Bab 22

1.6K 78 2
                                    

[ MEDIA : HANAN ZULAIKHA ]

     Kerlipan bintang dan simbahan cahaya bulan yang menyinari di dada langit lebih menarik perhatiannya. Kedua-dua kakinya yang telah dicelup ke dalam swimming pool dihayun kan perlahan.

Tiada apa yang menarik pun tentang kehidupannya. Selama 4 bulan dia hidup bergelar sebagai isteri, tiada banyak perubahan yang berlaku.

Layanan Qairul?

Hanan tersenyum hambar saat mengingati layanan lelaki itu selama ini. Nak tak nak je layan dia lepastu masih dengan dinginnya. Mulut Qairul makin lama bukan main berbisa tapi dia dah biasa kena perli dengan lelaki tu. Sudah lali di corong telinganya.

Selama ni pun apa yang dia masak tidak dijamah langsung. Qairul lebih rela membeli makanan di luar dari makan masakkan dia. Buat penat je dia berperang dekat dapur berjam-jam, tetap tak luak juga. Akhirnya, dia masak bila dia betul-betul lapar je. Terpulang atas lelaki itu mahu makan atau tidak.

Bait bicara 4 bulan yang lalu masih terus terngiang-ngiang sehingga ke hari ini membuatkan Hanan takut untuk letak harapan yang tinggi. Mungkin dulu lelaki itu pernah menaruh hati terhadapnya tapi sekarang tidak lagi.

Rasa benci itu yang menguasai jiwa lelaki itu. Hanan tak nak lelaki tu semakin membencinya. Biarkan apa yang lelaki itu mahu buat tapi dia masih tidak lupa tanggungjawab dia sebagai seorang isteri.

Sekarang ni entah di mana Qairul menghilang. Setiap malam je mesti batang hidung lelaki itu tidak kelihatan dan setiap kali tu lah dia ditinggalkan sorang-sorang di rumah. Dah biasa.

"Umi... Ikha rindu umi..." Kalimat ini tidak pernah luntur di bibirnya.

Hanan betul-betul rindukan keluarga belah sana. Sudah lama dia tidak menjenguk keluarga kesayangannya di sana. Khabar pun dia tak tahu macam mana.

Pernah juga dia berbunyi kepada Qairul tapi lelaki itu buat tidak endah dengan alasan dia sebuk. Apa yang sebuk sangat dia pun tak tahu.

Deruan angin malam yang menampar permukaan kulitnya terasa menusuk ke tulang. Pelukan di tubuhnya diperkemaskan lagi dengan harapan kesejukan itu semakin berkurang.

Keheningan malam yang membelenggu dirinya kini seakan mengerti perasaan yang dirasai. Mata dipejam rapat.

Bunyi dehaman kedengaran agak kasar menyedarkan Hanan dari realiti. Kepala dipusing kebelakang lalu memanjangkan leher ke arah perut rumah teres yang dihuninya. Kelibat seseorang pun dia tak nampak. Kosong.

"Badan kau tu dah kebal sangat ke duduk kat luar malam-malam buta ni."

Suara Qairul yang tiba-tiba muncul dari sisi kirinya mengejutkan Hanan. Hampir melatah dia apabila lelaki itu siap mencangkung lagi disebelahnya. Entah berapa lama Qairul duduk di situ perhatikan dia pun tak tahu.

Matanya meliar ke seluruh tubuh lelaki itu. Qairul hanya mengenakan t-shirt hitam dengan seluar jeans berwarna biru gelap. Mimik wajah lelaki itu pun tampak keletihan sekali.

Wajahnya kian menunduk memandang kakinya di dalam air. "Bukan awak kesah pun." Anak matanya kembali terarah ke Qairul dengan dahi berkerut. "Lama dah ke awak duduk macam ni?"

Tiada anggukan mahupun gelengan. Hanya riak bersahaja je dipamerkan. Bahu sengaja dijungkit ke atas.

"Tak tahu tapi lama lah juga aku scan muka buruk kau tu." Wajah masam ditarik mencuka. Wajah Qairul dijeling tajam dengan perasaan geram.

Boleh lelaki itu cakap mukanya buruk yang serba sempurna ni? Bikin hati dia sakit pula malam-malam macam ni.

"Siapa cakap aku tak kesah? Mesti lah aku kesah sebab nanti apa-apa masalah aku yang kena. Kau juga yang menyusahkan aku." Seluar jeans di sinsing hingga separa betisnya. Punggungnya berlabuh di sebelah Hanan dengan kaki dicelup ke dalam air juga.

[C] Please Remember Donde viven las historias. Descúbrelo ahora