Bab 33

1.9K 80 16
                                    

     Jari jemari Qairul menari-nari di atas handphone. Entah apa yang di taip pun dia tidak tahu. Kini mata Hanan pula beralih ke tubuh Qairul yang lengkap berpakaian jersey. Gayanya macam nak bersukan pun ada.

"Awak nak pergi mana?" Cepat-cepat Hanan menyoal tatkala Qairul sudah  bangun dari sofa.

Mata Qairul turut memandang Hanan yang memandang dia pelik. Alis keningnya terangkat.

"Nak pergi sukan lah. Tak nampak aku pakai macam ni?" Qairul menilik tubuhnya sekejap kemudian kembali memandang Hanan.

Hanan menarik nafas panjang. Kalau tak menyakitkan hati dia bukan namanya Qairul. Senyuman ditarik ke bibir. Sabar je lah.

"Memang lah awak nak pergi bersukan tapi sukan apa? Selama ni saya tak pernah nampak pun." Sekali lagi dia menilik ke arah Qairul dengan memeluk tubuh.

Jarang dia melihat Qairul berpakaian begini. Pernah, tapi tak selalu lah. Lagipun masa tu hubungan mereka dingin dan hanya buat haluan masing-masing. Dia hal dia, aku hal aku ha macam tu.

"Basketball."

Tangannya mula jatuh ke sisinya. Bersinar-sinar mata Hanan melihat Qairul. Riak wajahnya juga turut bertukar teruja. Hanan segera mendekati tubuh Qairul.

"Awak nak pergi main basketball? Nak ikut!" Hanan melekapkan kedua-dua tangannya sambil mata dikelip-kelipkan beberapa kali. Riak muka comel sengaja ditayangkan untuk sang suami.

Terkebil-kebil Qairul melihat perangai Hanan yang bertukar drastik tu.. Mata bulat gadis itu masih merenungnya dengan penuh berharap.

Ini yang dia lemah ni. Qairul mengurut dahinya. "Kau nak ikut? Tak payah lah. Lagipun mesti ramai budak sekolah kita."

Balasan daripada Qairul membuatkan Hanan terdiam seribu. Wajahnya yang beriak teruja itu mula mengendur. Qairul yang perasan perubahan di riak muka gadis itu  mula berbunyi.

"Ha tengok lah tu, muka tu cuba kawal. Kalau cantik tak apa, ini muka buruk juga kau tayang." Selamba lelaki itu berkata sambil mencekak pinggang. Hanan mengembungkan pipinya sambil mendengus kecil.

"Cantik ke buruk ke, kesah apa saya? Please... awak. Saya nak ikut..." Sekali lagi Hanan mencuba nasib. Sengaja dia mengelipkan matanya.

Kepala yang tidak gatal digaru. Bawah bibirnya digigit lembut. Wajah penuh berharap gadis itu ditatap lembut. Nak larang pun dia rasa tak sampai hati. Hanan sengaja menyesakkan dia.

Arghhh! Dia tak boleh.

"Suka hati kau lah Hanan tapi nanti jangan cakap aku tak larang kau pula." Qairul kembali menghempaskan punggungnya di sofa tanpa mempedulikan Hanan berdiri kaku itu.

Alis kening Qairul terangkat. Atas bawah dia merenung Hanan. "Kau nak pergi tidak ni? Tak akan kau nak pergi dengan berpakaian macam ni? Cepat, aku tunggu kat sini. Lambat, aku tinggal je kau."

Bibirnya laju tarik senyuman melebar. Pantas Hanan mengangguk sambil menayangkan sengihan giginya.

"Terima kasih awak! Saya pergi bersiap kejap ye. Awak tunggu saya tau!" Bagaikan palesit, Hanan berlari laju naik ke atas. Tergeleng-geleng Qairul memerhatikan lagak tergopoh-gapah gadis itu.

Tak menyabar betul!

🌸🌸🌸

     Tepukan dan sorakan daripada para penyokong di luar gelanggang basketball lagi memeriahkan suasana. Tidak henti Hanan memerhatikan gerak geri Qairul saat mengelecek bola, menghantar bola dan melakukan shoot. Nampak kemahiran lelaki itu bermain basketball. Tiada kekok langsung!

[C] Please Remember Where stories live. Discover now