Pt. 2

478 54 143
                                    

Younghee turun tangga dengan berhati-hati selepas selesai bersiap untuk ke sekolah. Johnny angkat badannya duduk di atas riba.

Sooman datang dengan duduk di kerusi roda kerana kesihatannya semakin merosot atas faktor usia. Minyoo dan Saera duduk disebelahnya untuk menolong ambilkan makanan.

Setelah semuanya berkumpul di dapur. Barulah mereka makan sarapan bersama-sama.

Winwin makan dengan comot dan mulutnya dibersihkan oleh isterinya, iaitu Yujun yang duduk disebelah.

"Appa, nak ayam tu! " Ujar Taehan sambil menunjukkan ayam goreng yang berada didepan Mark.

Ini mimpi ngeri Taeil.

"Hansung pun nak juga, appa!" Hansung yang duduk di peha Taeil meronta-ronta minta ayam goreng keemasan itu.

Mark beri kepada mereka berdua kerana dah lama insaf sejak kena tendang dengan Taeyong sebab asyik bergaduh pasal ayam goreng.

"Comelnya anak appa ni, ting ting tang ting betul" Haechan mencium-cium pipi anaknya dan kemudian beri botol berisi air coklat kepada Gyeom.

"Dah besar Juno dengan Gyeom. Ingat lagi mak diorang bersalin dalam gelap sebab elektrik mati" Ujar Jaehyun dan buat mereka semua ketawa.

"Juno nak dengan eomma dia je. Dengan appa dia taknak, katanya appa garang" Jeno minum kopi dan pandang Juno yang duduk dengan Siyeun.

"Appa emang ayan pon, ayik nak aya uno je! (Appa memang garang pun, asyik nak marah Juno je)" Mulut Juno disumbat dengan nasi oleh Siyeun supaya tak banyak cakap. Sejak pandai cakap asyik membebel je kerjanya.

"Janganlah marah appa, mungkin dia ada sebab buat macam tu" Ujar Saera kepada cucunya.

Juno hanya diam dan sambung makan makanan yang disuapkan. Taeyong beri air kepada Taehyeong dan Yong kerana makan terlalu gelojoh.

Dohee makan dengan bersepah tapi Yeri dan Doyoung tak marah asalkan perut terisi sebelum pergi ke sekolah.

Younghee pandang sekeliling dan tepuk tangan untuk minta perhatian.

"Kenapa sayang? " Haera pelik dengan anak daranya mengusap rambutnya dengan perlahan.

"Kenapa Younghee? " Tanya Chenle pula kerana pelik. Johnny saja yang satu-satunya tidak kisah dan sambung minum susu sambil melihat emel pekerja.

Younghee pandang mereka semua dan berdehem sebelum memulakan kata.

"Younghee nak adik"

"PURHHHHH!" Tersembur air yang Johnny minum sehingga kena muka Jisung yang duduk didepannya.

"euww" Jisung membuka cermin mata dan ambil tisu untuk bersihkan muka. Mereka semua pandang Younghee dengan tak percaya apa yang didengarkan tadi.

"Kenapa tiba-tiba cakap pasal ni pula? Kami semua kan ada dengan Younghee" Minyoo terkejut dengan kata-kata cucunya sedangkan dia baru masuk sekolah rendah.

"Younghee nak adik, Younghee cemburu tengok orang lain ada adik. Nak macam diorang juga" Dia menyilangkan tangan dan memuncung mulut.

Johnny dan Haera tergaru-garu kepala sebab anak mereka. Yang lain juga tidak terkecuali garu kepala.

"Baby ni bukan patung atau main tahu? Dia benda hidup dan kita kena tunggu sampai 9 bulan untuk dia keluar" Balas Doyoung sambil berkias sedikit.

"Tak kisah kena tunggu lama. Mommy, daddy nak adik. Younghee nak adik sangat-sangat" Dia merayu kepada Johnny sambil menghentakkan kaki di lantai. Rasa bersalah pula ibubapa dia bila tengok anak merayu sambil sujud di kaki.

"Younghee, mommy ada masalah kesihatan. Dulu dapat mengandung pun sebab bertuah" Haera memujuk dan tangisannya makin kuat.

Dia ambil beg dan keluar rumah kerana van sekolah telah sampai.
Semuanya terus turun dari kerusi dan ambil beg untuk pergi sekolah.

Donghyeon dan Doyeon salam tangan Doyoung dan cium sebelum pergi ke sekolah.

"Johnny, hari ni kamu tak payah pergi kerja. Duduk dalam bilik dengan isteri kamu dan jangan keluar seharian. Ha, sebelum masuk bilik tu jangan lupa makan ubat untuk tambah tenaga" Sooman bangun dan berjalan dengan terketar-ketar dan tepuk bahu Johnny.

"Ha? Banyak kerja yang banyak kena uruskan. Takde masa nak fikir pasal tu" Johnny betulkan tali leher sebentar.

"Daddy bagi cuti kepada kamu. Kalau tidak, gaji semua orang akan dipotong" Ujar Sooman dan semua orang terdengar.

"Youngho, kau kacak. Tolonglah cuti demi kitaorang ni" Yuta melutut di bawah lantai bersama yang lain.

Lidah Johnny kelu dan tidak dapat keluarkan satu kata pun. Taeyong melutut dan menangis minta Johnny ambil cuti.

"Aku ada banyak kerja, siapa nak tolong cover? Ingat sikit ke, bertimbun-timbun belum kira fail dalam komputer lagi" Johnny tidak mahu cuti tapi dipaksa oleh Sooman. Jeno dan Haechan melutut dan buat otak Johnny serabut.

"Anggap dia dah setuju nak cuti. Jom kita pergi kerja sekarang juga" Jaehyun mencium pipi Mara manakala Winwin mencium perut buncit Yujun.

"Baba pergi kerja dulu, jaga mama" Winwin mencium buat kali terakhir dan tutup pintu.

"Eh korang! Aku nak pergi melepak starbuxx dengan korang juga nanti! Ingat aku tak tahu ke!!" Johnny menggaru kepala kerana pening, dah lengkap berkot, berkasut kulit tapi kena cuti pula.

Bak kata Faizal Tahir "Oh my god"

Saera paksa Haera dan Johnny masuk kedalam bilik dan kunci. Habis mereka berdua tak dapat keluar. Minyoo dan Sooman ketawa jahat kerana pasang 4 jenis kunci manakala mereka ketuk tanpa henti.

"Ini semua tak berguna, kita ikut je plan diorang. Bagi Younghee ADIK" Haera sandar pada pintu dan pandang Johnny yang telah buka kot kerja kerana panas.

"Taknak, saya dah tak larat dah" Johnny rendahkan suhu penghawa dingin kerana cuaca terlalu panas. Haera bangun dan tampar muka Johnny berkali-kali.

"MWO?! " Johnny pegang muka yang lepas ditampar oleh Haera sehingga merah.

Haera tidak membalas tapi sebaliknya tolak Johnny sehingga terbaring ke katil. Dia sengaja buka tali leher dan lempar ke sebarangan tempat.

Sooman dan kedua-dua isterinya letakkan telinga di pintu untuk pastikan pelan berjalan dengan lancar. Nasib baik menantu semua dah masuk bilik, takdelah ada yang pandang pelik tengah skodeng orang.

"Katil dah ada bunyi bergegar tu, rasanya dah kot." Ujar Minyoo dan mereka semua masuk bilik selepas telah pastikan rancangan berjalan lancar.

Didalam bilik, sebenarnya mereka berdua tak buat apa-apa melainkan lompat sampai katil bergegar.

"LOMPAT LAGI! " Johnny lompat sampai katil hampir terpatah dua. Haera berhenti kerana tenaga telah habis lompat tanpa henti.

Johnny baring kerana kepenatan. Haera kuatkan kipas lagi dan lap peluh yang keluar dengan baju.

Mereka berdua menarik nafas dan pandang sesama sendiri sambil tersenyum lebar. Dah lama tak main macam budak-budak tak matang.

"Abang nak cakap sesuatu boleh?" Johnny mengalihkan rambut Haera.

"Apa dia--MMPHHHH"

-TBC

HMMM, WEH SORRY LAH ADA HAL TAK SEPATUTNYA DALAM NI. AKU DAH CUBA BERKIAS SIKIT AGAR BUDAK-BUDAK TAK TERCEMAR.




[S3] Keluarga Lee - NCT Where stories live. Discover now