Bab 49

25.4K 656 20
                                    

"Mama.."

Datin Yasmin yang sedang membaca surah yassin di sebelahnya terhenti mendengar suara anaknya itu. Pantas ditutup surah itu lalu diletakkan di atas meja.

"Alhamdulilah.. Sya dah sedar ke?", Dia menggenggam tangan anaknya itu.

Rasya mengerdipkan matanya beberapa kali, terasa sakit di bahagian kelopak matanya. Dia mencuba sekali lagi dengan perlahan lahan, samar samar pandangannya. Kemudian wajah Datin Yasmin kelihatan , wanita itu hanya tersenyum hambar.

"Mama..", panggilnya lagi.

"Ya sayang.. mama ada kat sini", dia membelai perlahan kepala anaknya itu.

Mata Rasya melilau melihat sekeliling, agak asing tempat dia berada sekarang.

"Sya kat mana ni?

"Sya kat hospital..", Rasya memandang ke arah Datin Yasmin.

"Kenapa dengan Sya, ma? Kenapa Sya ada dekat sini?", Rasya terlalu lemah untuk berkata kata. Namun digagahkan juga untuk mengetahui apa yang terjadi padanya.

"Sya kemalangan nak..", meleret senyuman Datin Yasmin, dia cuba untuk menyembunyikan sebaknya.

Rasya mengerutkan dahi, dia tidak ingat bila masa dia kemalangan. Rasya cuba untuk bangun, namun urat uratnya terasa tegang. Badannya terasa sakit. Kakinya pula tidak terasa apa apa pun.

"Sayang, baring.. berehatlah, Sya masih sakit ni.", Datin Yasmin sudah menghalang Rasya daripada bangun. Dia menarik selimut ke badan anaknya itu. Seakan akan ada yang dia rahsiakan.

Rasya menolak. Dia cuba bangun lagi.

"Kenapa Sya tak boleh rasa kaki Sya, ma?", Hati Rasya sudah berdegup kencang, kakinya seakan akan tiada, dia langsung tak boleh bergerak.

"Shh.. baring, Sya..", dia cuba untuk mengawal tangisnya. Dia juga tak nak Rasya tahu tentang keadaan dirinya itu.

"Kenapa ni mama, bagitahu Rasya!", Dia mencampakkan selimutnya ke tepi. Dia melihat sepasang kakinya yang kelihatan kaku. Berkali kali dia cuba gerakkannya tapi tak berhasil.

"Sya.. sabar,nak..", Datin Yasmin sudah mengalirkan air mata, dia sudah tidak boleh menahan sebak.

"Tolong mama bagitahu! Kenapa dengan kaki Sya!?", Rasya sudah berhamburan air matanya.

"Tell me, ma!", Rasya menggoncangkan tangan Datin Yasmin yang memegang lengannya itu.

"Sya lumpuh, sayang..", hati Rasya tersentap. Dia menggeleng perlahan.

"No.. no..", dia mula menjerit bagaikan histeria. Habis gelas yang berada di sebelah ditolaknya jatuh pecah ke atas lantai.

Beberapa orang jururawat dan doktor masuk ke dalam wad untuk memberikan Sya ubat penenang, Datin Yasmin memandang sayu ke arah anaknya itu. Air matanya semakin lebat turun.

***

Datin Yasmin duduk bersandar lemah di sofa sambil matanya merenung Rasya yang sedang lena akibat disuntik dengan ubat penenang. Sebagai seorang ibu, dia terkesan dengan apa yang terjadi pada Rasya. Nyawanya bagaikan direntap melihat keadaan anak gadisnya itu dalam keadaan yang memilukan.

Dia mengesat air matanya perlahan, jejarinya direnung. Dia mula berfikir tentang dirinya, yang banyak berbuat dosa dan salah.

Adakah ini balasan Allah padanya? Adakah ini juga peringatan daripada Allah untuk menyedarkan dirinya kembali?

Terdengar pintu dibuka, muncul wajah Dato Jalal dengan bungkusan makanan di tangannya. Datin Yasmin menoleh ke arah suaminya itu.

"Awak.. tadi Sya dah sedar.", Dato Jalal yang hendak mengambil tempat di sebelah isterinya terus memandang Datin Yasmin.

Rahsia Takdir Antara Kita Where stories live. Discover now