💋 •BAB 38•

52.2K 3.1K 137
                                    

CANGKUL dicampak ke tepi. Peluh yang memercik di dahi di lap dengan lengannya yang terdedah. Perlahan-lahan dia mengambil bangkai kucing yang sudahpun dibungkus dengan suratkhabar dan dimasukkan ke dalam plastik.

Matanya sempat menjeling Ammara Rose yang diam duduk di tepi longkang sana. Dari jauh, dia dapat lihat mata itu memandang tepat ke arahnya.

Enrique Dannika perlahan-lahan meletakkan plastik berisi bangkai kucing itu di dalam lubang yang sudah dia gali tadi. Kemudian lubang itu ditutup dengan tanah pula. Setelah itu, cangkul diambil dan tanah dikawasan itu dimampatkan sedikit.

Hmm. Tak pernah dia baik hati nak tanam kucing yang dah mati macam ni. Ini kali pertama dan... okey! Aku adore diri sendiri sekarang ni.

Jangan jeles keh?

Punggung dilabuhkan disebelah Ammara Rose yang melempar pandang jauh ke arah kubur bangkai kucing tadi. Agak lama jugalah dia tenung gadis itu tapi Ammara Rose cuma diam. Tak perasan ke?

"Kenapa kau sedih sangat dengan kucing tu? Bukannya kau bela kucing tu pun." Ujar Enrique Dannika sekaligus berjaya mematahkan lamunan Ammara Rose.

Ammara Rose tersenyum nipis memandang Enrique di sebelahnya.

"Kucing pun ada nyawa. Nyawa tu berharga Nika. Kucing tu tak pernah pun membunuh manusia. Tapi apa salah dia pada manusia? Sampaikan nyawa dia yang jadi galang ganti."

Enrique diam mendengarnya. Boleh tahan komsas juga budak ni. Ayat dia macam sastera sangat.

"Kucing tu cuma kena langgar je pun. Tak perlu nak sedih sangat." Enrique angkat bahu. Dia hati batu? Ya. Aku memang hati batu! So what?

Ammara Rose senyum sinis. Ada tawa kecil terlepas dari bibirnya.

"Kalaulah saya dapat tahu siapa yang langgar kucing tu, i will find him until death. Haunt him down until he feel restless. Punch his throat and let him suffer till the end." Suara itu perlahan. Namun cukup kuat untuk sampai ke pendengaran Enrique. Terus gadis itu dipandang tajam atas bawah. Heck. She's so scary...

Ammara Rose terus menentang pandangan hazel yang tidak lepas tenung dia dari tadi.

"What?

"That psycho thought... You scared me!" Keras suara Enrique ketika itu. Gila tak seram...

"Can't you see? I'm just joking. Saya tak sekejam tu lah. Saya yakin kifarah dari Allah adalah balasan terbaik untuk orang tu. Tapi kalau saya jahat, i will haunt him like a crazy for sure." Ammara Rose berbisik dihujung katanya dengan senyum nipis di bibir.

Enrique buat muka mendengarnya.

"And lucky you're not that lunatic yet."

Ammara Rose ketawa kecil sebelum lutut ditarik ke dada dan dipeluk. Langit mula bertukar kelabu dengan angin yang bertiup kuat. Tapi nyaman terasa.

Lama mereka berdiam diri. Membiarkan diri mereka dibuai angin yang bertiup itu.

"Dulu, i have a belgian malinois and a german shephard. You know, they are popular breed that usually used as police or military dog. They are so cute and i named them as Zeus and Poseidon."

Enrique kembali memandang wajah Ammara Rose yang mula bercerita. Wajahnya tenang dengan senyuman di bibir.

"I love them so much. For me, they are just like a gifts. Beautiful one. They always be there with me. They help me faced the fears that overwhelmed me. When i thought i am just a weaklings, they were there. Told me and teach me how to be stronger than strong and how to be a King. Saya sayang mereka sangat-sangat sampailah satu hari tu, mereka mati depan mata saya sendiri sebab... because they tried to protect me. I was so depressed. They are my friends and those feeling of losing were just... sucks and i hate it!" Wajah Ammara Rose bertukar mendung. Matanya bagai kaca yang menanti masa untuk retak. Terluka. Sakit. Kecewa. Semuanya menjadi satu dan jelas kelihatan di mata kelabu itu.

✓ ENRIQUE DANNIKAWhere stories live. Discover now