Bab 41

1.5K 86 14
                                    

      Hanan merintih sakit menerima urutan Puan Suhaida di bahagian buku lali kakinya. Sesekali dia menangis apabila rasa sakit itu tidak tertahan.

"Umi, sakit!" Terlepas esakan di bibirnya. Sesekali dia menggeliat mengikut rasa sakit sehingga Puan Suhaida menepuk menyuruh dia duduk dengan betul semula.

"Tahan lah sikit. Tu lah, lain kali bawa basikal tu hati-hati juga. Macam mana lah adik boleh jatuh ni," bebel Puan Suhaida masih meneruskan urutan di kakinya. Hanan menggigit bawah bibirnya.

"Adik tak sengaja. Lagipun tadi adik hampir-hampir nak langgar kucing itu yang tekan brek mengejut,"balas Hanan sedih. Sekali lagi dia meringis rasa sakit.

Qairul yang sedari tadi memerhatikan Hanan turut berkerut risau. Lagi-lagi bila gadis itu menangis saat Puan Suhaida menekan di tempat urutan kakinya. Jelas di matanya Hanan dalam kesakitan dan dia turut rasa bersalah berganda-ganda.

Kalau bukan sebab dia tertolak Hanan, gadis itu takkan menerima kesakitan ni.

"Umi, adik dah tak tahan sangat lah." Jerit Hanan dengan suara tertahan. Sesekali Hanan menekup mukanya ke bantal sambil menjerit melepaskan rasa sakit.

Sebegitu sekali? Yup...

"Sikit je lagi. Dah nak siap ni. Adik tahan sikit ye?" Puan Suhaida cuba memujuk. Hanan menggelengkan kepala tidak mahu.

"Sakit umi..." Lirih Hanan berkata sambil menitiskan air mata. Matanya sudah merah menyala.

Dia dah tak kesah keadaan diri dia yang cukup serabai ini. Lagi-lagi kehadiran Qairul yang duduk memerhatikan dia dari tadi.

"Umi urut perlahan je lepastu dah." Sekali lagi Puan Suhaida cuba memujuk. Kaki Hanan yang cuba disembunyikan dari tangannya, dia cuba gapai.

Hanan mengeluh lemah. Perlahan-lahan dia lujurkan kakinya semua. Puan Suhaida tersenyum lalu dia kembali mengurut cuma sedikit lembut dari urutan pertamanya.

"Okey dah," Puan Suhaida bangun dengan minyak ditangan. Kepalanya ditoleh ke arah Qairul yang diam memerhatikan Hanan sebentar tadi.

"Nanti Shad isi minyak gamat kat luka kaki dia ye. Umi nak basuh tangan lepastu nak solat maghrib kejap. Nanti isyak kita solat sama-sama." Ubat gamat di tangan Puan Suhaida, Qairul capai. Bibirnya tersenyum manis sambil mengangguk.

"Ye umi, nanti Shad letak dekat luka-luka dia."

Kelibat Puan Suhaida yang telah berlalu di dapur dia pandang sehingga menghilang. Qairul pantas duduk di sebelah Hanan yang masih berbaring menekup mukanya dengan bantal.

"Hanan, erghhh... kau sakit lagi ke?" Perlahan bahu Hanan dipegang lalu ditepuk dengan lembut.

"Kejap, bagi saya dua minit."

Hanan menoleh ke tepi sambil mengusap air matanya yang mengalir ke pipi sebentar tadi. Mengelak daripada pandangan Qairul. Mana tahu nanti Qairul cakap dia hodoh? Lelaki itu bukan pernah jaga hatinya.

Dia bangunkan tubuh. Rambutnya yang serabai itu Hanan betulkan.  Perlahan dia menekan buku lalinya. Tidak lah terlalu bengkak tapi boleh tahan juga rasa sakit bila dia menekan di tempat itu.

"Aku minta maaf,"

Hanan pantas mengangkat kepala. Terpinga-pinga dia menerima permohonan maaf daripada Qairul.

"Awak minta maaf? Kenapa pula?" tanya Hanan kehairanan.

Qairul menghelakan nafas. Tangannya di bawa ke buku lali Hanan lalu diusap lembut.

"Aku... aku terlalu terkejut sampai tak sedar tertolak kau. Kalau aku tak tolak kau, kau tak akan sakit macam ni." kesal Qairul. Muram sahaja mukanya.

Hanan mencuit lengan Qairul. Qairul menoleh ke arah Hanan yang tersenyum memandangnya.

[C] Please Remember Where stories live. Discover now