BAB 3

7.8K 632 36
                                    

     AIR kopi yang masih panas itu diletakkan di atas meja kecil. Satu cawan dihidangkan di hadapan Dato Malik yang sedang leka membaca buku. Dulang yang dibawa diletakkan ke tepi. Mata Datin Syarifah jauh termenung ke dalam kolam ikan.

Dato Malik memerhati isterinya itu. Buku ditangannya ditutup. Air kopi tadi dicicipnya dengan berhati-hati. Berkerut dahinya melihat keresahan yang jelas terpancar di wajah si isteri. Apa yang sedang wanita itu fikirkan?

"Awak ada masalah ke, Pah?" Dato Malik mula bersuara. Sedari tadi dia hanya memerhati Datin Syarifah yang diam membisu. Tidak bercakap waima sepatah aksara. Selalunya, wanita itu banyak mulut dan macam-macam perkara hendak diajak berbual.

"Saya risau pasal Ris. Apa yang dia buat sekarang ni, akan menyakitkan diri dia je. Abang pujuklah Ris tu. Cakap abang mungkin dia akan dengar." Datin Syarifah bersuara hiba.

Hati tuanya merintih tidak sedap hati. Bukan dia tak tahu apa yang anak tunggalnya itu cuba lakukan. Dia kenal sangat dengan perangai anak daranya. Sebab itulah, hati tua Datin Syarifah sering berasa gelisah selalu.

Dato Malik menggeleng. Tangan isterinya itu dicapai lalu diusap lembut.

"Awak tahukan Ris tu macam mana? Keras kepala! Bukan saya tak nasihatkan dia, tapi awak tengok sekarang ni? Masih sama. Bagi Ris, dia akan buat apa saja untuk menuntut kematian Lisa. Termasuklah dengan apa yang dia buat sekarang ni, Pah." Dato Malik cuba memujuk. Tangan itu kemudian ditepuknya lembut. Puas sudah dia menasihati Marissa, namun jawapan yang diterimanya pasti membuatkan hatinya tidak enak.

Datin Syarifah mengangguk lemah. Dia tersenyum tawar memandang suaminya yang kembali membaca buku. Hati ibunya masih lagi tidak tenang memikirkan anak tunggal mereka, Marissa. Keras kepala dan kuat memberontak, itulah Marissa Jasmine.

Mama harap Ris tak tersilap langkah.

•••

"MACAM yang kau jangkakan, benda ni terjadi juga." Lelaki itu membisik. Sesekali, terdengar keluhan berat dilepaskan. Kerutan di dahi jelas kelihatan, seolah sedang menanggung beban yang berat gayanya.

"Kau tak payah risaulah, aku tahu macam mana nak handle perkara ni. Kau dekat sana jaga diri. Jaga dia baik-baik."

Tit!

Harraz mematikan panggilan. Tie di leher dilonggarkan. Lengan kemeja dilipat hingga ke siku. Dari dalam biliknya, dia memerhatikan seseorang yang sedang tekun membuat kerja. Dalam diam, sudut bibirnya mencorak satu senyuman senang.

"Orkid?"

"Lebih tepat lagi Orkid Dhialisa." Tajam mata Marissa memandang Harraz. Namun, bibirnya masih mengukir senyuman di sebaliknya.

Harraz melarikan pandangan mata. Dia berdehem perlahan. Ah, hatinya beriak tidak tenang. Mata itu bagaikan merenung dia setajamnya. "Naim, kau tunjuklah tempat Orkid ni."

"Encik Harraz Daniel tak nak perkenalkan diri?" Marissa memotong percakapan Harraz. Dia tak puas lagi hendak berkenalan dengan pembunuh itu. Refleks, jemarinya menggenggam sendiri. Kuat.

Harraz tersentak. Dia menjeling Naim untuk seketika. Deheman dikeluarkan. Harraz cuba bereaksi tenang. "Harraz Daniel Dato Imran."

Marissa angguk kecil. Nama yang akan terpahat di ingatannya sampai bila-bila.

"Jom, Cik Orkid, saya tunjukkan tempat." Marissa mengangguk lalu mengekori Naim dari belakang. Seketika dia berhenti di hadapan pintu yang terbuka. Wajah dipalingkan menghadap Harraz yang masih setia berdiri.

"Nice to meet you, Harraz Daniel." Lantas, Marissa keluar dari bilik itu. Namum, sempat lagi dia melemparkan satu kerlingan yang penuh tersirat.

Harraz menghela nafas berat. Meskipun Marissa sudah tiada di dalam bilik itu, tapi jejak yang ditinggalkan membuatkan Harraz masih lagi statik berdiri.

"Bos? Bos okey?" Lambaian Naim menyentakkan Harraz. Harraz meraup mukanya sebelum menjawab pertanyaan Naim.

"Aku okey... Kau nak apa?"

"Ni fail bos minta. Bos betul-betul okey ke ni? Tadi masa Cik Orkid perkenalkan diri, kenapa muka bos pucat? Bos nampak hantu ke?" Banyak pula soalan Naim kali ni. Kan dah cakap, dia memang kepochi orangnya.

Harraz mendecit perlahan. "Ha'ah aku nampak hantu. Kaulah hantunya tu! Dah, pergi sambung kerja kau. Kalau kau tak ada kerja nak buat, aku nak tambah lagi ni." Kening dijongketkan seraya kaki disilangkan gaya bossy. Sempat dia menjeling Naim yang tersengih-sengih ibarat kerang busuk.

Sepantas kilat Naim berlalu pergi. Menggeleng Harraz dibuatnya. Naim, Naim, mengelat sajalah kerjanya.

Selajur, Harraz mengurut pelipisnya perlahan. Secara tidak sengaja matanya bertembung dengan Marissa yang sedang memandang ke arah dia. Senyuman gadis itu merancakkan lagi paluan jantung Harraz.

Masih sama... desis Harraz.

•••

"DIA cakap apa?"

"Macam apa yang kita jangka, Dee."

"Habis tu kita nak buat apa sekarang?" Dee berjalan menuju ke balkoni. Dia memandang suaminya yang memilih untuk diam membisu.

"Teruskan hidup kita macam biasa. Sampai masa nanti, kita akan berdepan dengan mereka." Ian memberi kata putus.

"Sampai bila, Ian? Macam mana dengan Danny nanti? Takkan dia pula yang kena tanggung semuanya?"

Ian masih diam membisu. Dalam fikirannnya sekarang ni, ligat memikirkan banyak benda. Keluhan berat dilepaskan.

"Kita balik Malaysia, Ian?" Dee memberi cadangan. Berharap suaminya akan setuju.

"Mustahil, Dee. Kita tak boleh balik Malaysia buat masa sekarang. Bila keadaan betul-betul dah reda, kita akan balik. Ian taknak disebabkan kita berdua, keadaan semakin kucar-kacir. Cukuplah dengan kesilapan yang kita buat sekarang ni." Tubuh wanita kesayangannya ditarik ke dalam pelukan.

"Mulai sekarang, kita akan hidup bertiga. Dee, Ian dan bakal anak kita. Bila keadaan dah kembali seperti biasa, kita akan balik ya, sayang?" Tangan kasarnya dilekapkan di perut yang sedikit membukit itu.

"Janji?"

"Ian janji."

Dee tersenyum senang. Sedikit sebanyak, resah yang tadi mula mengambil tempat kini diganti dengan rasa lega. Kegelapan malam menemani mereka berdua disertakan dengan cahaya lampu yang menyinar. Angin sejuk menambahkan lagi eratan pelukan suami isteri itu. Kini jelas, mereka lebih bahagia.

1.0 | DENDAM CINTA [ COMPLETED ]Where stories live. Discover now