Bab 50

10.1K 384 10
                                    

Kau Yang Terakhir

-The harder you work,The luckier you work-

***

Diya Dahlia,

"Aku nikahkan dikau,Tuan Hazrul Ridzwan Bin Tuan Hazrul Kasyaf dengan Diya Dahlia Binti Danial dengan mas kahwinnya RM700 tunai."

"Aku terima nikahnya Diya Dahlia Binti Danial dengan mas kahwinnya RM700 tunai."

Setelah mendapat persetujuan daripada saksi,tumpahnya air mata aku buat kesekian kalinya. Hati aku berbolak-balik tika ini. Berdebar-debar. Risau. Takut.

Hari ni. Aku dah sah menjadi isteri. Isteri kepada seorang lelaki yang pernah membuat hati aku terpaut dengan hatinya sekian lama dahulu.

Sedih.

Bukan nama Adam Hariz Bin Harid yang disatukan,tetapi Tuan Hazrul Ridzwan. Bukan tunang aku yang disahkan dengan aku,tetapi bekas crush aku.

Aku tak pernah sangka,takdir Allah yang disusun begitu teratur sehingga aku digelar menjadi isteri kepada bukan tunang aku.

Aku tersentak daripada lamunan melayani perasaan apabila bahu aku dipeluk. Cepat-cepat aku seka air mata dan melemparkan senyuman nipis buat Mia. Susuk tubuh Ridzwan yang sedang menunaikan solat sunat syukur dipandang.

5 minit berlalu,kini sesi pembatalan air sembahyang. Ridzwan yang sudah selesai menunaikan kewajipannya menapak menghampiri aku diiringi dengan mummy Saffia yang menatang dulang hantaran lalu diletakkan di hadapan aku.

Aku mendongak memandang Ridzwan yang segak dan lengkap berpakaian kemas baju nikah yang aku beri tempoh hari. Aku pun tak sangka baju arwah Tuan Adam memang betul-betul muat pada tubuhnya sedangkan Ridzwan lagi tinggi daripada Tuan Adam.

Ridzwan duduk melutut di hadapan aku sehingga dapat aku rasakan lutut kami bertemu. Dia tenung aku tanpa secalit senyuman di bibir. Air muka dia seakan..Dia berasa serba salah ?

Tapi kenapa ?

Cincin di dalam kotak ditarik keluar lantas tangan aku dipegang lembut. Sejuk. Aku ke dia yang nervous sebenarnya ni.

Aku dengar sayup-sayup bibirnya mengucap kalimah Allah serentak cincin yang bertatahkan permata putih tersarung elok pada jari manis aku. Kini,giliran aku pula menyarungkan cincin pada jarinya.

Bunyi kamera yang berkelip-kelip membuatkan aku semakin gementar. Tangan Ridzwan aku tenung lama,sebelum aku labuhkan bibir di situ.

Aku angkat kepala semula sebelum dagu aku dipegang membuatkan pandangan aku tertunak padanya. Lama dia tenung aku sebelum bibirnya terlakar senyuman nipis. Dagu aku ditarik lantas bibirnya dilabuhkan di dahi aku dan serentak itu tak berhenti bunyi kamera lensa yang mengisi ruang tamu rumah Ridzwan.

Aku kemam bibir. Saat ini,aku rasakan tanggungjawab aku kini beralih pada Ridzwan. Suami aku. Segala apa yang aku buat adalah tanggungan dia. Baik atau buruk,suami aku yang tanggung.

Setelah bibir dia menjauh,spontan pandangan aku meliar mencari susuk tubuh daddy. Daddy masih berdiri di satu sudut menyaksikan anaknya yang kini sudahpun menjadi tanggungjawab menantunya. Daddy tersenyum sambil cuba menyeka air matanya.

Aku bangkit seraya mengatur langkah menghampiri wali aku. Dengan air mata yang mengalir di pipi,aku terus tenggelam ke dalam dakapan daddy. Teresak-esak aku didalam pelukannya sebelum tubuh aku ditarik jauh sedikit daripada tetamu-tetamu yang hadir.

Book 2:Kau Yang Terakhir (C)Where stories live. Discover now