Bab 22

28.9K 712 15
                                    

Mika menarik laci mejanya. Mengambil sesuatu. Dua papan ubat dibelek-beleknya. Dia sudah tahu kegunaan ubat itu. Ubat yang dia jumpa dalam handbag Amna.
Kenapa Amna buat macam ni.
Dia perlu bersemuka dengan Amna. Dia perlu tahu kenapa Amna mengambil ubat perancang. Ubat yang menghalang Amna untuk mengandung sedangkan Amna tahu yang Mika beria-ia mahukan anak dengannya.

"Sayang"
"Ye abang. Kenapa?", tanya Amna
"Come with me", ajak Mika supaya Amna duduk di sebelahnya.
Mika perlu situasi yang baik untuk perbincangan dari hati ke hati dengan isterinya.
Mika pandang tepat ke mata isterinya. Mika senyum. Dielus pipi isterinya.
Kemudian ditautkan jari-jarinya pada jari-jari Amna pula.
Amna hanya diam dan membiarkan saja apa yang dilakukan si suami.
Mika keluarkan sesuatu dari belakangnya.

"Can you explain about this?"
Terkejut Amna bila melihat benda yang dihulurkan Mika.

"Errrr... my protection", itu saja yang terkeluar dari mulut Amna.
"Tapi kenapa?"
Amna geleng
"Amna cakap tadi protection. Protection dari apa? Siapa yang ancam Amna sampai nak guna protection?", bertubi-tubi soalan Mika.
"Look at me sayang. Tell me, whats your problem?. Kita perlu bincang. Abang tak nak rumahtangga kita berantakan. Amna buat sesuatu tanpa persetujuan abang. Kenapa Amna ambil ubat ni? Amna tak nak anak dengan abang?", sekali lagi Amna diasak dengan soalan. Dia sebak dan masih tertunduk melihat ubat yang diberi Mika.

"Amna takut abang. Amna takut punya anak dengan abang kalau Zahra balik nanti abang akan kembali pada dia. Kalau Amna mengandung kemudian ada anak, apa akan jadi pada Amna dan anak Amna tu?" Amna mula menangis. Biarlah dia berterus terang saja hari ini. Biarpun pahit dia kena terima apa-apa juga keputusan Mika.

"Anak Amna anak abang juga. Abang yang nak Amna mengandungkan zuriat abang bukan Zahra". Mika usap perut Amna. Lembut.
"Abang nak rahim ini yang membesarkan benih abang". Mika angkat dagu Amna. Disekanya air mata Amna.
Dia tahu isterinya itu cukup tertekan. Tertekan dengan janjinya pada Zahra.
Kalau betul Amna berjanji, itu janji Amna bukan dirinya.Dia tak pernah berjanji apa-apa pada Zahra. Seandainya Zahra balik sekarang ni pun tak mungkin dia balik pada wanita yang telah meninggalkannya.

"Sayang...abang tak tahu apa yang Amna janji dengan Zahra tapi percaya la abang dah tak ada perasaan pada Zahra. Zahra masa silam abang. Amna masa depan abang sekarang dan selamanya. Bohong kalau kata abang tak ingat pada Zahra. Abang manusia biasa yang punya hati dan perasaan. Amna pun tahu hubungan abang dengan Zahra macam mana dulu. Tapi masa tu abang yakin Zahra jodoh abang. Abang lupa Allah tu ada. Allah boleh beri perasaan sayang,cinta dan Allah boleh ambil semula. Ini yang terjadi pada abang. Sekarang perasaan cinta dan sayang tu telah berpindah pada Amna. Amna jangan ingat abang tak ada perasaan pada Amna. Jangan ingat abang kahwin sebab marah pada Zahra atau nak balas dendam. Abang ikhlas kahwin dengan Amna. Abang minta petunjuk dariNya. Amna la pilihan abang seperti yang ditunjukkanNya.

"PLEASE....KAHWIN DENGAN DIA"Where stories live. Discover now