💋 •BAB 21•

40.1K 2.7K 256
                                    

"HER name is Leyla Yilmaz. Her father is a turkish while her mother is a malay. She stay at Istanbul Turki for five years then moved to Ankara for three years before she stay here, in Malaysia until now after his father death."

Clarissa Rose dan Cleopatra diam mendengar cerita Q.

"She married with a bussinessman name Syafeeq but unfortunately, he died two months ago in an accident."

Clarissa Rose angkat kepala. Suami dia dah meninggal dua bulan yang lalu. Masih baru.

"Dan aku dapat tahu yang currently she stay with her mother in law. Tapi perempuan tu ibu tiri kepada arwah Syafeeq. Bukan ibu kandung. Kata jiran dia lagi, Leyla tinggal dengan keluarga arwah suaminya sampai sekarang dan mereka tak tahu pun yang Leyla sebenarnya dah keluar dari rumah tu." Kata Q lagi.

"Dan Leyla sebenarnya anak yatim piatu." Tambah Q. Suaranya juga berubah kendur. Rasa simpati tiba-tiba dengan nasib yang menimpa wanita itu walaupun dia tak kenal pun siapa.

Clarissa Rose dan Cleopatra berpandangan seketika. Mereka tahu kerana mereka anak yatim piatu juga. Mereka faham.

"Ibunya meninggal dunia ketika dia berumur sepuluh tahun. Dan kemudian dia menetap di rumah anak yatim Yayasan Iman sehinggalah dia berkahwin dengan Syafeeq dan mengikuti Syafeeq tinggal bersama suaminya. That's it. Itu je informasi yang aku dapat."

Diam. Masih tiada jawapan dari Clarissa Rose dan Cleopatra.

"Tapi aku rasa something lah. You know what i mean right?" Tanya Q.

"Yes i get you."

"Siapa mother in law dia tu?" Tanya Cleopatra.

"Okey. This is the best part ever. Ibu mertua dia tu ialah Datin Fara. Kenal tak?" Tanya Q. Over dia macam geng membawang tengah bergosip. Lebih over dari perempuan.

Clarissa Rose geleng kepala. Macamlah aku kenal semua orang kat dunia ni ek?

"Datin Fara tu isteri kedua Datuk Hasnan. Syarikat Datuk Hasnan adalah syarikat yang mendiang ayah kau pernah bantu ketika hampir bankrup dulu. Dan sekarang, syarikat tu dah stabil and thanks to your father." Q senyum.

Terjongket sebelah kening Clarissa Rose. What a coincident...

"Aku rasa mesti something happen. Takkanlah Leyla nak sakitkan badan dia sendiri. Lagipun dia tengah pregnant kut." Teka Q lagi. Dia benar-benar rasa sangsi dengan Datin Fara. Bukanlah bersangka buruk cuma...

Entahlah.

Q memandang ke arah bilik wad yang menempatkan Leyla. Dia terus menyenggol bahu Cleopatra.

"Tu. Dia dah sedar."

Clarissa Rose dan Cleopatra bangkit dari duduknya dan terus memasuki bilik wad itu. Wanita itu terkejut melihat tiga orang asing yang melangkah masuk ke dalam bilik wadnya.

"Who are you?"

Clarissa Rose dan Cleopatra senyum sebelum menundukkan sedikit kepala.

Leyla diam memandang mereka.

SUDAH seminggu berlalu sejak Leyla discaj dan dibawa ke rumah besar ini. Namun seminggu itu jugalah Leyla asyik termenung dan menangisi takdir hidupnya.

Dia berterima kasih kepada dua orang gadis muda yang sudi membantunya. Kalau tidak, pasti dia akan merempat di tepi jalan dengan kandungannya yang entah bila-bila masa akan dilahirkan. Untuk itu dia bersyukur sangat. Masih ada orang yang sudi membantunya.

✓ ENRIQUE DANNIKAWhere stories live. Discover now