bab 19

429 27 0
                                    

HUBUNGAN Dahlia Arissa dan Amir Haikal sudah pulih sepenuhnya, cuma Dahlia Arissa tidak berani meluahkan apa yang tersirat di dalam hatinya. Tambahan di dalam hatinya masih ada nama Tengku Syed Adam walaupun di mulut dia menidakkan perkara itu. Biar masa sahaja yang menentukannya. Amir Haikal pula semakin lega apabila dia telah meluahkan perasaanya kepada Dahlia Arissa. Sama ada adik sepupunya terima atau tidak, itu belakang kira.

"Mama, Abang Amri confirm ke nak duduk sini terus?" Tanya Dahlia Arissa ketika mereka duduk minum petang di halaman rumah.

"Katanya confirm. Papa pun ada cakap rumah yang dia nak hadiahkan dekat Amri tu dah siap sepenuhnya," jawab Puan Sri Melati. Kek coklat yang dibawa bibik sebentar tadi dimasukkan sedikit ke dalam mulut. Sedap walaupun sedikit manis.

"Kenapa tak nak duduk dekat rumah ni je?" tanyanya lagi. Puan Sri Melati tersenyum.

"Amri dengan Maisarah nak hidup berdikari. Papa dengan mama tak kisah asalkan mereka berdua bahagia. Lepas tu dapat anak cepat-cepat," jelas Puan Sri Melati. Bayangan cucu-cucu mula bermain di seluruh benak fikirannya. Dia juga kadang-kadang cemburu apabila melihat beberapa orang teman sebayanya yang sudah sibuk bercerita tentang cucu masing-masing.

"Kalau macam tu, makin sunyilah rumah ni, kan ma?"

"Sunyi? Selagi Lia ada dekat dalam rumah ni, mama rasa rumah ni tak akan sunyi kut. Tengok semalam, haru-biru rumah ni kejap masa papa kena kejar dengan Lia bila papa usik Lia makin tembam."

Dahlia Arissa tertawa. Jelas keriangan di wajahnya.

"Papa tu lah, main sedap mulut dia je cakap Lia dah makin tembam. Kalau cakap Lia ni makin comel ke, cute ke, boleh jugak diterima. Ni tak, cakap Lia makin tembam pulak," rungut Dahlia Arissa. Serta-merta dia memegang pipinya. Betullah, macam dah tembam semacam je pipi aku ni ke perasaan aku je? Bisiknya dalam hati.

"Papa tu bergurau jelah. Berat Lia kan masih sama lagi? Hah, tu kenapa sampai cubit pipi tu pulak? Nak buang lemak dekat pipi tu ke?" Tegur Puan Sri Melati.

Dahlia Arissa tersenyum malu. Jelas kelihatan kedua-dua lesung pipitnya. Anak perempuannya itu memang kelihatan cantik dan manis sekali apabila mengukir senyuman.

"Kan bagus kalau lemak dekat pipi ni boleh kurangkan sikit."

"Macam-macam je Lia ni tau. Spa macam mana? Rasanya lama dah mama tak pergi sana."

"Mestilah makin okey. Ni Dahlia Arissalah, ma. Anak perempuan mama yang paling pandai dan cantik dekat dunia ni. Anak perempuan mama yang lain mana ada macam Lia ni," katanya sambil ketawa.

"Eh, dia ni macamlah mama ada ramai anak perempuan. Yang ni sorang je pun bukan main susah nak dijaga." Jawab mamanya selamba.

"Lupa pulak yang Lia just ada Abang Amri sorang je, kan? Okey, okey... sebenarnya, spa mama tu makin ramai customer. Lagipun, kan kita ada bagi discount untuk staf papa dengan staf Abang Amir. Hujung minggu macam ni lagilah tak menang tangan dibuatnya spa tu. Nasib baik mama tak wajibkan Lia pergi spa hujung minggu. Kalau tak, tak ada life lah hidup Lia ni. Yang ada just sos life dekat dapur tu, hah!" Semakin galak Dahlia Arissa ketawa.

"Apa yang seronok sangat ni ma? Lia?" Tegur Amir Haikal yang baru sahaja balik dari pertandingan boling anjuran syarikatnya.

"Tak ada apalah. Yang Amir ni awal pulak baliknya? Dah habis tournament ke?" Tanya Puan Sei Melati lalu memotong kek coklat dan disuakan kepada Amir Haikal.

"Malam karang baru habis, ma. Amir malas nak tunggu lama-lama dekat sana. Kalau dah nak habis nanti, baru Amir gerak balik pergi sana sebab nak sampaikan hadiah," beritahu Amir Haikal. Tangannya mencapai horlicks suam yang dihantar oleh Maisarah.

C | BAD LIAR [✔] + COMPLETEDМесто, где живут истории. Откройте их для себя