🤵Bab 42👰

838 68 7
                                    

ATUK cakap saja yang dia nak duduk kat tepi perhati Jiwon buat kerja. Heh! Memang tak ah! Mana Jiwon pergi, orang tua tu sanggup ikut dari belakang walaupun bertongkat. Habis tanah lembab yang mereka pijak sekarang ni berlubang dengan tiga kaki tongkat atuk.

Bercakap pasal kaki atuk, jangan risau. Atuk tak berkaki ayam. Dikebasnya kasut but Longpeng tadi tu sampaikan pekerja dia yang sorang tu kena meniti lorong ladang teh dengan kaki yang berbogel. Bukan kebas tanpa rela, dah Si Longpeng dengan senang hati dan ikhlas bagi atuk pinjam kasut dia nak buat caner? Bukan atuk saja nak jadi kejam.

Dan bercakap pasal ketawa... sekali tu sajalah Jiwon dapat tengok atuk ketawa pun. Lepas tu atuk terus kembali normal dengan menayang muka serius-garang-gerun dia yang semula jadi. Mulut dia kembali mengeluarkan kata-kata pedas. Sampaikan Jiwon rasa macam nak tutup mulut atuk dengan sellotape yang tebalnya sejengkal. Barulah aman hidup dia.

Sejak tadi suara atuk tak putus-putus. Ada saja perkara yang dia buat tak kena. Ada benda yang dia buat, atuk tak setuju. Hinggakan terbit jugak niat di hati. Niat nak golek badan sendiri dari puncak ladang ke bawah sana tu. Sungguhlah dia tak tahan dengan bebelan atuk. Urgh!

"Buat kerja bagi senonoh sikit boleh?"

"Telinga tu letak kat mana?"

"Berapa kali aku cakap jangan petik daun teh yang muda sangat?"

"Ish! Aku sakit jantung sungguh la dengan kamu ni!"

"Pakai but tu elok-elok!"

"Jangan berjalan laju sangat aku semput nak ikut."

"Jangan sampai aku sumpah kamu jadi peti sejuk kat tengah ladang ni, Xi Jiwon!"

"Kamu lupa ke aku ni dah tua!?"

"Pasang turbo kat kaki ke apa bini Luhan ni?"

"Dengan kuasa bulan... aku sumpah kamu jadi peti sejuk! Hiyahh!!"

"Jiwon! Atuk kentut kuat! Kamu tak dengar ke?"

"Apa petik daun kasar macam tu?"

"Ya tuhan... mohon berikan aku ketabahan yang tinggi."

"Aku cakap lorong tu saja!"

"Yang kamu pergi sana kenapa?"

"Sana daun dia belum matang!"

"Dah enam puluh kali aku sumpah, kenapa kamu tak jadi peti sejuk lagi!!?"

"Yah, Xi Jiwon! Jebal! Eodie gayo? Yeoboseyo? Annyeonghaseyo, naneun atuk imnida..."

"Ehhh!???" Langkah Jiwon terus mati. Sepantas kilat dia menoleh ke belakang. Atuk yang dah termengah, dipandang dengan muka terkejut. "Atuk boleh cakap korea!?"

Atuk yang dah membongkok menyedut nafas kuat diam dulu beberapa ketika sebelum bersuara. "Dalam banyak-banyak ayat aku tembak kamu, part tang bahasa korea yang boleh buat kamu berhenti berjalan? Kalau aku tahu, dari awal aku speaking korea dengan kamu."

"Atuk serius lah. Atuk boleh cakap korea?"

"Dah tu selama ni aku bercakap bahasa apa dengan kamu kalau bukan korea?"

Jiwon berpatah balik semula, mendapatkan atuk. "Itu bahasa korea normal. Yang atuk cakap tadi tu bahasa korea tahap bangsawan langit ke tujuh. Tak semua orang tahu bahasa tu. Lagi-lagi orang cina macam atuk."

[COMPLETED] Married To A Gay (Luhan)Where stories live. Discover now