Bab 40

37.4K 940 29
                                    

Gila? Yurp..

Untuk pertama kalinya, Que Sarah Qaliesya menjejakkan kaki ke dapur. Pelik? Ha, aku pun pelik dengan apa yang aku buat sekarang ni. Tak ada angin tak ada ribut, tiba-tiba saja petang itu aku sudah pegang sudip.

Maka, disebabkan ini kali pertama aku pegang sudip jadi.. aku cuba nak masak benda ringkas saja. Hmm.. omelet ala-ala Sarah Qaliesya gitu. Tak susah manapun. Telur dan juga sayur. Nak potong sayur tu nipis, ke tebal ke.. Tak kisah. Ikut cita rasa anda.

Selesai menggaul semua sayur dalam telur, aku terus tuangkannya ke dalam minyak yang sudah aku panaskan. Pfft.n senang sangat. Terus melebar senyuman aku bila telur itu sudah menunjukkan tanda-tanda yang dia akan masak.

Yah! Akhirnya, aku berjaya juga jadi pre-mother. Bersih rumah aku dah boleh, memasak pun aku dah boleh dan sekarang.. cuci baju aje. Hahah!! Well, sentuh mesin basuh pun aku tak pernah.

Sedang leka aku menterbalikkan omelet, telefon pintarku dalam kocek apron berdering. Menandakan ada panggilan masuk. Segera aku angkat apabila panggilan itu daripada Farah.

"Qal! Terangkan pada aku sekarang. Kenapa kau cakap kau duduk rumah aku pada ibu kau? Kenapa kau tipu mak kau sendiri?" salam pun tidak, terus gelojoh Farah bertanya.

Terkejut juga aku bila dapat soalan itu daripada Farah. "Kau tahu dari mana ni? Kau call mak aku ke?"

"Tadi, aku pergi rumah kau. Aku nak ajak kau teman aku beli barang rumah tapi bila aku tanya ibu kau.. dia kata kau tinggal rumah aku. Huh.. apa sebenarnya yang jadi ni Qal? Kau kat mana sebenarnya sekarang ni?" bertubi-tubi soalan dihamburkan dari mulut Farah.

Aku ketap bibir. Perasaanku berdebar tak menentu. Cemas dan gugup silih berganti. Mana taknya, kalau aku beritahu di mana lokasi aku.. pasti Farah dapat hidu sesuatu.

"Ak-aku.."gagapku aku cuba kawal namun gagal. Kalau nak menipu Farah, memang aku akan gagal.

"Kau nak cuba tipu aku ke, Qal?" dugaan Farah tepat. Aku ketap bibir.

Aku cuba fikir alasan lain. Yurp, alasan yang boleh aku guna pakai untuk tipu Farah seumur hidup. Gila?! Takkan mungkin aku nak beritahu Farah yang aku masih sah jadi isteri Zafriel?

Buat masa sekarang ni, aku nak sembunyikan semuanya dulu. Sesiapapun tak boleh tahu tentang perkahwinan aku buat kali kedua ni. Mama, papa, Fatihah...Farah, semuanya tak boleh hidu langsung perkara ni.

"Ada aje ni. Aku tinggal rumah kawan aku yang sekolah kat London dulu."ujarku cuba berlagak tenang.

"Kawan kau yang mana satu?" makin cipumas soalan yang menutur keluar dari mulut Farah.

"Elena."ringkas.

"Bukan Elena masih kat London ke? Baru semalam,aku call dia tanya khabar. Kau cuba tipu aku ke, Qal?! Baik kau jujur dengan aku, kau kat mana sekarang ni?!"aku telan liur bila Zulaikha sudah dapat hidu sesuatu.

"Qaliesya!"suara garau itu menyapa halwa telingaku.

Terus mataku terpaku pada sosok Zafriel yang sudah berlari-lari anak ke dapur gas lalu menutup api. Baru aku sedar, omelet yang aku masak tadi. Watdehek?!

Bau tengik menusuk batang hidung aku. Wajah Zafriel yang sudah cemas aku pandang. aarghh!! Bodohnya kau, Qaliesya!

"Qal, tadi tu..."belum sempat Farah menghabiskan ayatnya. Aku terus mencelah. Aku tak fikir apa dah bila tengok omelet yang aku masak sudah hitam dalam kuali. Dah tak rupa makanan bila tengok dari dekat.

"Beb, kita cakap nanti eiyh. Aku ada hal. Bye. Assalamualaikum." ucapku lalu mematikan talian.

Aku terus merapati omelet aku. Zafriel di sisi sudah bercekak pinggang melihat gelagat aku yang sudah cuak semacam.

Tidak Untuk Lepaskan Mu.. (✔COMPLETED)Where stories live. Discover now