*Bab 98*

4.1K 113 2
                                    

PINTU wad ditolak perlahan. Dengan penuh debaran Konstabel Shadriq melangkah masuk ke bilik itu.

"Assalamualaikum.." salam diberikan terlebih dulu.

"Waalaikumussalam.." jawab mereka yang ada di bilik wad itu dengan serentak.

"Haa, sampai pun. Ingat tak tahu jalan ke sini tadi. Han dari mana ni ?" Puan Ekin mulai membebel apabila Konstabel Shadriq menyalam tangannya.

"Ehee.. maaf sebab lambat, Han ada hal kejap tadi.." ujarnya lalu beralih ke Encik Hakimi, Puan Hana dan Lukman untuk bersalam.

Kemudian, dia berdiri disebelah ibunya kembali.

"Err, dia mana bu ?" bisiknya perlahan.

"Ada.. doktor tengah check tu."

Konstabel Shadriq mengangguk tanda faham. Tidak lama kemudian, tabir yang menghalang katil dengan ruang menunggu dibilik itu disingkap.

Jantung Konstabel Shadriq mula berdegup kencang. Puan Hana menerpa ke arah Doktor Indah.

"Macam mana doktor ?"

"Alhamdulillah, semua baik-baik saja. Mak cik jangan risau. Keadaan Puan pun dah stabil.. erm, saya minta diri dulu ya. Kalau ada apa-apa, panggil saya.." pamit Doktor Indah lalu berlalu dari situ.

"Abang..." panggil suara itu lembut.

Pantas Konstabel Shadriq memandang ke hadapan. Hatinya sayu bercampur gembira saat melihat wajah itu. Perlahan-lahan, dia menghampiri katil pemilik suara tadi.

"Sayang..." lirih suaranya memanggil nama itu. Tak semena-mena airmata lelakinya tumpah di hadapan isteri tercinta.

"Laa, kenapa nangis ni. Cengeng lah abang ni." usik Lidya lalu menyapu air mata suaminya itu.

Konstabel Shadriq ketawa kecil.

"Erhm.. Sha, Han.. kami keluar dulu ya. Kamu berdua berborak lah dulu.." pamit Encik Hakimi bagi memberi peluang pada pasangan itu untuk berbicara.

Konstabel Shadriq dan Lidya mengangguk serentak.

"Kalau ada apa-apa, kami ada kat luar.." sempat Puan Hana berpesan sebelum menghayun langkah untuk keluar dari bilik itu.

Hilang saja kelibat mereka di bilik itu, Konstabel Shadriq membuang pandang pada wajah isterinya yang sedikit cengkung itu. Wajah Lidya diusap lembut sebelum kucupan hangat singgah di dahi itu.

"Sayang.. maafkan abang ya. Abang tak mampu lindungi sayang. Maafkan abang ya.." dan sekali lagi Konstabel Shadriq tewas dengan airmata sendiri.

Sebak hatinya bila teringat akan kejadian yang boleh meragut nyawa orang yang dia sayang itu.

"Abang.. hey, jangan lah nangis. Sha tak salahkan abang pun, semuanya dah tertulis macam ni. Dah, tak mau cengeng macam ni.." pantas air mata suaminya diseka. Senyuman manis dilemparkan buat suami tercinta.

Bibir Konstabel Shadriq kembali mengukir senyum kemudian, matanya melorot jatuh pada perut isterinya itu. Lantas, tangannya mengusap perut isterinya lembut.

"Assalamualaikum baby.. papa nak ucapkan terima kasih kat baby sebab baby kuat dalam perut mama. Terima kasih ya baby. Baby cepat lah keluar eh, papa dah tak sabar nak jumpa baby ni. Papa sayang baby dan mama.." perut itu dikucup lembut sebelum pandangan dibuang kembali pada isterinya.

"Sayang, abang bersyukur sangat sebab Allah masih sudi pinjamkan sayang pada abang. Abang tak kuat andai sayang tak ada disisi abang. Abang.."

Belum sempat suaminya menyudahkan kata-kata, Lidya memintas.

MR.KONSTABEL, Fall In Love ?! [COMPLETE]Donde viven las historias. Descúbrelo ahora