Bab 10

10.6K 459 9
                                    

Kau Yang Terakhir

-The harder you work,the luckier you get-

***

Diya Dahlia,

"Tuan!"

Aku lajukan larian aku memasuki ke emergency hall. Dari jauh aku nampak kelibat Tuan Adam yang mundar-mandir dihadapan sebuah bilik kecemasan. Raut wajahnya penuh kerisauan. Pantas aku mendapatkannya.

"Tuan."

Tuan Adam yang sedang membelakangi ku ketika itu pantas berpaling. Aku tersentak tatkala Tuan Adam sepertinya terkejut apabila aku berada dihadapan matanya.

"D?" Kedua-dua bahu aku dipegang seraya ditarik rapat ke tubuhnya meninggalkan sedikit ruang diantara kami. Aku terkedu. Tak mampu nak berbuat apa-apa selain merenung sepasang matanya yang terpancar cahaya kerisauan di situ.

Aku tarik nafas."Saya cari Tuan tadi. Tapi Nina cakap Tuan rushing ke sini dengan seorang budak perempuan. She's in injured."

Aku nampak Tuan Adam jelas terkedu. Dia seakan hilang arah sehinggakan dia berpaling memandang bilik kecemasan dibelakangnya sebelum kembali memandang aku.

"Macam mana awak boleh ada dekat luar ni? Awak sepatutnya kat dalam kan?"

Dahi aku berkerut. Aku tak faham apa dia cakap. "Tuan cakap apa ni?"

Bahu aku dipegang kuat seraya ditarik sekilas rapat ke dadanya. Pantas aku memegang lengan Tuan Adam. Dia nampak tengah serabut. Wajahnya serius.

"Serius tak kelakar D.."

"What?" Kenapa dengan dia ni? Apa yang tak kelakar?

"Masa kat location tadi,awak datang dekat saya. You're injured. Muka dan tangan awak berdarah. You're crying so badly. That's why saya rushing ke sini dengan awak. Tapi-"

Aku nampak pandangannya tajam menilik tubuh aku dari atas hingga ke bawah sebelum kembali memandang aku."Nothing happened at you."

Aku terdiam. Dada Tuan Adam yang berombak laju aku pandang tajam. Berfikir tentang apa yang ingin disampaikan lelaki itu. Kenapa dia kata aku yang cedera? Kenapa dia terkejut aku dekat sini walhal dia nampak dengan jelas aku dibawa masuk ke dalam?

Gotcha! Perempuan yang berdarah dekat muka dan tangan itu. Ya! Ketinggian dan saiz badan kami lebih kurang sama. That's why Tuan Adam ingat aku yang cedera. Tapi takkan dia tak tahu itu bukan aku?

"Kenapa Tuan expect itu saya?"

"Sebab awak terus datang dekat saya even thought Inspektor Farid ada dekat sebelah. Only you the one who called me with 'Tuan'."

Aku rasa dia dah salah faham. Tajam aku pandang dia. "She's not me."

"Huh?"

Kedua-dua tangan Tuan Adam yang memegang bahuku perlahan aku leraikan. Bahunya aku tepuk sekilas seraya melemparkan senyuman nipis. Cukup untuk memberi respon positif pada lelaki itu.

Book 2:Kau Yang Terakhir (C)Where stories live. Discover now