BAB 29

345 7 0
                                    

AYRA melepaskan pelukannya.

"Maaf nek." Ayra tertunduk.

"Dah. Tak apa bukannya Ayra ada salah pun. Nenek dan atuk pergi dapur nak masak makan malam untuk kita semua. Mesti kamu lapar kan? Sekarang pergi mandi cepat. Bersihkan diri. Abang jom kita pergi masak." Nenek Meriam dan atuk Daniel meninggalkan mereka berdua di ruang tamu menuju ke dapur.

Ayra dan Yusof Amsyar saling berpandangan. Kening Yusof Amsyar menari 'salsa' sebentar. Ayra pula menaikkan keningnya seperti Ziana Zain. Mereka kini berada depan jamban dalam rumah itu. Jarak mereka hanya 10 langkah saja lagi mendekati jamban tersebut. Masing-masing ligat berfikir helah bagaimana caranya mereka memenangi jamban yang ada kat dalam rumah itu. Tak kuasa nak mandi jamban kat luar. Malam-malam begini. Hujan lebat pula tu. Nanti tak pasal-pasal ada juga yang ikut menumpang mandi bersama. Haru biru jadinya.

"Sekarang ni aku nak terus-terang kat kau, aku tak nak mandi kat luar." Yusof memulakan bicara. Tangannya memeluk tubuh lagak seperti bos yang sombong.

Ayra tersenyum senget. "Saya pun tak nak mandi kat luar. Tapi kalau diikutkan awak lelaki. Lelaki berani, gagah, macho, gentlement sepatutnya mandi kat jamban luar."

"Sayangnya aku bukan seperti lelaki yang kau sebut tadi." Pantas Yusof Amsyar berlari menuju jamban itu. Ayra terkebil-kebil. Kemudian...

"Aduh! Sakitnya." Ayra terduduk di lantai. Kakinya diurut-urut. Mula dah lakonan mantap dia. Ini dikatakan taktik menipu terunggul. Siapa-siapa pun pasti terkena helah begini.

Yusof Amsyar menghentikan lariannya kemudian menoleh ke belakang.

"Ayra! Kau okey?" Yusof Amsyar mendekati Ayra. Dia cemas. Menyesal pula aku lari tadi. Kalau tak minah ni tak terjatuh. Lupa pula aku kaki dia sakit.

"Satu ekor monyet sudah kena tipu." Ayra menolak kuat badan sasa Yusof Amyar sehingga terjelopok. Kemudian dia berlari meninggalkan lelaki itu lalu menyusup masuk ke dalam jamban. Pintu jamban terus dikunci.

"AYRA!! KAU MEMANG MONYET!" Kedengaran jeritan Yusof dari luar jamban. Ayra terkeke-keke di dalam jamban. Puas hatinya mengenakan lelaki itu.

Yusof merengus kasar. Rambut ala-ala Lee Min Ho yang tidak menjadi, ditarik seperti orang gila. Hidup-hidup dia ditipu Ayra. Salah kau juga percaya dengan lakonan hebatnya. Lambat-lambat dia keluar setelah mengambil baju dan barang-barang mandiannya. Bismillahirrahmanirrahim. Janji aku mandi malam ni. Mandi dalam keadaan rela tak rela.

AYRA mundar mandir di dalam jamban. Ini balasan bagi seseorang yang suka menganiaya orang lain. Sewaktu berebut jamban, lupa pula dia membawa bajunya dan barang yang lain. Tuala pun tak ada. Nak keluar karang tak pasal-pasal buat fashion show tanpa sehelai benang. Free show.

Bajunya yang tadi sudah habis basah kuyup dan kotor. Macam mana ni? Ayra menggigit-gigit kukunya. Fikirannya buntu. Tak kan nak tidur kat dalam jamban pula? Tunggu mereka tidur baru nak keluar? Mati kesejukan lah aku dalam ni. Stress!

Hampir setengah jam Ayra bertapa di dalam jamban. Tiba-tiba pintu jamban diketuk.

"Ayra. Kau mandi atau kau tengah berak batu kat dalam tu? Cepat lah. Nek Meriam dan atuk dah panggil tu. Mereka jemput makan malam." Yusof Amsyar bersuara. Lama sangat dia kat dalam. Walaupun dah tak mandi 4 hari, beringat lah sikit. Air bil bukan dia yang bayar. Mandi bunga ke apa?

Ayra panik. Perlahan-lahan dia mendekati pintu jamban.

"Yusof." Panggilnya. Terkulat-kulat Ayra berdiri di sebelah pintu.

"Apa?" Yusof menyahut.

"Saya nak minta tolong boleh?" Soal Ayra ragu-ragu. Ini kali pertama dan kali terakhir dia meminta pertolongan dari Yusof. Lepas ini akan dia pastikan perkara ini tak akan tejadi lagi.

"Tolong apa?"

"Awak boleh ambik kan baju dan tudung saya tak kat dalam beg saya. Lepas tu ambik juga beg kecik yang berwarna ungu. Jangan buka beg kecik tu tau! Kalau awak buka buta biji mata awak." Kata Ayra bernada keras diakhir ayatnya. Kalau dia tak nak? Alamatnya tidur kat jamban lah malam ni. Dah lah tadi kau kenakan dia. Sekarang kau suruh-suruh pula dia. Ep! Bukan suruh tapi minta tolong. Ada beza tu.

Yusof Amsyar tersenyum senget. Otaknya sudah mula merancang untuk membalas dendam kepada Ayra.

"Tunggu kejap." Balas Yusof Amsyar. Dia mendapatkan beg Ayra. Perlahan-lahan dia membuka beg sebesar alam Ayra.

"Mak aih! Ini beg atau peti ais. Bukan main banyak lagi makanan kat dalam ni. Tengok badan lah katakan. Baju dia bawa sikit pula." Yusof Amsyar berkata seorang diri. Matanya memandang kiri dan kanan. Line clear! Dia mengambil air botolnya.

"Hwa Hwa Hwa. Rasakan kau. Habis basah baju kau. Sekarang duduk je kat dalam jamban tu sampai esok pagi. Nak sangat jamban tu kan?" Yusof menyiram semua baju Ayra. Kemudian ketawa mengalahkan jin mata satu. Menyeramkan.

Selesai kerja 'menyiram', dia mencari beg kecil berwarna ungu.

"Kat sini rupanya. Kau tak nak aku buka ye? Jangan risau aku akan buka sekarang. Apa benda yang ada kat dalam ni?" Tangannya membuka perlahan-lahan beg tersebut. Bila isi di dalam beg itu sudah ternampak di depan biji mata. Hampir terjatuh air liurnya.

"Ini...ini...pakaian ehem ehem. Patut kau tak suruh aku buka." Cepat-cepat Yusof memasukkan 'benda' itu semula ke dalam beg kecil Ayra. Bahang panas menyerbu pipi. Tak patut kau tengok. Sekarang kau yang malu sendiri Yusof.

Yusof kemudian menuju ke jamban. Pintu jamban diketuk perlahan.

"Hah. Mana baju saya? kenapa lama sangat awak ambik baju saya? Ingatkan tadi awak jahit baju." Ayra menyahut dari dalam. Sempat lagi Ayra memerli Yusof Amsyar.

Yusof Amsyar menekup mulut menahan ketawa. Apa lah reaksi minah ni bila dapat tahu bajunya semua dah basah?

"Ayra. Baju kau semua dah basah. Mungkin kena hujan tadi kot." Yusof Amsyar bersuara dengan nada sayu. Simpati lah konon. Dalam hati sudah melonjak-lonjak gembira. Misi untuk mengenakan Ayra pasti berjaya. Pasti berjaya di Akademi Fantasia! Erk, lagu menuju puncak lah pula.

"Apa?! betul ke? Semua sekali basah?" Terjatuh rahang Ayra. Tak kan semua basah. Beg aku kan tebal a.k.a kalis air. Bukan kalis rindu tau. Macam mana pula air hujan boleh masuk? Pelik. Aku musykil. Bila teringat dia sudah tidak ada apa lagi nak dipakai. Ayra kusut sendiri. Masak lah aku. Tak ada apa lagi yang dapat aku nak buat. Biar lah aku menumpang kasih di alam jamban yang serba mewah ini. Oh tidak! Lepas ni mati kesejukan lah aku. Selamat jalan romeo. Ah, sudah! Jangan nak berdrama sangat. Merapu lah kau ni Ayra..

"Ayra belum siap mandi lagi Yusof?" Terdengar pula suara atuk Daniel di luar. Ayra melekapkan telinganya ke pintu.

"Belum atuk. Baju dia semua basah. Dah tak ada apa lagi nak dipakai." Yusof Amsyar menjawab.

"Tak apa lah. Nenek Meriam ada baju nak dipinjamkan. Tapi baju kelawar je lah."

Ayra berasa lega. Nasib baik ada penyelamatnya. Baju kelawar? Baju apa tu? Lantak lah baju apa sekali pun yang penting ada baju. 

Antara Cinta dan Benci by Syafeeqah NorsamWhere stories live. Discover now