2.3 | Hah, dia buat lawak apa?!

808 93 43
                                    

Tanganku lekapkan telefon pada telinga. Tangan kiri aku kejap memegang stereng. Seminit kemudian aku letakkan siku pada bahagian pintu. Tangan mengurut dahi. Sesekali mata mengerling ke arah jam di radio. Aku berada di dalam kereta yang tidak bergerak dan sudah diparkir elok dalam petak parkir. Aku diam mendengar bebelan panjang Mama berkenaan anak jiran rumah yang tua beberapa tahun dariku pulang ke rumah bersama seorang kekasih. Aku melepaskan keluhan dalam hati. Ini tidak lain tidak bukan soal bakal suami timbul semula.

"Dee, kamu dengar tak apa Mama cakapkan ni?" soal Mama apabila sedar anak gadisnya ini tidak langsung mencelah seperti biasa.

Aku segera menjawab, "Dengar, ma."

"Ha, Dee kata nak cari sendiri. Cepat-cepatlah cari, Dee. Nanti raya, kita balik rumah nenek. Nenek mesti nak jumpa dengan boyfriend kamu. Bolehlah, bawak dia sesuaikan diri dengan keluarga kita."

Terbeliak mataku. Heh, mama ni! Agak-agaklah pun sampai nak bawak ke kampung. Entah-entah dia pun ada kampung nak balik. Memandai je nak bawak lari anak teruna orang, bisik hati kecilku.

"Mama ni, ada pulak sampai nak bawak ke kampung. Dia bukannya suami nak beriya kenalkan dekat famili kita. Kalau hubungan Dee dengan dia sekerat jalan aje, macam mana? Buat malu aje. Satu kampung tanya nanti kenapa Dee tak jadi kahwin dengan dia." Aku memberi alasan.

"Eh, iya juga! Ha, kalau macam tu, carilah suami. Mama suruh Papa kahwinkan kamu terus. Nanti balik kampung, takdelah risau sangat. Kamu berdua dah kahwin."

Satu tangan naik menepuk dahi. Astaghfirullah... Mama ni nak suruh aku main grab mana-mana lelaki untuk jadikan suami ke macam mana? Perkahwinan ni bukan macam main pondok-pondok zaman budak-budak dulu. Pilih aje sesiapa jadi suami isteri, anak patung beruang dijadikan anak, dan hidup seperti suami isteri dalam masa beberapa jam. Habis main, hilanglah title suami isteri. Yang tinggal hanya kenangan.

"Mama!" marahku.

"Kalau susah sangat nak tunggu lelaki ajak kamu keluar, Kamu ajak ajelah dia keluar. Sekarang ni bukan orang kisah pun kalau perempuan yang mula dulu," ujar Mama sekaligus mendesakku.

Aku menggeleng kecil. "Yelah, yelah... Dee nak masuk rumah ni, sembang lain kali ya, ma?"

"Ha, yelah. Pesanan mama tu pun jangan lupa. Dee sekarang duduk seorang, hati-hati. Jangan rapat sangat dengan Aniq tu, mama takut orang yang tukarkan dia tu, jadikan kamu target pulak. Faham, Dee?" pesan Mama buat kali kedua. Tadi dia sudah beri amaran untuk tidak berkawan rapat dengan Aniq. Aku tidak boleh berjanji apa-apa. Lelaki itu ialah jiran sebelah rumah aku, bukan aku boleh elak kalau sudah terserempak. Kalau aku tidak tegur, dia pasti akan bersuara dulu. Peramah, kan?

Aku menamatkan panggilan usai berbalas salam. Dalam perjalanan melangkah ke rumah, aku asyik terfikir pesanan Mama. Wajah Adam terbayang di minda, sehingga ke hari ini dia masih belum menunjukkan tanda-tanda ingin mengajakku keluar. Bukan kami tidak pernah terserempak mana-mana di sekolah. Tapi, setiap kali terjumpa pun tidak pernah disuarakan hal itu.

Aku mengeluh perlahan. "Takkan aku nak ajak dia keluar. Seganlah. Aku dahlah tak pernah ajak orang keluar yang macam tu, lainlah kalau blind date. Ish, serabutlah!"

"Apa yang serabut sangat tu?" soal satu suara di belakangku.

Tanpa sedar, aku sudah pun terpacak di hadapan rumahku. Kepalaku toleh ke belakang. Aku kecilkan mata memandang lelaki ini. Eh, mamat ni, asal aku balik ke rumah mesti dia muncul. Dia stalk aku ke apa? "Awak ni kan, asal saya balik dari sekolah aje awak muncul. Awak memang balik dari galeri pukul satu ke? Bukan galeri bukak sampai pukul enam petang ke?"

Aniq membulatkan mata. "Awak nak tuduh saya stalk awak ke? Tolong sikit, Cik Dee, saya tak berminat dengan awak. Jangan nak perasan. Galeri memang bukak sampai pukul enam petang, tapi saya bukan baru balik dari galeri. Saya baru nak keluar dari rumah. Tak nampak ke kereta saya elok parking sebelah kereta awak tu? Lain kali, jalan tu jangan asyik berangan, bercakap seorang diri macam orang gila. Macam ni, senanglah penjenayah nak ambik kesempatan." Sempat dia menyelit nasihat padaku seperti kali kedua kami bertemu.

Kucing, Kau Kenapa?Where stories live. Discover now