38.

1K 48 0
                                    

"Termenung apa ni?" Soal Ivan sebaik masuk ke dalam bilik isterinya. Wajah isterinya yang seakan memikirkan sesuatu yang serius itu disentuh. Pipi gebu yang ada sedikit luka dalaman dielus lembut.

"Kenapa ni?" Soal Ivan sekali lagi. Satu senyuman manis yang menampakkan lesung pipit yang dalam di pipi kirinya, dihadiahkan buat gadis itu.

Hayra melirik senyum segaris sebagai balasan untuk senyuman ikhlas itu. Matanya yang sedikit kabur dikesat kasar, namun terhenti apabila tangannya diraih oleh Ivan.

Mata itu dikesat lembut supaya apa saja yang menganggu mata itu teralih, "Janganlah tenyeh macam tu."

"I rasa I kena pakai specs lepas ni," kata Hayra sambil mengecilkan mata cuba membaca tulisan yang tertulis pada dinding yang agak jauh darinya.

"Makin rabun, tak nampaklah tulis apa kat situ." Tulisan itu diunjukkan pada Ivan.

Wajah Ivan yang tampak sedikit berbeza dengan penampilannya yang berlainan itu, diperhati, "Sejak bila you pakai specs?"

"Sejak lepas accident tu."

"You nampak handsome," puji Hayra jujur. Penampilan Ivan apabila memakai kaca mata lebih berkaliber. Tambahan lagi, pakaiannya yang sentiasa memakai kot apabila keluar ke tempat kerja, menaikkan lagi aura kaliber usahawan muda itu.

Ivan tertawa kecil lalu kaca matanya dibuka, menyerlahkan mata ambarnya yang menghasilkan aura tenang, "Sekarang?"

"You looks much charming."

"So, mana satu yang you prefer?" Soal Ivan sambil mendekatkan wajahnya ke arah gadis itu. Dahi ditemukan kepada dahi kecil itu.

"You," kata Hayra ringkas. Satu ciuman dihadiahkan di pipi kiri yang menonjolkan lesung pipit yang agak dalam. Meletuskan tawa kecil dari bibir mereka milik Ivan.

"You termenung apa tadi?" Soal Ivan sambil duduk di kerusi di sebelah katil isterinya.

"Boleh tak, kalau I nak duduk menghadap you, not like this. Sakit pinggang," adu Hayra lembut. Sekali gus cuba melarikan diri daripada terus diasak soalan begitu.

"Boleh," kata Ivan, masih tersenyum manis pada gadis itu. Adab menjaga orang sakit kononnya.

Ivan bangun kembali dari duduknya untuk membantu gadis itu. Satu tangannya melingkar di belakang badan Hayra dan sayu lagi membantu kedua kaki gadis itu melurut ke bawah.

Selesai, Ivan kembali duduk, "Happy?"

Hayra tersenyum sambil kedua tangannya menunjukkan ibu jari, tanda dia gembira dengan perubahan posisi itu. Ivan ketawa, walau masih lemah dan tidak berdaya, gadis itu tidak lelah menghiburkan hatinya.

Ivan menarik kerusi merapat ke arah kaki gadis itu. Tangannya meraih lembut tangan mulus Hayra lalu direhatkan pada peha gadis itu. Matanya menatap dalam mata hazel itu, wajah kekal dengan aura serius, "Jangan nak berdalih lagi. Kenapa termenung?"

Hayra melepaskan nafas berat. Matanya dilarikan ke arah jam dinding. Jam menunjukkan pukul 9.50 minit. Menurut Ivan, cukup lagi 10 minit, dia dapat bertemu ibu bapanya. Dan menemukan sebuah jawapan untuk persoalannya.

"Medina." Panggilan Ivan menyedarkan gadis itu. Dia berpaling menatap wajah Ivan yang risau dan sarat dengan tanda tanya. Hayra tersenyum nipis mengenangkan sikap ambil berat Ivan. Sejak dulu sehingga sekarang, lelaki itu tidak pernah suka jikalau dia termenung.

Kedua pipi lelaki itu digomolnya geram, "Dari dulu lagi memang suka menyibuk nak tahu kan?"

Ivan membuat muka monyok. Barangkali merajuk dengan sandaran penyibuk yang diberikan isterinya. Wajah dialihkan dan tangan disilangkan ke dada menunjukkan protes.

Percaturan Paling Sempurna | ✓Where stories live. Discover now