🌺 - Bab 58

247 23 3
                                    

Amymas pergi meninggalkan pakcik itu, Danisya dan Emylia sempat menjeling pakcik tu. Bukan pekerja pun dia tu, biarlah kitorang nak tinggal troli tu ke tak? Tak tahulah kenapa orang dekat sini suka menyibuk macam Daniel. Amymas ingin pergi ke arah mama mereka kerana mama mereka susah menghubungi Emysha tadi.

Sambil jalan jalan, mereka ternampak lagi Daniel dan girlfriend dia tengah memilih barang. Tak payah lah tegur, malas bisik hati Emylia. Kau bukan nak tegur tapi kau nak cari pasal!

Emylia nampak mamanya..

"Mama!"

Terus Emylia lari ke arah mama dia dan hanya meninggalkan Emysha, Danisya dan Kaisara disitu. Semasa tengah lari, Emylia terlanggar seseorang sehingga tersadung.. disebabkan ada mengeluarkan bunyi, semua orang memandang ke arahnya.

"Arghhhhh! Kenapa aku nasib malang betul? Tak habis habis terlanggar orang! Kenapa ramai sangat orang yang buta dekat sini? Arghh! Sakit siott!" Jerit Emylia dengan kuat, dia yang terduduk itu terus menyapu tangannya.

Darwina, Karina, Ellyna yang berdekatan dengan Emylia agak terkejut apabila Emylia jatuh dan malu apabila Emylia menjerit seperti itu di kawasan terbuka. Semua mata sibuk tengok ke arah Emylia sambil berbisik.

Emylia yang sapu tangannya itu memandang ke arah satu suara yang merengek. Agak kuat, dia memandang belakang.. apa?! Aku langgar budak kecil? Paras lutut kaki aku agaknya budak ni bisik Emylia sedikit terkejut

"Irshhhh! Sebab ni lah aku tak suka budak!" Jerit Emylia lagi sambil menghentak-hentak kaki seperti budak kecil dan tangannya turut menumbuk lantai tersebut.

"Hey budak! Kau buta ke?!" Marah Emylia bengang.

Budak kecil itu tidak menjawab malah menangis lebih kuat adalah. Berdesing telinga Emylia dengar nangisan budak itu. Kelihatan mak budak itu baru tiba dalam keadaan panik.

"Kau teriak apahal?!"

Dalam masa yang sama, Emysha sudah menarik tangan Danisya dan Kaisara untuk bersembunyi kerana cara Emylia hentak-hentak kaki itu amat memalukan didepan orang ramai yang memandang.

Daniel dan Diana yang juga turut ke tempat kejadian, diwajah Daniel tidak terkejut sangat apabila melihat pemilik badan itu tetapi Diana agak terkejut kerana dia seperti kenal budak yang duduk di jalan itu, Emylia lah.

"Dani.. tu bukan perempuan yang tersimbah air dekat Dani ke?" Soal Diana dengan wajah yang pelik.

"Entahlah. Tak kenal pun"

"Mama cam muka dia. Dia lah dengan kawan kawan dia lah yang tersimbah Dani hari tu" - Diana.

"Entahlah. Dani tak kenal pun, orang gila agaknya. Badan besar menjerit kalah budak budak" bohong dan perli Daniel selamba.

"Dani rasa orang gila ni! Jom lah mama!" Daniel menari mamanya pergi Dari situ. Taknak layan drama Emylia panjang-panjang, menyampah di mata Daniel.

Emylia geram, matanya tajam memerhatikan budak kecil itu. Ellyna pula taktahu apa nak jadi dengan Emylia ni, perangai macam budak-budak. Sengaja nak tarik perhatian orang ramai.

"Makcik! Cuba tegur anak makcik ni jangan nak langgar saya macam dia langgar dinding! Tadi orang lain, sekrang budak yang tak pandai cakap pulak!" Kata Emylia kasar.

"Hey budak! Kau nangis apahal? Aku jatuh ke kau jatuh?"

Ellyna tidak mahu semua orang memerhatikan anaknya terus datang kepada Emylia apabila di paksa oleh Karina dan Darwina. Emylia sudah memalukan.

"Maaf Puan. Anak saya ni tak sengaja" - Kata Ellyna.

Perempuan itu tengok Emylia dan Ellyna saling berganti. Anak dah besar tapi mak yang minta maaf bagi pihak anak dia? Anak dia tak matang ke agaknya.

"Budak! Tak reti minta maaf ke? Kau dah langgar aku kut" Emylia bangun dengan kasar, pergi tanya budak yang taktahu apa-apa tu kenapa?

"Puan jangan salah faham. Anak saya ni, nampak je besar tapi.. otak dia problem sikit" kata Ellyna, Emylia membulatkan mata dan memandang mamanya.

"Dia ada penyakit. Saya minta maaf lagi sekali ye, sebenarnya saya tak sampai hati nak hantar anak saya dekat pusat penjagaan. Saya risaukan dia"

Apa kena dengan mama ni kata aku ada penyakit pula? Aku sihat walafiat je ni. Budak tu dan mak dia di pandang tajam sambil menjelir lidah tanpa rasa bersalah. Lihat tindakan Emylia itu, baru perempuan tu faham yang budak perempuan berbadan besar itu, sebenarnya ada penyakit tapi berpakaian cantik boleh pulak

"Tak pe.. saya faham" mak budak tu boleh senyum ke arah Ellyna kemudian Emylia.

Terpaksa Ellyna berkata demikian kerana perangai Emylia tersebut. Dia taknak orang anggap anaknya tidak tahu rasa malu, tidak tahu bersopan, dan pelbagai lagilah.

"Dah lama dah dia ada penyakit ni tapi doktor pun tak boleh nak buat apa-apa dekat dia. Kalau puan free datanglah rumah melawat anak saya ni" Ellyna menyambung ceritanya lagi sambil memegang Emylia.

Perempuan tu pelik kenapa kena pegang anak dia macam pegang anak kecik. Takut kena culik? Tapi ni kan dekat tesco dan anaknya sudah besar. Kenapa dia perasan anak pandang perempuan itu terus Ellyna bersuara.

"Saya terpaksa pegang dia kuat-kuat, takut terlepas. Maklumlah gila kan" sindir Ellyna selamba. "Salah saya juga sebab lupa bagi makan ubat" Ellyna memandang Emylia tajam dengan ekor mata.

Suka sangat buat masalah kenapa?

Bukan aku yang langgar budak ni, Emylia taknak mengaku kalah.

Ellyna menarik tangan Emylia pergi dari situ tapi kaki Emylia tak habis habis nak tendang budak kecil itu tetapi kaki dia tidak sampai apabila Ellyna tarik dia pergi dari situ. Darwina, Karina juga memanggil anak mereka yang berada di penjuru lorong makanan itu.








___________________________________
Jangan lupa vote dan comment ! 😉

Miss TroubleMakersWhere stories live. Discover now