BAB 10

439 9 0
                                    

"TERSENGIH-SENGIH. Kau dah kenapa? Baru habis nampak puteri bunian?" Suara Yusof Amsyar mematikan lamunan Haziq Syukri tanpa belas kasihan.

Terbantut senyuman Haziq bila ditegur Yusof. Haziq Syukri mengurut tengkuknya yang terasa letih. "Kau masih ingat pasal budak perempuan yang menangis bawah tangga tu?"

"Masih. Dia kan yang menyebabkan study kau tak tentu hala. Mana taknya, dia meraung sakan. Apa pasal kau tanya?" Dahi Yusof Amsyar berkerut. Dia mengenangkan cerita Haziq Syukri dua minggu yang lalu.

"Dia ada kat sini." Jawab Haziq Syukri sambil tersenyum senget. Nampak lesung pipitnya yang comel itu.

"Siapa?"

"Dia kawan Ayra. Azila Syuhada."

"Zila? Habis tu kenapa kau tersengih-sengih bagai kerang wangi?"

"Dia melamar aku tadi." Haziq menaikkan keningnya sambil tersenyum bangga.

Terjatuh rahang Yusof Amsyar mendengar kata-kata Haziq Syukri. Beraninya perempuan tu sanggup jadi perigi yang mencari timbanya.

"Kau tutup mulut kau. Nanti masuk lalat, tak pasal-pasal tercekik tulang lalat." Lelaki itu ketawa kecil melihat Yusof yang sudah buat muka bengang.

"Kau terima dia?" Tanya Yusof Amsyar setelah ditegur sahabatnya itu. Sambil menutup mulutnya dengan tangan.

"Kau rasa?" Haziq Syukri berteka-teki. Tangannya disilang ke dada.

"Tak."

"Kenapa pula?" Soal Haziq kehairanan.

"You've just met her and you don't know anything about her"

"Tak salah kan kalau aku terima dia." Kata-kata Haziq membuatkan mata Yusof terbeliak. Dia merenung wajah lelaki yang mirip Sunny Suwanmethanot dan berdarah kacukan Thai, French dan melayu itu. Mencari kebenaran dan kejujuran dalam kata-katanya.

"Look Yusof, dalam hubungan proses kenal mengenali itu akan berlaku setiap hari. Kita tak akan kenal seseorang dalam masa 24 jam. Ia mengambil masa yang lama. Aku terima Zila bukan sebab aku kesian tapi aku nak mengenali dia setiap hari, sehingga aku tua dan tak ada lagi di dunia ini. Aku bersedia menerima dia seadanya dan belajar untuk memahami dia, menyempurnakan dia. Aku yakin dia juga akan dapat menerima aku seadanya dan meyempurnakan aku." Jelas Haziq Syukri dengan yakin dan tenang. Matanya bersinar-sinar menyebut nama Azila Syuhada.

Lagi sekali Yusof Amsyar kehilangan kata-kata. Dahinya diurut perlahan. Susah sangat bahasa yang digunakan mamat ni. Lain kali guna bahasa yang mudah aku faham nak 'makan.'

"Kau kalau tak faham, jangan malu-malu nak tanya. Aku yakin nanti lama kelamaan kau akan faham apa yang aku sampaikan kat kau. And one more thing. Aku dah lama kenal Zila. Semenjak dari orientation pelajar baru lagi." Haziq Syukri mengenyitkan matanya lalu meninggalkan Yusof Amsyar yang sedang terkebil-kebil.

HARI kedua berada di Kem Helang, tanpa diduga hujan turun dengan lebatnya. Pagi tadi hari bukan main cerah, sekarang hujan pula. Rancangan mereka untuk pergi ke jambatan Helang terpaksa dibatalkan. Semua pelajar hanya berperap di dalam khemah masing-masing. Setelah setengah jam berlalu, hujan pun mulai berhenti. Ayra keluar dari khemah, meninggalkan Zila yang nyenyak tidur untuk mencari makanan.

Ayra menuju ke ruangan makan. Apa yang patut aku makan ya? Maggi cawan atau sandwich? Makan sandwich tak kenyang. Lebih baik aku makan maggi cawan.

"Sekarang aku nak kau ambik barang-barang tu semua angkat sepanjang perjalanan kita pergi ke jambatan Helang esok. Faham!" Suara Yusof Amsyar bergema. Dia menunjuk kea rah beg-beg yang telah dikumpulkan di tepi pokok.

Ayra terperanjat. Tiba-tiba je dia muncul. "Cakap elok sikit tak boleh? Tekak awak tu tak sakit ke asyik nak terjerit-jerit, memekak ditengahari buta macam ni?"

"Kau peduli apa. Aku nak menjerit atau nak melalak sekali pun itu bukan urusan kau! Anggap ini sebagai denda." Yusof Amsyar tersenyum 'devil', sungguh menyeramkan.

"Denda?" Ayra berkerut.

"Denda sebab kau lambat bangun dan kau tuduh aku perogol." Jawabnya berlagak. Yusof Amsyar melabuhkan punggungnya dibangku kosong bersebelahan Ayra. Keningnya menari 'tango.'

"Awak nak saya angkut beg yang sebanyak tu? Awak bodoh atau kurang pandai? 20 buah beg tu saya nak angkat seorang diri, mana saya larat."

"Kalau sekali kau tak melawan tak boleh? Kau punya badan gempal tak kan benda senang macam tu kau tak mampu nak buat? Denda ni aku buat khas untuk perempuan seperti kau. Dalam masa yang sama kau pun boleh lah kurangkan lemak-lemak sudah lama 'mengginap' dibadan kau." Yusof Amsyar tersenyum sinis. Dia cukup berpuas hati melihat wajah Ayra yang kemerahan. Lagi merah muka kau, lagi puas hati aku.

"Awak tak payah sibuk pasal lemak saya. Lemak saya, saya tau lah nak jaga. Saya nak nasihatkan awak sedikit. Mulut dan perangai awak ni sepatutnya awak sekolahkan kat pusat pemulihan akhlak. Biar akhlak awak tu ada ilmu sikit. Kalau ada 10 orang lagi yang berperangai seperti 'iblis sesat' macam awak, confirm boleh merosakkan bangsa dan negara serta agama." Bidas Ayra. Maggi cawan yang berada di depannya dipegang kuat. Ikutkan hatinya, nak sangat dia menyiram maggi yang panas itu ke muka Yusof. Namun dikawalnya kemarahan itu. Walau apa pun yang akan dibuatnya tidak akan menyelesaikan masalah. Mulut Yusof Amsyar bukan mudah untuk diam kecuali....mulut lelaki itu dijahit macam cerita Oujia.

"Kau jangan nak kurang ajar! Akhlak kau baik sangat lah perempuan!" Yusof Amsyar kini hilang sabar, lalu menumbuk kuat meja kayu di depannya. Lain yang nak disakiti, sudahnya dia pula yang sakit hati. Bernanah hatinya dengan kata-kata Ayra.

Ayra tidak menghiraukan lelaki yang sedang menyinga di sebelahnya. Lebih baik dia menikmati maggi cawan, lagi sedap!

Yusof Amsyar semakin kurang sabar. Matanya merenung tajam ke arah perempuan yang asyik menghirup maggi. Sedikit pun Ayra tidak menoleh. Bengkak rasa hati aku!

Pantas tangan sasa Yusof Amsyar merentap kasar lengan Ayra membuatkan cawan magginya terjatuh. Ayra tidak dapat mengimbangi badannya kemudian terduduk dipangkuan Yusof Amsyar. Wajah mereka dekat. Maggi yang masih lagi tergantung dimulut dihirup perlahan. Mata mereka saling bertentang. Denyutan nadi sudah jadi kacau bilau. Keduanya terpaku. Terasa hembusan nafas yang halus singgah ke pipi masing-masing.

"Ini dah kenapa ada babak Dilwalee pula kat sini." Suara Nadim menyedarkan Ayra dan Yusof Amsyar. Dari awal lagi sebenarnya dia memerhatikan Ayra dan Yusof Amsyar.

Ayra yang tersedar dirinya masih lagi di atas paha Yusof Amsyar, berdiri lalu menepuk kuat dahi lelaki itu. Yusof terjelopok ke belakang.

"Sakit lah!" Adu Yusof Amsyar. Dahi dan punggungnya diurut perlahan.

Ayra dan Nadim ketawa besar. Terima kasih abang Nadim sebab menyelamatkan aku daripada terus 'bersekedudukan' dengan Yusof Amsyar.

Lengannya tadi direntap kuat oleh Yusof Amsyar baru terasa sakit. Ayra mengusap lengannya itu. Bengkak sedikit.

"Kenapa lengan tu Ayra?" Tanya Nadim.

Yusof Amsyar melirik memandang lengan Ayra. Timbul rasa risau didalam hatinya. Tapi sekejap saja perasaan itu muncul. Dia berpura-pura menyibukkan diri, mengurut dahinya yang sedikit merah. Itu balasan bagi perempuan yang biadap.

"Bengkak sikit je abang Nadim. Lama-lama pulih lah tu."

"Mana boleh biarkan Ayra. Kalau bengkak lagi nanti macam mana? Sini abang bagi ubat." Belum sempat Ayra menahan, Nadim sudah pergi ke khemahnya untuk mengambil kotak kecemasan. Kini yang hanya tinggal Ayra dan Yusof Amsyar. Masing-masing melayan perasaan sendiri. Terbayang kembali adegan Dilwalee yang berlaku sebentar tadi. Tiba-tiba suhu badan meningkat. Panas.

"Duduk sini Ayra. Abang nak sapu ubat ni kejap."

Ayra hanya menurut. Yusof Amsyar memerhatikan mereka berdua. Wah, bukan main lagi abang Nadim Caring kat dia. Siap senyum-senyum bagai. Kau sentap? Sentap? Dah kenapa aku nak sentap? Ini semua poyo! Ini semua salah kau tau. Kalau kau tak buat lengan dia bengkak, tak ada lah si Nadim tu nak sapu-sapu ubat. Mesra Bob AF kat situ.

Aku minta maaf Ayra. Kata-kata itu masih tersimpan dihati. Ego masih setinggi langit. Yusof Amsyar menyesal sendiri. Rambut ala-ala Lee Min ho tidak menjadi ditolak ke belakang.

Antara Cinta dan Benci by Syafeeqah NorsamWhere stories live. Discover now