KHMA 50

3.1K 201 16
                                    

Sudah seminggu aku keluar dari hospital dan seminggu jugalah aku terperap dekat rumah. Luka aku pun dah sembuh sepenuhnya. Dalam seminggu tu, Kembar hangit tu kerap lah datang rumah sebab dah nak trial spm kan. Alia pun ada juga menginap dekat rumah. Nak mintak Adam ajarkan kononnya. Macamlah aku tak tahu yang diorang dah berbaik dalam diam.

Alia ni jenis tak marah lama-lama. Hati dia senang lembut. Marah pun kurang. Selalunya aku dengan Aisyah je yang baran. Aisyah dengan Aakiff masih lagi macam anjing dan kucing. Tapi aku tahu dalam hati diorang tu suka.

Aku dengan Aliff pula masih sama. Aliff banyak kali suruh aku terima dia. Tapi, ego aku tinggi. Silap dia jugak buat aku sakit hati.

Hari ini adalah hari terakhir budak tingkatan 5 menduduki peperiksaan trial. Aku membetulkan ikatan rambut aku. Aku menilik diri aku di hadapan cermin dari kepala hingga ke kaki. Semua mesti perfect. Bahu kiri ku sentuh. Masih terasa sengal akibat tembakan itu. Satu je yang buat aku pelik sampai sekarang. Tak ada satu pun khabar yang menandakan Tiger akan mencari aku. Pelikkan?

Beg galas yang berada di tepi katil ku sambar lalu di sangkutkan di bahu kanan. Kaki aku langkah turun ke bawah untuk sarapan sebelum bertolak ke sekolah.

"Good morning Lydia"sapa Mak long yang menceduk nasi ke dalam pinggan.

"Good morning!!"jawab ku gembira.

"Aik! Happy semacam je hari ni. Ada apa-apa ke?"tanya pak long.

"Tak ada apa lah paklong. Lydia happy sebab dah tak payah pakai anduh tu. Rimas."

"Tulah.. lain kali dengar cakap orang tua. Dah pesan banyak kali dah.. jangan buat kerja tu, jangan buat kerja tu lagi. Tapi tak nak dengar"bebel Mak long.

"Lydia terpaksa mak long. Kawan Lydia dalam bahaya. Lydia tak kisah kalau Lydia mati ke apa ke. Asalkan orang yang ada dekat sekeliling Lydia selamat".

"Amboi kau... sebut mati-mati ni dah banyak sangat ke amal ibadah tu"celah Aisyah memerli. Aku tersengeh. Adam sudah pecah tawanya gelakkan aku.

"Kamu jangan nak gelak sangat Adam, kamu pun sama. Tahun ni nak spm. Jangan banyak sangat main tu. Kerja-kerja jugak. Sekolah jangan lupa"pesan pak long.

"Ya pak long.."Adam menundukkan wajahnya memandang pinggannya. Aku mengangkat ibu jari ke arah Adam. Abang aku mengerling memandang aku terus menggulingkan matanya. Padan muka. Kan dah kena batang hidung sendiri.

Seusai makan, aku dan Aisyah terus bergerak ke sekolah. Adam? Kemana lagi kalau bukan melencong ke rumah Alia dulu. Alah.. orang dah berbaikkan. Jangan di tegah. Harus di suruh.

Kereta aku memasuki kawasan sekolah. Elok saja kereta aku masuk ke dalam garaj. Seperti biasa, aku dan Aisyah akan menunggu Alia di kantin sebelum waktu kelas bermula.

--------

"Weh, aku dengarkan. Lagi dua hari sekolah akan adakan pesta amal untuk sumbangan rumah anak-anak yatim."kata Alia.

"Asal aku tak tahu pun"kata Aisyah.

"Kan hari tu cikgu ada cakap masa dekat perhimpunan. Tulah tidur lagi masa perhimpunan"kata Alia.

"Aku mengantuk tau masa tu siapkan kerja sekolah cikgu speaker tu"ujar Aisyah.

"Weh! Syah! Cuba kau tengok Lydia tu. Asyik dengan phone je. Lepas tu tersenyum-senyum sorang-sorang"ujar Alia. Mereka berdua memandang aku yang asyik dengan telefon bimbit ku dengan sengihan di bibir.

Кємвαя Нσт Мя. Α [✔️]Место, где живут истории. Откройте их для себя