KHMA 29

3.5K 226 8
                                    

Aku merenung wajah aku di dalam cermin. Mata aku memerah sebab menangis. Sedih sebab harus berpisah dengan Aliff secara paksa. Air jernih mengalir membasahi pipi. Mampu ke aku untuk bertahan. Aku sedar yang aku cintakan Aliff. Tapi, dia yang buat perjanjian ni. Ketukan pintu dari luar menyedarkan aku.

"Lydia, dah siap belum?"tanya Aisyah dari luar pintu.

"Okay nak siap dah"jawab ku. Air mata ku kesat. Rambut aku di bahagi dua dan mengikat bahagian atas. Rambut bawah aku biarkan ia terlepas.

Aku keluar dari bilik air terus mencapai beg sekolah aku yang terletak di penjuru katil. Pintu bilik aku buka dan kaki menapak menuruni tangga.

Di ruang makan kelihatan mak long, pak long, Lily,Adam dan Aisyah. Wajah Adam aku pandang bersahaja. Baru saja aku ingin melabuhkan duduk, kedengaran hon kereta yang membingitkan suasana pagi dari luar rumah. Pantas aku dan Aisyah bergerak keluar.

Aku segera memakai kasut apabila orang di dalam kereta itu tidak henti menekan hon. Pantas langkah di atur menghampiri kereta itu. Cermin kereta sebelah pemandu aku ketuk.

"Kau apasal? Nak suruh semua jiran baling kau dengan batu bata ke apa?!"marah ku. Dia hanya menayangkan sengihan. Menyampah pulak aku dengan dia ni.

"Good morning baby"sahut lelaki itu.

"Baby kepala otak kau" jawab ku.

Lelaki itu keluar dari perut kereta membuka pintu sebelah penumpang. Untuk mempersilakan aku masuk. Aku menggulingkan mata dan terus memboloskan diri kedalam kereta.

Sebuah lagi kereta datang berhenti di hadapan rumah. Sudah dapat agak siapa tang datang. Aisyah menggulingkan matanya dengan wajah menyampah.

"Good morning sweet heart, come."ujar Amril. Aisyah melangkah memasuki kereta dengan perasaan kesal.

'Kenapalah aku perlu ikut mamat ni'desis hati Aisyah.

Adam memerhati di sebalik tingkap. Fikirannya cukup serabut memikirkan tentang adiknya dan kondisi Aliff.

----------

Aliff membetulkan tali lehernya di hadapan cermin. Rambutnya juga di sapu minyak rambut agar kelihatan kemas. Aakiff mengintip Aliff dari celahan pintu yang terbuka.

"Kau intip aku dekat situ buat apa? Tak reti nak masuk"sahut Aliff .

"Hehehe... aku takut kau marah aku nanti"kata Aakiff tersengih.

"Tak ada sebab aku nak marah kau".

"Kau dah okay ke Aliff. Kalau tak okay kau cuti je lah hari ni".

"Aku sihat lah.. aku okay"

"Baguslah kalau kau dah okay. Ubat tu jangan lupa bawak"Aakif menghayunkan kakinya keluar dari bilik Aliff.

Aliff mencapai ubatnya yang terletak di atas meja. Matanya terpandang pada bingkai gambar yang terdapat gambarnya bersama Lydia sewaktu temu janji yang pertama.

Tangannya di kepal. Nafasnya mula turun naik. Pantas dia menelan sebiji ubat. Dia menghembus nafas kuat tanda lega. Segera dia melangkah keluar. Wajahnya yang berpeluh di lap menggunakan kekura tangannya.

----------

Aku tiba di sekolah dengan di hantar oleh Haiqal. Ya, sekarang ni dia jadi boyfriend aku dengan terpaksa. Ini semua sebab perjanjian bodoh si Haiqal dan Aliff. Haiqal membuka pintu kereta bagi memudahkan aku untuk keluar. Nak jadi gentlemanlah tu. Makin meluat aku tengok.

Кємвαя Нσт Мя. Α [✔️]Where stories live. Discover now