ETCM 35

495 25 0
                                    


Hari ini Ara akan memasuki universitinya. Bersebar rasa hatinya, belajar jauh dari keluarga tercina untuk mencapai cita-cita yang lama terbiar.

"Ara dah siap belom" tanya Naira sedikit menjerit.

"Haa kejap lagi sikit je" Ara memakai sedikit bedak dan lipbalm. Dia tidaj suka suka memakai make up tebal2 cukup sekadar itu sahaja.

Sedang dia mahu memakai tudung, hatinya terdetik.

"Adakah ini masanya?" tanya Ara pada dirinya.

Ara membuka almarinya dan menggapai sesuatu. Dia menyentuh lembut benda itu. Sayu hatinya kerana teringat akan seseorang yang telah pergi dari hidupnya.

Purdah berwarna hitam berada di tangannya di pandang lembut. Tanpa sedar, airmatanya mulai gugur. Purdah itu adalah pemberian Aril padanya sewaktu hari mereka bernikah.

flashback

Ini ketika awal perkahwinan mereka.

Ara masuk ke dalam bilik selepas selesai melakukan kerjanya itu. Aril masih berada di ruang tamu. Ara bergerak untuk membersihkan diri.

Kemudian, Aril memasuki bilik dan berbaring di atas katil dengan. Ara baru selesai membersihkan diri.

Dia siap berpakaian tidur satin berwarna biru tua. Dia meletakkan tuala di kepalanya untuk mengeringkan rambut. Ara menjengah melihat suaminya yang baring di atas katil itu.

"Lahh tidur..."

Ara mendekati suaminya kerana ingin mengejutkannya untuk membersihkan diri pula.

"Abang.. abang bangunlah mandi"

Aril membuka matanya perlahan. Terlihat isterinya berada di sebelahnya sambil tersenyum. Aril membalas senyuman Ara itu dan mendudukkan dirinya.

"Sayang dah mandi eh?" Terkedu Ara mendengar panggilan Aril padanya.

Ara mengangguk kepalanya. Aril mendekatkan dirinya dengan Ara. Ara kaku, tidak boleh bergerak. Aril berbisik di telinga Ara yang ditutupi tuala itu.

"Sayang tunggu abang habis mandi, sebab abang ada benda nak bagi kat sayang" Ara menganggukkan kepalanya. Aril bergerak ke bilik mandi.
____

Encik Tengku, Cik MekanikWhere stories live. Discover now