🌺 - Bab 135

210 16 0
                                    


Udara segat dipondok di hadapan rumah Amymas dihirup segar. Sudah lama mereka tidak duduk dengan jaga mama mereka seperti ini. Selalunya sibuk sahaja dikampung dan jarang balik. Alhamdullilah mama dah mula sihat dan mereka sudah boleh pergi kerja seperti biasa.

Amymas tersenyum sendiri, Alhamdullilah juga mereka bersama mama mereka sudah baik seperti duduk walaupun perangai Miss TroubleMakers itu masih ada.. jika mereka tidak dapat buat perangai Miss TroubleMakers, dapat buang perangai biadab mereka pun jadilah. Takkan sepanjang hidup nak buat dosa je..

Walaupun kampung itu panas dan tiada line untuk bermain telefon atau tidak mudah untuk selesaikan assignment melalui online tetapi mereka tetap happy apabila dapat duduk bersama mama.

Rumah yang ada dibandar itu pun rumah yang mama mereka sewakan dan Amymas tidak layak pun nak berlagak, sejak semenjak ini mereka sedar diri kalau berlagak macam Lucky Girls nanti mama akan ambil semua yang mereka sudah beri kepada Amymas, maka jadilah Amymas tak duit dan miskin.

Darwina mendekati Amymas yang duduk dimeha itu, luka yang ada dikakinya sudah pun mula sembuh dan hanya tinggalkan parut sahaja, tetapi masih tidak boleh jalan laju-laju seperti sediakala lah.

"Nisya, Lia, Kai, Sha.. buat apa termenung dekat sini? Dari tadi mama tengok dia je korang ni. Ada masalah ke dekat kolej?" Soal Darwina lembut kepada anak-anaknya.

"Tak ada buat apa pun mama.." balas Danisya senyuman dan memberi ruang untuk mamanya duduk disitu.

"Ye ke?" Darwina swnyum "Dah lama korang duduk dekat sini. Korang tak pergi kolej ke? Balik lah.. pergi kolej, tak elok asyik ponteng je. Lagipun mama kan dah sihat"

Amymas hanya diam dan membelek kuku sendiri malas hendak menjawab soalan Darwina itu. Muka mereka mula berubah sedikit, Darwina perasan akan berubahan muka mereka, terus dia mengeluh.

"Mama bukan nak halau korang tapi mama taknak korang ponteng je. Korang dah pandai tapi tak bermakna korang boleh ponteng kan?" Soal Darwina dengan lembut.

"Tapi kitorang nak duduk dengan mama..."

"Duduk dengan mama boleh je tapi korang bolej je balik setiap hujung minggu. Hari ada kolej korang pergilah kolej.." tegur Darwina lagi

"Mama duduk dengan kitorang.."

"Kalau ikutkan memang mama nak duduk dengan korang dekat KL tu tapi korang sendiri yang tahu kan mama ada bisnes dekat kampung ni.." - Darwina

Betul juga bisik hati Amymas

"Hmm.. nanti kitorang pergilah kolej, lagipun sekarang hujung minggu.. so sempat lagi kan kitorang nak duduk dengan mama.." Emylia senyum..

Darwina hanya angguk dan ketawa sedikit. Ellyna dan Karina mendekati mereka berempat yang berada dipondok itu dengan dulang air ditangan mereka bersama kek juga.

"Mari kita minum sama-sama.." ajak Ellyna

Ellyna dan Karina letakkan dulang air dan juga kek yang dibuat sendiri itu di atas meja pondok tersebut. Amymas tengok kek itu pelik, kek itu macam kek yang mereka makan bersama arwah papa.

"Mama masak sendiri ke kek ni?" Soal Kaisara

"Yes.. tengok kakilah.. mama kan owner Bakery.. so, of course lah i yang buat semua ni. Mama nak anak-anak mama rasa masa kan mama ni.." kata Karina sempat lagi berlagak dihadapan mama mereka.

"Ouh.. maklumlah.. sekian lama tidak pergi tempat kerja mama terus jadi lupa dan pekerjaan mama pun Kai lupa juga.." Kaisara tersengih sendiri.

Mereka makan makanan itu dengan gelak tawa mereka sendiri. Amymas memang dah berubah sedikit perangai dengan mama mereka tetapi dengan orang lain tidak tahulah..



Amymas mendekati Sufiah yang berada di warung Pak Usop itu dengan perlahan-lahan. Mereka memang Sufiah yang sibuk melihat telefon dia, Sufiah yang terasa ada seseorang menghalang cahaya dihapadannya terus mengangkat kepala melihat gelaran siapa itu.

"Akak?" Sufiah sedikit pelik dengan kehadiran Anymas dihapadannya, selalunya Amymas tidak pernah pun datang jumpa dia macam ni..

"Akak ada apa jumpa dengan Piah ni? Mak ada cari pasal dengan akak ke? Piah minta maaf bagi pihak mak.. Piah dah taktahu nak tegur dia macam mana dah.." rayu Sufiah dengan lembut dan mukanya boleh nampak yang Sufiah memang ikhlas minta maaf.

"Eh.. aku memang benci mak kau tapi mak kau tak ada pun datang jumpa dengan kitorang, cari pasal apatah lagi. Kitorang datang nak jumpa dengan kau ni sebab nak minta maaf" beritahu Emylia perlahan.

Sufiah berkerut dahi, pelik.

"Aku tahu aku tak percaya kau selama ni.. aku tuduh kau macam-macam. Aku cakap kau jahat macam mak kau.. aku minta maaf okey sebab selama ni aku layan kau teruk" rayu Danisya pula kepada mereka.

Sufiah senyum..

"Walaupun aku masih marah kan mak kau tapi aku cuba untuk maafkan dia dan terima kau yang ikhlas untuk berkawan dengan kitorang. Aku tahu aku salah, aku tak suka mak kau sampai kau yang jadi mangsa ejekan kitorang.." - Emylia

"Dahlah akak.. bendalah lama kan.. akak pun dah okey dari dulu, lepastu akak dengan mama akak pun dah okey, mama akak pula dah sembuh. Buat apa kita nak membesarkan hal ni ni?" Sufiah membalas dengan senyuman yang sangat ikhlas.

"Kau marahkan kitorang tak? Kitorang dah banyak menyakitkan hati kau, tau Piah. Hina kau, caci kau, perli kau, sindir kau terutamanya dekat mak kau. Betul ke kau boleh maafkan kitorang?" Soal Emysha perlahan.

"Mestilah. Piah dari dulu sampai sekarang memang nak berbaik dengan akak tau cuma akak je sombong dengan Piah.." Sufiah ketawa sedikit dengan kata-katanya sendiri.

"Betul ni?" - Emysha

"Betul tapi Piah lagi suka kalau akak biasa kan diri akak dengan Piah 'Kakak' atau 'Akak' atau 'kak Sha, kak Lia, kak Nisya, kak Kai'.. mesti lagi best.."

Amymas tersenyum sendiri mendengar

"Thank you, Piah! Ini Kak Kaisara akan biasakan dirinya kakak dekat Sufiah Imani yang cantik lagikan berseri.." Kaisara senyum dan ketawa sedikit.

Amymas lepak bersama dengan Sufiah







________________________________
Jangan lupa vote dan comment ! 😉

Miss TroubleMakersWhere stories live. Discover now