KHMA 68

3.3K 203 32
                                    

Deringan alarm telefon mengganggu lena aku yang sudah seperti sleeping beauty. Aku membuka mata aku sedikit yang masih lagi rasa mengantuk. Terkejut beruk aku apabila mendapati yang aku berbantalkan lengan Aliff. Terus terbuka luas mata aku. Hilang habis rasa mengantuk. Pantas aku bangun menyapu muka ku. Haish! Macam mana aku boleh tidur dekat ketiak dia ni! Hish! Kawal malu kau tu Lydia.. nanti makin galak dia sakat kau.

Aku turun dari katil ke bilik mandi untuk membersihkan diri dan solat subuh. Usai solat subuh, barulah aku pergi kejut sang suami pula. Dan ada satu lagi masalah. Macam mana aku nak kejut dia ni? Erm.. nak panggil aku ke.. awak ke.. abang. Kalau abang geli lah pulak. Guna 'oi'sudahlah.

"Aliff, oi Aliff bangun subuh"kejut aku menggoncangkan bahu Aliff. Sopan tak cara aku kejut suami. Jangan di ikut ya perangai aku ni.

Aliff menggeliat meregangkan tubuhnya. Dia membuka matanya perlahan, terus tersentak Aliff apabila dia melihat aku dengan bertelekung putih berdiri di hadapannya

"Allahu!"ucap Aliff menggosok dadanya yang berombak naik turun. Takut juga ya mamat ni.

Aku tergelak sampai terduduk di atas katil melihat Aliff terkejut tengok aku yang bertelekung putih. Aliff mengetap bibir melihat aku yang masih tak henti ketawa.

'Kecik besar kecik besar je aku tengok dia ni'desis hati Aliff.

"Gelak-gelak. Karang ada yang breakfast on bed kejap lagi ni"ugut Aliff. Terus mati tawa aku. Aku membetulkan duduk ku menghadap Aliff.

"Penumbuk nak?". Penumbuk ku angkat ke mukanya.

"Tahu pun takut. Dah, tepi nak turun. Ke nak ikut mandi sekali. Boleh je. Jom!". Aliff tersenyum senget.

"Eee.. miang! Pergi lah mandi sana. Otak tu memang tak sahkan kalau tak pikir bukan-bukan"aku turun dari katil lalu membuka telekung. Lagi di layan mamat ni makin menjadi-jadi.

Aliff tersengeh lalu kakinya menapak ke bilik mandi.

------

Aku dan Aliff tiba di rumah Mak long. Kami singgah di sini terlebih dahulu untuk mengambil barang aku, sebelum bergerak ke rumah ibu. Entah macam mana, aku boleh terlanggar dengan Suraya yang sedang membawa air di tangannya. Seperti yang selalu berlaku, air di tangannya tu tertumpah di atas bajunya. Cliche kan.

"Sorry, tak sengaja"ujar ku meminta maaf. Minta maaflahkan sebab memang salah aku pun jalan tak pandang kiri kanan.

Suraya memandang aku dengan bengang. Gelas ditangannya diletakkannya ke tepi, terus dia menolak kedua bahu aku sehingga menyebabkan aku kurang kestabilan lalu punggung aku terhimpaplah ke lantai. Wajah aku berkerut menahan sakit.

"Kau apahal langgar aku!"marah Suraya.

"Aku dah minta maafkan!"balas ku. Tangan menggosok punggung yang sakit.

Aliff yang baru saja masuk dengan menjinjing beg pakaian terus berlari mendapatkan aku.

"Kenapa ni?"tanya Aliff membantu aku berdiri.

"You! Perempuan Jalang ni dah tumpahkan air atas baju I you tahukan ini baju favourite I"adu Suraya.

Pang!

Satu tamparan hinggap di muka Suraya. Bukan aku, tapi Aliff. Terteleng wajah Suraya. Tangannya naik memegang pipi yang sudah kemerahan.

"You! Why you tampar I?"tanya Suraya.

"Kau jaga sikit mulut tu. Siapa perempuan jalang sebenarnya ni. Lydia atau kau!"tengking Aliff. Dia sudah tidak dapat bersabar lagi dengan Suraya. Makin di biar makin naik lemak.

Кємвαя Нσт Мя. Α [✔️]Where stories live. Discover now