BAB 61

368 8 0
                                    

PERJALANAN menuju ke Villa Yaz Min memang sangat menyeronokkan. Semua ahli keluarga YazMin kecuali Yusof Amsyar duduk dalam satu kereta. Baru ada feel bercuti walaupun di negara sendiri. Macam pergi trip ditempat yang jauh. Ditambah lagi dengan suara riuh-rendah mak Minah dan Puan Yasmin yang suka melawak dan berceloteh. Sekali sekala Tuan Yazid dan pak Ali bersuara menyampuk perbualan. Ada saja yang mereka ceritakan pasal kenangan di Villa tersebut. Ayra sendiri pun tak kering gusi mendengarnya. Yusriyah, Alzam suami kepada Yusriyah dan Yusran duduk dibahagian belakang sibuk dengan hal mereka.

Gadis itu amat mengagumi keakraban keluarga itu. Tuan Yazid dan Puan Yasmin tidak seperti orang kaya yang selalu didengar atau dilihat dikaca TV, katanya orang kaya ni sombong atau suka mendera orang gaji. Bagi Ayra Tuan Yazid dan Puan Yasmin tersangat-sangat merendah diri dan baik. Semua orang dilayan sama rata termasuk dirinya walaupun dia pada awalnya hanya bekerja sebagai pemandu peribadi cucu mereka. Sekarang pun kiranya dah naik taraflah menjadi bakal menantu keluarga YazMin. Layanan mereka masih sama penuh dengan kasih sayang kekeluargaan.

Setelah satu jam kereta Suzuki APV berwarna hitam dipandu akhirnya sampai juga mereka di Villa Yaz Min. Kedatangan mereka disambut oleh pak Osman dan mak Iffah dan seorang lagi perempuan. Ayra tidak pernah melihat kehadiran perempuan itu sebelum ini. Siapa agaknya? Rupanya cantik sekali pandang imbas wajah Yusof. Dua kali pandang pula imbas muka Puan Yasmin. Tiga kali pandang imbas muka Yusriyah. Empat kali pandang..Ah sudah! Berapa banyak pandang dah?

"Ayra perkenalkan ini pak Osman, dan ini mak Iffah. Yang cantik, manis dan ayu ni namanya Yusrina Amnani anak mama yang kedua." Puan Yasmin memperkenalkan mereka pada Ayra.

Ayra tersenyum manis kepada mereka. Salam dihulurkan pada mak Iffah dan kemudian Yusrina. "So inilah my soon sister-in law? Cantik pandai Yusof pilih." Puji Yusrina sambil memeluk tubuh Ayra. "Sorry tau tak dapat datang masa hari pertunangan Ayra dan Yusof. Mama selalu je cerita pasal Ayra pada kakak. Betul cakap mama bakal menantu mama ni memang sesuai dengan Yusof."

Ayra membetulkan tudungnya yang senget. Malu rasanya dipuji sebegitu. Kembang kempis hidungnya yang tak berapa nak mancung itu. "Tak apa kak, Ayra faham. Ayra sendiri masih terkejut dengan hal pertunangan hari tu." Balas Ayra malu-malu sopan. Tiba-tiba aku jadi agar-agar coklat kat sini apa kes?

"Bukan Ayra saja yang terkejut, kami ni pun terkejut bila Yusof call mama nak meminang kamu. Semua barang pertunangan dibeli last minute. Yusof memang suka buat kejutan. Bila buat keputusan kadang-kadang suka terburu-buru. Tapi kami yakin Ayra pilihan Yusof yang paling tepat walaupun dalam keadaan yang mendadak." Giliran Yusriyah pula yang bersuara. Yang lain mengangguk sambil tersenyum lebar membenarkan kata-kata Yusriyah. Ayra mencuba untuk tersenyum menyembunyikan kerisauan yang ada didalam hatinya. Dia risau keputusan Yusof yang ingin memperisterikannya itu, hanya sebuah agenda yang disendiri tidak tahu padah yang akan menimpa dirinya nanti.

"Jom masuk. Kalau nak sambung cerita sambung kat dalam. Hari pun nampak gelap takut pula hujan turun kejap lagi. Basah kuyup kita." Ujar Tuan Yazid. Lalu mereka semua pun masuk ke dalam Villa.

YUSRINA memerhatikan gerak-geri Ayra dibalik pintu biliknya. Ayra yang sedang mengemas barang-barangnya ke dalam almari. Pertama kali Yusrina memandang wajah Ayra, hatinya rasa sesuatu. Dia seperti pernah melihat wajah itu tapi fikirannya samar-samar.

"Kak? Buat apa depan pintu tu masuklah bilik Ayra." Panggil Ayra setelah terpandang kelibat Yusrina berdiri di depan pintu. Yusrina terkejut seketika.

"Ayra tak sibuk?" soal Yusrina berbasa-basi. Dia duduk di hujung katil.

"Tak sibuk sangat pun. Cuma nak kemas barang-barang ni semua." Jawab Ayra mesra.

"Ayra..muka Ayra ni macam kakak pernah tengoklah sebelum ni. Familiar sangat." Yusrina berterus-terang. Dia yakin wajah perempuan yang berada di depan matanya itu sama seperti perempuan yang menyerangnya tujuh tahun lepas bersama bekas kekasihnya. Setelah lama dia befikir mengingat wajah itu, ketika itu baru dia teringat kisah yang membawa luka dihatinya.

Antara Cinta dan Benci by Syafeeqah NorsamWhere stories live. Discover now