Additional Chappy [10]

15.1K 543 24
                                    


Assalamualaikum dan selamat tengah hari semua.. :) Additional chappy kali ni lebih panjang dari sebelum ni. Harap korang enjoy reading!


"Betul ke kak?" tanya Amanda terkejut. Adda mengangguk perlahan. Jarinya menepis air mata yang bergenang di pelupuk mata.

"Tapi.. Manda janji dengan akak tau, jangan bagi tahu Dani pasal ni ya? Walau apapun yang jadi." Pinta Adda sambil menggengam erat tangan Amanda.

"Tapi kak, kalau kita tak bagi tahu, Dani akan fikir yang akak dengan along sengaja nak tinggalkan Qira. Sampai bila-bila Dani akan salahkan akak dengan along." Kata Amanda sambil memandang wajah kakak iparnya. Sungguh dia tak sangka begitu berat dugaan yang menimpa abang dan kakak iparnya.

"Biarlah Dani salah faham pun. Akak dengan abang pun salah. Akak tak nak dia fikir kitorang ni menipu pulak." Kata Adda perlahan.

Amanda menggaru pelipisnya.

"Akak boleh tolong Manda tak?"

"Tolong apa?"

"Kita pulihkan hubungan Dani dengan along. Takkan selamanya diorang nak bermusuhan? Lagipun, Manda tahu yang Dani masih sayangkan along walaupun dia tak tunjuk."

"Hmm.. betul jugak. Sekarang ni, apa rancangan Manda?"


Bunyi gelak ketawa di dapur menarik perhatian Dani. Segera langkah diatur ke dapur. Rupa-rupanya Amanda dan Adda sedang menyiapkan juadah makan tengah hari sambil bersembang sakan. Apa yang kelakarnya entah.

Sedikit sebanyak, Dani kurang senang isterinya bergaul dengan Adda. Yalah, dia kan 'anti' sangat dengan Qalif dan Adda. Rasa marahya masih menebal terhadap kedua orang manusia itu.

"Ehem ehem." Serentak Amanda dan Adda berpaling pada suara yang datangnya daripada Dani.

"Eh abang. Abang nak minum? Manda ambilkan?" tanya Amanda tanpa menghiraukan deheman suaminya.

"Takpelah. Abang tak dahaga. Darwin dengan Darish mana?" kata Dani tanpa memandang Adda.

"Hmm.. diorang main dalam reban dengan Qira." Jawab Amanda sambil tangannya ligat memotong bawang.

"Err abang.. tolong Manda kejap boleh?"

"Tolong apa?" Dahi Dani berkerut.

"Tolong along tangkap ayam, boleh?" mata Dani terbeliak.

"Tolong along tangkap ayam? Taknak lah." Dani memalingkan mukanya.

Amanda meletakkan pisau dan mendekati Dani. Tangannya memaut erat lengan Dani.

"Alah.. bolehlah. Baby dalam perut ni mengidam pulak nak makan ayam kampung. Boleh lah.." pujuk Amanda. Matanya dikenyitkan kepada Adda. Adda hanya senyum.

"Dah tu? Kenapa suruh orang tu pulak?" tanya Dani dengan nada merajuk. Aiseyman.. ni siapa pulak yang mengandung ni? Dani ke Amanda?

"Manda ingat along reti tangkap ayam, tapi dah dekat sejam tunggu, sekor ayam pun tak dapat. Apa kata abang pergi tolong along? Kalau tak kempunan la anak abang ni.." Amanda buat muka sedih sambil mengusap perutnya yang sudah memboyot. Dani yang melihat pun rasa tak sampai hati.

"Hmm.. okeylah. Abang pergi tolong. Tapi kali ni je tau!" Amanda mengangguk laju.

"Cepatlah pergi tangkap ayam, nanti lambat pulak nak masak." Amanda menolak bahu Dani.

"Macam nak menghalau je. Yalah, abang pergi la ni."

Hilang je bayang Dani di dapur itu, Amanda dan Adda bertepuk tangan.

"Plan A, completed!" ujar mereka berdua dengan tawa.


Disebabkan dah ramai reader yang suruh buat buku baru, so saya dah decided..  Bermula dari additional chappy [1] - [10] saya buat dalam buku baru. Saya ingat nak tukar tajuk - Awak Tetap Ada Saya! (rasa jiwang sangat tajuk baru ni =.=) 

And, sorry to say.. chappy ni adalah chappy terakhir dalam Awak Ada Saya! 

Tentang buku baru tu, saya tak pasti akan publish dalam masa terdekat ni. Anyway, kalau dah dipublish, saya akan bagitahu di wall saya okay?

So.. keep waiting ya! Komen dan vote sangat dialu-alukan :)


Awak Ada Saya!Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang