Bab 15

8.1K 353 8
                                    

Kau Yang Terakhir

-The harder you work,the luckier you get-

***

"Huk-huk!"

"Shuhh.."

Tuan Adam mengusap perlahan belakang badan Diya apabila gadis itu terbatuk kecil. Bila batuknya sudah berhenti,gadis itu ditarik rapat ke tubuhnya. Tangan Diya yang melingkar di perutnya diperbetulkan.

"Hurmm.."

"Shuh.."

Tuan Adam menepuk perlahan badan Diya apabila gadis itu meragam. Rasa penat dan lelah membuatkan dia sukar untuk mencelikkan mata. Lagi-lagi bila pendingin hawa mula menghasilkan udara sejuk pagi-pagi macam ni.

Sedang leka membuatkan Diya berhenti meragam,kelakuannya juga turut terhenti. Tercelik terus kelopak matanya statik pandangannya tertumpu pada siling bilik. Melalui ekor mata dapat dia lihat sekujur tubuh yang sedang lena tidur sambil memeluk dirinya. Keadaan yang begitu rapat tanpa seinci ruang yang terhasil.

Tuan Adam menggigit bibir dengan riak wajah cemas. Dalam hati dah menyumpah seranah dirinya yang serba leka. Entah macam mana dia boleh terlelap sehingga berkongsi katil dan bantal bersama gadis ini.

"Hurmm.."

Tuan Adam gigit kuat bibirnya seraya perlahan-lahan mengangkat tangan Diya yang mendarat di atas tubuhnya lalu diletak di tepi. Kepala Diya perlahan-lahan diangkat dan diletakkan di bantal. Dengan pergerakan pantas, Tuan Adam menapak turun dari katil.

Dia menghela nafas lega seraya dadanya diusap perlahan. Ni kalau umi atau abi tahu mati dia dikerjakan. Itu okay lagi. Tapi kalau Diya yang tahu ? Oh itu parah.

Tuan Adam bangkit. Gebar ditarik sehingga menutupi dada gadis itu. Cool fever yang ditampal di dahi ditanggalkan dan dibuang ke dalam bakul sampah tepi meja belajar. Kain basah yang direndam di dalam air bersih ditarik keluar dan diperah lalu diletakkan di atas dahi gadis itu. Suhu badan masih tak turun lagi.

"Hurmm-"

"Shuh..."

Lengan yang disebalik gebar tebal itu Tuan Adam tepuk perlahan. Sejak daripada malam tadi Diya asyik meragam dan merengek setiap selang satu jam. Bila dipujuk baru lena balik. Tu yang boleh tak sengaja tertidur sekali dalam keadaan yang tak sepatutnya. Harap tiada siapa lah yang tahu.

***

"D.."

"Hurmm.."

Dulang makanan diletakkan di meja lampu. Punggung dilabuhkan di birai katil lalu bibir tersenyum melihat Diya yang menyelimuti seluruh badannya kecuali muka. Tangan Diya disebalik gebar itu digenggam dan diusap lembut.

"Nak makan tak ?"

Diya menggeleng."Nak balik."

Tuan Adam tersenyum." Nanti saya hantar eh. Sekarang,makan dulu. Come,saya suap." Tubuh Diya ditarik lalu disandarkan dikepala katil. Wajah pucat gadis itu ditenung sekilas seraya mencapai semangkuk bubur.

Book 2:Kau Yang Terakhir (C)Where stories live. Discover now