*Bab 68*

3.5K 92 2
                                    

MALAM yang sungguh memenatkan bagi kedua-dua pasangan mempelai. Usai saja majlis persandingan pada malam itu yang berakhir sekitar pukul 11:00 malam, semua ahli keluarga Lidya, termasuk ibu ayah mentua dia dan Lukman balik ke rumah masing-masing.

Lidya kini berada di rumah ibu mentuanya memandangkan majlis resepsi tadi diadakan di Dewan Seroja, Batu Caves. Manakala, Lukman pula berada di rumah ibu dan ayah Erika buat sementara waktu. Puan Ekin, Encik Hakimi dan Liana pula pulang ke rumah Lukman di Gombak, Selangor.

Masing-masing balik dengan wajah yang gembira meskipun penat dengan melayan tetamu yang hadir.

Dengan tudung yang masih menutupi kepala, Lidya melepaskan penatnya di atas katil. Hanya dia seorang di dalam bilik itu. Suaminya masih di bawah.

"Fuhh! penatnya.." nafas dilepaskan.

Jam yang sudah akhir itu, mendorong lagi rasa penatnya untuk melelapkan mata. Tiba-tiba, mata yang terasa amat berat itu terus dipejam rapat dan dia terus tidak sedarkan diri.

******
"Eh, tak tidur lagi Han ? Sha mana ?" Puan Ekin menyoal ketika dia ingin berlalu ke dapur untuk minum.

Memang menjadi kebiasaan Puan Ekin akan minum segelas air putih sebelum masuk tidur.

"Err, belum lagi ibu. Sha dah masuk bilik. Mungkin dah tidur agaknya.."

"Oh.. Han tak penat ke ? pergi lah masuk tidur.. Dah lewat dah ni.."

"Err.. nanti lah bu.." ujar Konstabel Shadriq teragak-agak.

"Kenapa lain macam aje ni ? tak kan takut tidur dengan isteri sendiri kot. Haha" sengaja Puan Ekin menguji.

Nampak gayanya, anak lelakinya itu masih malu-malu. Maklumlah, pengantin baru katakan.

Konstabel Shadriq menggaru kepala yang tidak gatal.

"Ehee.. Han cuma janggal aje bu. Tak biasa lagi."

"Laa, mula-mula memang macam tu. Nanti lama-lama, biasa lah tu. Dah masuk tidur, rehatkan badan tu.." ujar Puan Ekin sambil tersenyum memandang anaknya itu.

Konstabel hanya menurut. Dia menutup suis TV dan kemudian memanjat tangga untuk ke biliknya.

******
Tombol pintu bilik dipulas perlahan. Gelap. Kakinya terus melangkah ke arah katil apabila melihat sesosok tubuh yang sedang nyenyak tidur memeluk bantal.

"Laa, kenapa lah tak bukak tudung tu. Ni mesti penat sangat kan. Sampai tudung pun tak sempat nak bukak.." omel Konstabel Shadriq sendirian.

Dia melabuhkan duduknya di sebelah Lidya. Dalam keadaan bilik yang samar itu, dia dapat melihat wajah polos isterinya yang nyenyak tidur diselangi dengan dengkuran halus. Hatinya tercuit sedikit.

"Comel !" pujinya perlahan.

Lalu dengan perlahan, dia cuba untuk membuka tudung isterinya bagi memberi keselesaan pada gadis itu untuk tidur.

"Saya bukak tudung ni ye.." bisiknya pada Lidya seperti saja gadis itu mendengar bisikannya.

Sedikit pergerakan kecil dari gadis itu, apabila terasa tidurnya terganggu sedikit. Konstabel Shadriq menghentikan perbuatannya seketika sebelum menyambung kembali kerja untuk membuka tudung isterinya tadi.

Rambut yang panjang dan wangi serta lembut milik Lidya terus melorot keluar sebaik saja anak tudungnya ditanggalkan. Tudung dan anak tudung diletakkan ke dalam bakul pakaian di tepi almari pakaian.

Kemudian, Konstabel Shadriq berlalu ke bilik air untuk berwuduk. Dia pun ingin merehatkan badan setelah seharian penat melayan tetamu.

Hampir 3 minit mengambil wuduk, dia kembali semula ke katil dan duduk di sebelah isterinya. Rambut isterinya yang wangi itu diusap perlahan. Senyuman nakal terbit dibibirnya. Tak semena-mena rambut isterinya itu dicium.

MR.KONSTABEL, Fall In Love ?! [COMPLETE]Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin