🤵Bab 38👰

755 67 2
                                    

SETIBANYA di rumah atuk, Luhan dan Jiwon disambut oleh beberapa kepala yang berdiri di pintu pagar.

"Syukur, Jiwon dah balik." Auntie Meiyuan, emak saudara Luhan yang paling bongsu menerpa ke arah pasangan itu. Pipi Jiwon yang masih berada di atas belakang Luhan disentuh perlahan. "Kamu pergi mana? Semua orang risaukan kamu."

Jiwon diselubungi dengan rasa bersalah. Muka auntie Meiyuan dipandang. Senyum serba salah dikupas buat wanita yang berumur lewat tiga puluhan itu. Sempat dia berkenalan dengan wanita itu masa nak menyalin baju sebelum menjalankan perintah atuk pasal menangkap lima ekor ayam petang tadi. Orangnya ramah. Bercakap lemah lembut. Mudah tersenyum dan juga mesra. Kiranya tak lari lah sikap itu dengan mak mertua dia. Adik beradik yang punya sikap yang sama. Lain benar dengan perangai ayah mereka.

"Kamu pergi mana? Luhan macam orang gila risaukan kamu."

Luhan tiba-tiba rasa tercekik dengan kenyataan mak saudara kesayangan itu, terus riak muka berubah cuak. Cepat-cepat dia memintas atur ayat untuk cover air muka. "Auntie. Bila masa Han jadi macam orang gila? Mana ada risau pun. Orang tahulah dia pergi mana."

"Yeke tahu? Tadi Mindao tengok muka Han ge pucat gila masa cari Jiwon jie. Keluar masuk rumah dekat sepuluh kali. Pusing keliling rumah tujuh lapan kali. Kalau bukan risau, orang panggil apa tu?" Mindao budak lelaki yang berumur lima belas tahun juga merupakan anak sulung kepada auntie Meiyuan mencelah tanpa diundang.

Dan itu berjaya mendorong halaman luas kawasan rumah atuk riuh rendah dengan gelak ketawa lebih dari lima kepala.

Luhan rasa macam nak korek tanah yang dia pijak sekarang ni untuk tanam muka sendiri tujuh meter ke bawah paling kurang. Mindao direnung dengan pandangan yang mencerun.

Baru gaya dia nak buka mulut untuk bela diri, kedengaran bunyi derapan kaki seiring dengan bunyi ketukan tongkat pada lantai menarik perhatian dia. Toleh kanan dan dia nampak atuk dah berdiri betul-betul depan pintu rumah.

Kehadiran atuk mematikan gelak ketawa mereka dalam sekelip mata. Dan tak lama lepas tu, seorang demi seorang mengundur diri secara diam ke dalam rumah.

Jiwon jadi tak senang hati. Kedudukan dia yang berada di belakang Luhan masa ni menjadi perhatian atuk. Perlahan dia menepuk bahu Luhan. Mengisyaratkan supaya lelaki itu menurunkan dia ke tanah. Tapi Luhan macam sengaja buat tak faham dengan isyarat dia. Malah, dia terasa pelukkan tangan Luhan di bawah pelipat lutut dia menjadi makin kejap.

"Bagus. Hari pertama balik kampung sebagai menantu dah buat ribut. Dah buat keadaan rumah jadi lintang pukang. Tak pasal-pasal semua orang nak kena susah payah risaukan dia. Syabas... Syabas..."

Suara atuk tak kasar pun. Tak kuat langsung. Tapi Jiwon yang mendengar rasa macam hati dia bagai ditusuk dengan satu anak panah yang tajam. Ayat-ayat itu sangat makan dalam dan buatkan dia jadi sentap dengan dahsyay sekali. Tanpa disuruh, air dah mula bertakung dalam kelopak mata. Sekuat mental dan tenaga dia tahan supayan tak mengalir keluar. Sekurang-kurangnya janganlah depan atuk.

Luhan pula hanya mampu menunduk, tak berani nak menentang wajah tua atuk dia. Dia sebagai cucu, punya rasa hormat yang tinggi terhadap lelaki tua itu. Jadi, untuk terus mendiamkan diri tanpa mengeluarkan sebarang suara walaupun untuk membela Jiwon, dia harus lakukan. Dia perlu pendamkan dalam hati saja.

Yang dia mampu katakan sekarang ni adalah empat perkataan. "Kitorang minta maaf atuk."

Atuk berdehem panjang sebelum berpaling untuk masuk ke dalam rumah. "Tak pernah la waktu makan malam rumah ni lebih dari pukul lapan malam. Datang-datang je dah melanggar semua protokol keturunan He. Cucu menantu macam mana聽 tu?" Kata atuk seraya menggeleng kesal. "Masuk dalam, mandi dan turun makan. Jangan lupa sapu ubat." Seraya dia menapak, atuk tinggalkan pesanan tanpa menyebut nama siapa yang pesanan itu dititipkan. Ambik faham sendiri lah. Masing-masing dah besar panjang. Dah cerdik pun.

[COMPLETED] Married To A Gay (Luhan)Where stories live. Discover now