Bab 40 ; Saya lepaskan awak

11.7K 552 20
                                    

Megat Idran mengerling pada manusia di sebelah tempat duduk pemandu, nyenyak macam tak ada hari esok dia punya tidur. Sembang je tadi nak jadi co-pilot lah apalah, last sekali dia yang pengsan dulu! Idran hanya menggeleng kepala sendiri sebelum menoleh pada Hanis yang nyenyak tersandar pada pintu kereta.

Wajah itu ditenung penuh minat, dianalisis satu-persatu. Entah, dia sendiri tak tahu kenapa matanya tak lepas daripada memandang Hanis. Tak sangka. Mungkin. Masih lagi tak percaya adik sepupu yang jarang bercakap dengannya itu dibawah tanggungjawabnya sekarang. Bosankan asyik ulang benda yang sama? Tapi itulah kenyataannya. Orang yang paling dia tak sangka memegang gelaran Mrs Idrannya.

" Unexpected. " perlahan, perlahan suara Idran menutur kata. Dia tak sedar sedari tadi matanya tak lepas memanah wajah itu. Oh Idran, nasib baiklah ada lesen besar. Kalau tak dah lama kena cucuk biji mata tu!

Idran ketawa kecil melihat baju yang disarung Hanis, tshirt oversized lengan panjang berwarna hitam miliknya tersarung di tubuh gadis itu. Baju yang selalu dipakai masa tidur. Sebenarnya Idran bosan, keadaan jalan raya yang sangkut-sangkut ini buat dia tak lepas merenung Hanis yang tidur pulas.

Mereka berada di dalam kereta, bergerak pulang ke Alor Setar. Sudah Idran maklumkan pada Dini dan Farhan tentang keberadaan mereka dan sudah dia minta agar Khaysarah menjaga Faliq dan Arief. Semuanya sebab masalah semalam. Bila diingat peristiwa semalam, rasa nak ketawa pula teringat suara Hanis menggigil.

Bengong punya Megat Idran!

Deringan telefon milik Megat Idran membuatkan lelaki itu terus mencapai telefon miliknya lalu ditekap ke telinga. Suaranya kembali serius bersama wajah yang berkerut.

" Waalaikumsalam, ye aku tahu. " balas Idran, tegang nada suaranya saat berbalas salam bersama si pemanggil.

" Make sure dia tak keluar negara. " tambah Idran lagi, anak matanya menajam. Seperti sedang marahkan sesuatu. Cepat benar mood lelaki ini berubah.

" Aku tak nak dia sentuh family aku especially diorang... "

" Apa-apa hal roger aku. "

" Aku tak peduli asal aku nampak muka dia dalam penjara. "

" Nanti aku email. "

" Make sure dia tak keluar dari Malaysia, kalau tak susah kita. "

" Don't worry, I'll take care of her. "

" Okey. Waalaikumsalam. Jumpa dekat mahkamah. "

Panggilan dimatikan, wajah tegang tadi kembali beriak selamba persis tiada apa-apa berlaku. Helaan nafas berat dilepaskan, sempat dikerling wajah bersih Hanis sekilas sebelum sekali lagi dia mengeluh. Terus rasa tak sedap mendapat panggilan itu, dipicit perlahan kepala yang terasa memberat.

Ada benda yang dia sorokkan sebenarnya, perkara yang tak seharusnya diketahui. Atau mungkin suatu hari nanti?

" Sleep well, cutie pie. "

Kejap, apa dia cakap tadi?

♠️♠️♠️

Terpisat-pisat Hanis memandang sekeliling, dia mengeliat kecil lalu bangun daripada pembaringan. Dia memandang sekeliling, oh ada almari, comforter hitam dan seorang lelaki. EH SEORANG LELAKI?! Hanis mengurut dada, terkejut dia melihat figura tubuh Megat Idran yang tak berbaju sedang tertidur meniarap bersebelahannya.

Arh bencinya dia setiap kali terjaga dan terlihat lelaki itu berkeadaan begitu. Khaysarah, bila hang nak habis practical hang ni! Hanis mengesot sedikit, menjauhkan diri daripada lelaki itu. Karang mamat tu terjaga, mati kejung dia sendiri dekat situ. Hanis bangun lalu dengan cermat menapak untuk keluar dari bilik itu.

Hati Ini Milik Siapa? Where stories live. Discover now