BAB 50

39.1K 954 35
                                    

Satu persatu butang pada baju melayu putih yang dipakainya dipasang. Pantulan imejnya dalam cermin dipandang dengan penuh rasa kekosongan. Tak terselit rasa gembira, tak ada rasa kecewa malah rasa sedih juga sepi saja dari hatinya.

"Engku, tinggal lagi 15 minit ya?" sorak staff dari luar bilik hotelnya.

Zafriel tidak menyahut dari dalam. Dia masih lagi begitu. Senyap dan termenung memandang cermin. Memandang wajahnya yang tak nampak senyum bahagianya itu.

Padahal ini adalah harinya. Hari 'bahagia'nya. Dalam hitungan detik, dia bakal melafazkan akad nikahnya. Dalam hitungan detik itu jugalah, dia bakal menjadi suami kepada Kartini. Yurp, hanya dalam hitungan detik saja lagi.

Sepatutnya, seorang pengantin perlu tersenyum gembira. Dia akan berkahwin, menamatkan zaman 'bujang' nya bersama seorang perempuan. Tapi.. bagaimana mahu wujud rasa bahagia kalau, perempuan yang menjadi pengantin nya bukanlah orang yang dia cinta?

Akhirnya, Zafriel terduduk atas kerusi meja solek itu. Wajahnya diraup kasar. Sugul, malas.. rasa nak lari, semuanya dia rasakan dalam hati. Kalaulah dia boleh pilih untuk lari, dia akan lakukan juga tapi..

Memikirkan fasal Engku Ziemah, Zafriel mulai berdolak dalih. Tak mungkin dia mahu lukakan hati orang tua itu? Hati orang tua yang sudah berkorban masa dan tenaga membesarkannya sehingga dia dapat berjaya seperti sekarang ni.

Zafriel tak kejam. Dia bukannya orang yang jenis lupa budi. Namun kerana budi lah, hati dan perasaan nya menjadi masa. Yurp, kerana budi.. dia korbankan rasa cintanya. Qaliesya..

Semalaman, Zafriel mimpikan gadis itu. Mimpi itu beri petanda yang sangat buatkan Zafriel rasa tak mengerti.

"Awak pilih dia, awak hilang saya." tutur Qaliesya mendatar. Wajah gadis itu tidak menggambarkan rasa sedih mahupun kecewa. Biasa dan tenang saja.

Zafriel ketap bibir. Tubuh gadis itu didekatinya. Entah kenapa, perasaan nya jadi resah bila dengae Qaliesya tuturkan ayat itu.

"Kau sendiri yang suruh aku kahwin dengan dia kan? Kenapa sekarang kau ugut aku macam ni?"soal Zafriel tidak mengerti.

"Sebab saya tak sanggup awak lukakan hati orang yang awak sayang. Saya tahu nenda lagi penting untuk awak. Betul kan, Zafriel?"kali ini nada sebak kedengaran dari bicara gadis itu.

Zafriel mengeluh perlahan. Tangan Qaliesya dicapainya lalu cincin pernikahan yang terselit pada jari manis gadis itu dibelainya lembut. Wajah Qaliesya dipandangnya dengan penuh rasa cinta.

"Tapi, aku lagi tak sanggup untuk luka kan hati kau, Qaliesya. Aku sayang kau. Aku cuma cintakan kau." ujar Zafriel tulus.

Akhirnya, terlafaz juga rasa cinta yang terpendam dalam hatinya. Biarkan lah. Walaupun semuanya hanya mimpi namun sekurang-kurangnya, dia berjaya lafazkan semua itu.

"Jadi, awak pilih saya.. Saya sedih kalau awak pilih orang lain selain saya." ucap gadis itu. Air matanya mengalir membasahi pipi.

Zafriel tergamam. "Tapi, kau tak cintakan aku."

"Saya cintakan awak, Zafriel. Hati saya sudah terbuka untuk awak. Hanya awak."

Arghh!!!

Susah betullah kalau macam ni. Kenapalah hidup ini perlu ada pilihan? Tak boleh ke letak satu aje sebagai jawapan? Huh!! Zafriel menggerutu sendiri.

"Engku, lagi 10 minit majlis pernikahan akan bermula." laung staff dari luar.

Zafriel ketap bibir. Rambutnya diramas. Hilang terus kekacakan nya. Punyalah elok dia punya juru 'make up' dia buat jambul depan itu supaya bagi nampak smart. Zafriel hancurkan semuanya.

Tidak Untuk Lepaskan Mu.. (✔COMPLETED)Where stories live. Discover now