🤵Bab 9👰

834 92 2
                                    

"LADIES and gentlemen..." Suara Jongin mencelah dalam atmosfera yang riuh rendah itu secara tiba-tiba. Dia sudah berdiri sambil menggenggam gelas jernih. "May I have your precious attentions please..." Sambung dia, mengetuk perlahan permukaan gelas itu dengan sudu. Menggamit semua perhatian seisi dewan.

Sehun pun sama ikut berdiri sebelah Jongin lepas tu. Bersiap sedia untuk memainkan peranan. "Kitorang ada satu kejutan untuk semua." Suara dia kedengaran sangat ceria. "Now, we are presenting the most romantic dance from our lovely newly wedded couple."

"Yeahhh!!!" Bagai dirancang, empat kepala yang lain berdiri dengan serta merta sambil bersorak riang. Dan tentulah empat kepala yang tengah menjerit macam kerbau gila dimaksudkan itu adalah Yifan-Yixing-Minseok-Leean. Siapa lagi?

Rahang Luhan jatuh. Sampai boleh nampak dia punya gigi geraham yang paling hujung. Dia sebenarnya tengah nganga berkira untuk menyuap kek keju yang dibakar sendiri oleh Minseok terhenti serta merta. Dan dia bersyukur sangat, walaupun pengumuman itu sangat mengejut, tapi tak ada lah sampai dia tertelan sudu besi itu sekali dengan kek.

Jiwon jugak, riak muka tergamam tu sama macam Luhan. Pengumuman yang sangat tak dijangka itu buatkan dia terkedu di situ. Tanpa kejipkan mata, dia menghantar jegilan maut kepada abang-abang dan sahabat-sahabatnya.

Budak bertiga it terus telan liur, gentar. Dan yang lagi tiga turut dihantui dengan jegilan maut dari adik mereka itu. Dan-dan terus bawak mata arah lain. Taknak lawan pandang dengan pandangan singa betina Jiwon.

"That's so sweet. Come on, guys. Just show your romantic dance to us." Mr. Xi berdiri tanpa salam. Kasual saja nada dia bercakap, menyampuk dalam situasi-jegilan-maut yang berlaku diantara Luhan-Jiwon terhadap kawan-kawan mereka.

Dia mati kata dalam beberapa saat. Appa dia kot tu yang mencelah. Dan sesungguhnya dia tak mampu nak jegil Mr.Xi macam dia jegil mereka yang lain. Kurang ajar namanya! Sudahnya, Luhan hanya tunjuk sengih berperasa debar. "Thanks but no thanks, appa. Lagipun Han belum habis makan lagi ni." Dia menolak cadangan itu dengan sesopan dan sesantun mungkin. "This cheesecake is totally mind blowing for me. Lima bintang untuk kau, bestie!" Larikan anak matanya dari berlaga dengan Mr. Xi, Luhan beralih tumpuan kepada Minseok pulak. Ibu jari diangkat tinggi, memuji kepakaran si sahabat. "Good job, Minseok. Good job."

"Luhan's right." Jiwon mencelah cepat-cepat. Sejujurnya, untuk menari dengan Luhan nak-nak lagi di depan public macam ni memang dia tak pernah bermimpi pun. Tak pernah ada pun dalam impian dia untuk menari dengan Luhan sepanjang hidup dia di muka bumi ini. Tak pernah walau sekali! Dan kini dia berdoa dengan harapan yang tinggi setinggi gunung Himalaya dengan bahawasanya perminataan itu akan dibatalkan secepat mungkin.

"Minseok oppa! These desserts are totally awesome. I love it! Look, I guess I can't even keep it away from me. I have to finish this right here right now. Could you list out this recipe for me after this? Jiwon nak try buat sendiri." Sambung Jiwon sebelum memasukkan cedokan puding trifle yang penuh ke dalam mulut.

"Really? Boleh aku rasa? It looks very yummy. Kau makan tak berhenti. Dan itu telah membuktikan yang kek ni memang sedap." Luhan dah mula bau tentang permainan Jiwon sekarang ni. Isterinya itu seboleh-bolehnya cuba nak menukar topik. Dia ikutkan saja. Turut menjadi pelakon lelaki utama di dalam 'drama' yang dia dan Jiwon sedang cipta sekarang. Siap dengan senyum lagi dia sungging pada Jiwon.

"Sangat sedap! Nak rasa jugak ke? I assure you. After you taste this, you must be refused to budge from this chair. Nah..." Piring yang dipenuhi dengan pencuci mulut itu dihulurkan pada Luhan. Jiwon tak putus-putus membalas senyuman palsu dekat Luhan. Dia faham sangat yang Luhan sekarang ni memang sangat hipokrit. Sama macam dia. Senyuman lelaki itu sangat 'gelap'. Nada suara lelaki itu juga dia dengar sangat tak ikhlas. Mereka berdua cuba berlakon dengan sesempurna mungkin.

[COMPLETED] Married To A Gay (Luhan)Where stories live. Discover now