bab 44

388 21 0
                                    

DAHLIA ARISSA selamat melahirkan seorang bayi lelaki. Tengku Syed Adam sendiri yang mengazankan anaknya sendiri. Mendayu sekali. Air mata Dahlia Arissa menitis lagi. Tanda kesyukuran pada Yang Maha Esa. Tetapi dia sedikit hairan apabila ahli keluarganya yang lain belum menjenguknya di situ.

"Abang, mana yang lain?" tanya Dahlia Arissa yang masih lagi lemah itu.

"Abang pun tak tahu, sayang. Kan sejak dari tadi abang temankan sayang je. Abang dah try call papa, tapi tak angkat. Abah dengan ibu baru je gerak dari rumah."

"Kalau boleh abang panggilkan dia orang semua ya. Termasuk mama. Tak sabar nak tunjuk anak kita ni dekat mama," pinta Dahlia Arissa sambil tersenyum.

Tengku Syed Adam sekadar mengangguk. Baru sahaja dia hendak melangkah keluar, muncul wajah Tan Sri Mokhtar. Namun kesan air mata yang masih bersisa di pipi Tan Sri Mokhtar membuatkan Dahlia Arissa dan Tengku Syed Adam berpandangan sesama sendiri. Apa yang sudah berlaku?

"Dahlia taulah papa happy sebab dapat cucu lagi, tapi janganlah menangis sampai macam tu sekali. Dah tak handsome dah..." seloroh Dahlia Arissa.

Namun reaksi daripada papanya amatlah memeranjatkan apabila tangisan papanya semakin menjadi-jadi. Tidak lama selepas itu, Daniel Amriza pula melangkah masuk. Turut menangis. Kalau dah kedua-dua lelaki ni menangis macam ni, mama pulak karang entah macam manalah. Bukan main excited dia orang ni bila aku dapat baby, bisik hati kecil Dahlia Arissa sedikit riang.

"Lia... abang ada benda nak bagitau ni," ujar Daniel Amriza perlahan. Air matanya masih laju membasahi pipi. Rasanya dia tidak pernah melihat abangnya menangis seperti itu.

"Mama mana? Kenapa mama tak nak masuk lagi?" Dahlia Arissa pula bertanya. Tidak menghiraukan kata-kata abangnya. Dia sebenarnya sudah tidak sabar untuk menunjukkan anaknya kepada mamanya itu. Kalau ya pun ada benda nak cakap, nanti-nantilah... getus hati kecilnya. Matanya memerhati pintu. Setia menanti kedatangan mamanya.

"Mama Lia dah tak ada," sambut Tan Sri Mokhtar.

Tengku Syed Adam sudah mula tidak sedap hati.

"Mama pergi mana?" Laju sahaja Dahlia Arissa bertanya. Baru pagi tadi mamanya ada mengikutnya ke hospital. Dan baru malam tadi juga mamanya berjanji tidak akan ke mana-mana sepanjang dia berpantang. Takkan mama mungkir janji pula?

"Mama... mama..."

"Kenapa dengan mama?" tanya Dahlia Arissa lagi apabila Daniel Amriza sudah tersekat-sekat untuk bersuara.

Tan Sri Mokhtar memeluk Dahlia Arissa yang masih dalam keadaan tertanya-tanya. Tengku Syed Adam yang sejak tadi mengendong anak mereka hanya menanti dengan penuh sabar berita yang bakal dibawa oleh keluarga isterinya itu.

"Mama Lia dah meninggal. Dia kena langgar kejap tadi," beritahu Tan Sri Mokhtar.

Dahlia Arissa melepaskan pelukan papanya. Kepala digelengkan beberapa kali. Dia tidak percaya.

"Tak mungkin! Papa jangan nak bergurau benda macam ni, pa. Mama dah janji nak tengok anak Lia!" bentak Dahlia Arissa. Matanya beralih pula pada suaminya yang sudah tergamam itu.

"Abang, tolong panggilkan mama."

"Dahlia, mama dah tak ada! Mama dah pergi tinggalkan kita..." celah Daniel Amriza pula.

"Lia tak percaya! Abang, tolong Lia abang. Lia nak jumpa mama. Tolong, abang..." rayu Dahlia Arissa kepada suaminya.

Tengku Syed Adam serba salah. Saat itu juga Tengku Syed Idris dan Tengku Najihah masuk. Mereka juga sudah tahu berita mengenai Puan Sri Melati. Tengku Najihah mengambil cucunya daripada pegangan Tengku Syed Adam. Bayi itu dicium penuh kasih. Perasaan terkilan mula hadir di dalam hatinya apabila teman baiknya, Puan Sri Melati tidak sempat melihat cucu mereka itu. Tetapi semua itu kerja Allah. Tiada sesiapa yang mampu menghalangnya.

C | BAD LIAR [✔] + COMPLETEDWhere stories live. Discover now