Bab 17

1.4K 140 14
                                    

     Bunyi penghawa dingin memenuhi ruang pejabat yang bersaiz agak besar, menyejukkan suasana yang panas. Enrique mengelap peluh di dahinya menggunakan sapu tangan bewarna hitam. Sepasang mata bewarna biru gelap itu merenung kertas kerja yang baru disiapkan beberapa saat yang lepas, semuanya disiapkan secara terpaksa. 

     "Lantaklah cantik ke tak, asalkan siap." Enrique terus mengemas kertas kerja yang berselerak di atas meja sebelum dia bangun lalu melangkah keluar. 

     Kaca mata hitam dipakai sambil dia melangkah ke pantry, dia hanya ingin menutup eyebag yang gelap, nampak seperti dia telah menahan kantuk selama tiga hari beturut-turut. Nama palsunya yang dipanggil seseorang dari arah belakang diendahkan. Baginya, penganggu pada waktu rehat seperti ini tidak layak mendapat layanan darinya. 

     "Err Sir Khaiz..." Pekerja yang bernama Hasrina masih tidak berhenti memanggil nama palsu Enrique, kaki semakin laju mengejar langkah lelaki yang nampak seperti pekak itu. 

     "Sir..." 

     Enrique masih diam melangkah tanpa ada rasa untuk menoleh ke belakang, tangan mula mengambil gelas lalu dia mengeluarkan satu sachet nescafe dari laci kecil. Gadis di belakangnya mula berbicara tentang hal pejabat, Enrique hanya memasang telinga walaupun dia tidak berminat untuk tahu. 

     "Akhir sekali, esok ada meeting jam 10 pagi. Sir perlu hadir untuk mengantikan Sir Ricky yang tak dapat hadir, itu saja." Kata-kata Hasrina berakhir di situ, dia sudah terbiasa dilayan sebegini. 

     Bila lagi dia mempunyai masa untuk berjumpa Sir Khaiz? Lelaki itu sering hilang daripada pejabat tanpa sesiapa tahu pun ke mana dia pergi, sungguh aneh. 

     "Err sir tak ada nak cakap apa-apa ke?" Soal Hasrina menginginkan kepastian. Enrique menoleh ke arah gadis itu sambil mencicip air.

     Pufft!

     Secara tiba-tiba Enrique menyembur air di dalam mulutnya tepat mengenai wajah Hasrina membuatkan mata gadis itu terpejam rapat. Apalah nasib menjadi kuli kepada lelaki ini. 

     "Ssst! Panas sial air ni! Mesin tu dah rosak ke?" Enrique terus meletakkan gelas itu ke atas cabinet sebelum dia meluru ke arah singki. Lidahnya terasa seperti melecur. 

     "Sir yang tak pandai buat air kut..." Hasrina mengelap wajah menggunakan tisu, panas betul air tadi. Nasib baik tidak terkena mata. 

     "Kenapa ni?" Soal Asniya yang baru tiba di situ. Cepat saja gadis itu melangkah ke arah Enrique.

     "Ssst! Idah aku akit." (Lidah aku sakit!) Enrique menjadi semakin mengada-ngada setelah melihat kehadiran gadis itu. 

     "Huh? Betul ke ni? Kenapa? Macam mana boleh jadi macam tu?" Asniya membuka peti sejuk sebelum seketul ais dikeluarkan.

     "Akak nak buat apa tu?" Soal Hasrina. Walaupun dia tidak pernah kenal Asniya, apa salahnya bertegur, kan?

     "Nak bagi dialah," Asniya mencampak seketul ais itu ke arah Enrique yang sudah bersiap sedia membuka mulutnya. Laju saja seketul ais tersebut masuk dengan tepat ke dalam mulut lelaki itu. Mata Hasrina membulat besar, hebatnya!

     "Bag..." Hasrina ingin mengucapkan kata-kata yang menunjukkan dia teruja tetapi Asniya pantas memotong.

     "Jangan puji, risau nanti makin teruk perangai dia." Kata Asniya bernada biasa sambil mengambil tempat di salah sebuah kerusi. 

     "Puji je tapi jangan lupa puji dia sekali," Enrique mengemam ais tersebut sambil bersandar pada cabinet.

     "Dia tak kenal saya, nak puji apa? Kalau awak tu iyelah hodoh, hidung panjang lepas tu mata pulak biru dan besar. Buruk sangat, mesti awak tak perasan, kan?" Asniya yang juga bermulut celupar seperti Enrique mula menunjuk sifatnya yang sebenar. 

𝐓𝐡𝐞 𝐌𝐚𝐟𝐢𝐚Where stories live. Discover now