30 - Teman hidup

15.7K 924 25
                                    

"Mengumamkan ketibaan keluarga Panglima Tentera Laut , Laksamana Amar Bakti." sebaik sahaja pengumuman dibuat. Mereka semula mula berdiri untuk menjemput tetamu mereka.

Putera Wafiq menyambut baik Laksamana Amar manakala Puteri Kasih menyambut Puan Rossie Jenner. Masing-masing bertukar-tukar khabar. Hazreeq pula laju sahaja berlari mendapatkan Syariff yang baru sahaja melangkah masuk ke dalam dewan santapan.

Mata Adelia terkunci ke arah lelaki itu. Syariff kelihatan sangat kemas dan handsome dalam suit maroon-nya. Cantik dan kemas terletak di tubuhnya. Menampakan bahunya yang bidang.

Sultan Amirullah turut menjemput tetamu mereka untuk duduk dan mula menjamu selera. Di kala itu , hanya Adelia sahaja yang masih tidak bersuara. Matanya terpaku pada Syariff yang mengambil tempat di bahagian bertentangan dengannya tetapi bukan di hadapan dia.

Syariff tersenyum kecil melihat Adelia yang tidak lari daripada memandang dia. Bukan Syariff sahaja yang perasan akan kelakuan Adelia malah Sultan Amirullah juga turut perasan akan pandangan mata Adelia yang tidak sedikit pun lari dari memandang Syariff.

"Lia , makan. Tak lari pun bakal suami kamu tu." tutur Sultan Amirullah dengan bersahaja.

Terkejut Adelia begitu juga dengan yang lain. Mereka semua memandang ke arah Adelia dengan senyuman mengusik. Merah wajah Adelia , lagi bertambah merah apabila Syariff turut menggelakkannya. Malunya Ya , Allah.

"Nenda , mana ada senda pandang dia." balas Adelia dengan serius. Dia segera menyambung makan.

Sultan Amirullah tergelak kecil melihat kelakuan Adelia. Sudah terang lagi bersuluh , tak nak mengaku !

"Apa nama anak kamu , Laksamana Amar ?" soal Sultan Amirullah. Sesekali dia menjeling ke arah Adelia. Ingat mata tua dia tidak nampak Adelia duk curi pandang ke arah Syariff.

Vince yang berdiri tidak jauh dari Adelia turut nampak akan pandangan mata Adelia. Ketara sangat masalahnya , tuan puteri , tuan puteri takkan tak boleh berlakon sikit kalau ya pun. Bisik Vince dalam hati.

"Syariff Iman , Tuanku." kata Laksama Amar.

"Syariff Iman." sebut Sultan Amirullah , matanya memandang ke arah anak muda itu. Dia melirik ke arah Adelia. Sekarang dia faham kenapa. Tanpa sedar Sultan Amirullah tergelak kecil membuatkan seisi dewan santapan tertanya-tanya.

"Syariff." panggil Sultan Amirullah.

"Ya , tuanku." sahut Syariff. Adelia menjeling ke ada nendanya. Dia tahu nendanya dah tahu siapa Syariff yang dia dan Hazreeq beria nak pertahankan tadi. Dia boleh nampak lirikan mata nendanya yang penuh muslihat. Adelia menggigit bibirnya , risau dia.

"Beta mahu cucunda kesayangan beta berkahwin dalam masa terdekat. Jika kamu tak ada keberanian untuk berdepan dengan beta secara baik-baik. Beta akan aturkan cucunda beta dengan calon pilihan beta." kata Sultan Amirullah.

Terdiam seisi dewan. Apa yang cuba Sultan Amirullah sampaikan ? Apa maksud baginda keberanian untuk berdepan dengan baginda ?

Ramai mula tertanya-tanya.

Adelia terdiam. Dia menoleh ke arah Syariff.

Syariff faham apa yang cuba disampaikan oleh Sultan Amirullah. Dia menarik nafas berat sebelum memandang seisi keluarga. Syariff mula berdiri.

"Tuanku.." panggilnya.

Semua mata mula tertumpu pada Syariff.

"Masuk tahun ini hampir 3 tahun patik mula mengenali cucu tuanku. Semakin tahun hubungan kami juga semakin rapat. Jadi , patik ingin meminta keizinan tuanku untuk mengizinkan patik menjadikan cucunda kesayangan tuanku , Puteri Adelia Humaira sebagai permaisuri hati patik , tuanku." kata Syariff.

Seisi dewan mulai senyap.

Terkejut ibu bapa mereka berdua saat mendengar kata-kata Syariff.

"Beta tiada hak untuk memberi keizinan kepada kamu." kata Sultan Amirullah. Dia memandang ke arah puteranya , Putera. Wafiq.

Syariff memandang ke arah Putera Wafiq.

"Putera Wafiq , izinkan patik memperisterikan puteri , tuanku." kata Syariff.

Putera Wafiq mengukirkan senyumannya. Dia memandang ke arah Syariff. "Itu kena tanya tuan badan dulu." kata Putera Wafiq.

Syariff mula gugup. Dia memandang ke arah Adelia. Peluh mulai membasahi dahinya. Adelia juga turut memandang ke arah dia. Mata mereka bertembung.

"Adelia Humaira." panggil Syariff.

"Ya , saya."

"Sudikah awak menjadi teman hidup Syariff Iman ?" soal Syariff. Semua mata mula tertumpu kepada Adelia.

"Adelia Humaira setuju untuk bersama awak Syariff Iman." balas Adelia dalam satu nafas.

Sultan Amirullah tersenyum kecil melihat gelagat cucunya dan anak muda Syariff. "Laksamana Amar , boleh lah kita adakan terus majlis pertunangan hari ini." kata Sultan Amirullah.

"Sudah pasti , tuanku. Benda yang baik , tidak seharusnya kita lewatkan." balas Laksama Amar.

"Alhamdulillah." ucap Sultan Amirullah.

Adelia dan Syariff saling berpandangan sebelum masing-masing tertawa kecil. "Mata jangan nak nakal." tegur Puteri Kasih secara berbisik.

"Mana ada , mom." balas Adelia dengan separuh berbisik.

"Mana ada apanya , semua orang boleh perasan." tegur Puteri Kasih lagi. Adelia terus menundukkan pandangannya.

Puteri Kasih tersenyum kecil mepihat gelagat puterinya. Sesekali dia memandang ke arah Syariff.

"Syariff , selepas santapan beta mahu berjumpa dengan kamu." kata Putera Wafiq. Semua orang memandang Putera Wafiq sebelum beralih ke Syariff.

"Baik , Tuan Putera." sahut Syariff.

Adelia Humaira memandang wajah tenang papanya sebelum memandang ke arah Syariff. Aku pula yang risau !!! Bisik Adelia dalam hati.














×××
Jangan lupa vote tau💕

Adelia HumairaWhere stories live. Discover now