Kaizo dan Kopi

1.7K 109 17
                                    

"Abang try makan ni" Fang letakkan sebuah apple pie di atas meja kaunter kedai Kokotiam Tok Aba "Adik yang buat" Kaizo mengambil garpu dan lalu dia potong sedikit apple pie itu. Fang melihat abangnya makan apple pie itu dan lalu dia kunyah secara perlahan-lahan "Macam mana abang?"

"Bolehlah" Fang puas hati dengan jawapan abangnya. Seterusnya Boboiboy letakkan nasi lemak di depan Kaizo

"Abang Kaizo cuba makan nasi lemak ni. Sambal dia, saya sudah pun kurangkan rasa pedas" Kaizo mengangkat kening sebelah dia sambil melihat Boboiboy yang sedang tersengih itu. Lalu dia mengambil sedikit nasi lemak itu dengan menggunakan sudu. Dia makan dan telan nasi lemak itu "Ok tak?"

"Bolehlah" Jawapan dari Kaizo tetap sama. Boboiboy dan Fang tersenyum-senyum sambil melihat Gopal letakkan makanan dia di hadapan Kaizo "Kenapa aku perlu rasa semua makanan ni?"

"Ala, abang makan ajelah. Kita orang nak mintak pendapat aje" kata Fang sambil tersengih

"Betul kata si Fang tu, Kapten Kaizo. Saya ada buat kuih bahulu perisa pandan!" Kaizo melihat beberapa kuih bahulu yang ada di dalam mangkuk. Lalu dia melihat Gopal

"Kau pergi gunakan kuasa kau ke untuk buat kuih ini?" Gopal terus tersengih. Tangan dia terus mengambil kuih bahulu itu

"Maaf Kapten Kaizo. Jangan hukum saya nanti" Kaizo hanya tersenyum sinis dan itu tandanya, Gopal akan diberikan hukuman latihan tempur "Hehehee.. saya sebenarnya reti makan sahaja tapi tak reti nak buat"

"Habis tu, kau suruh aku rasa makanan tadi tu kenapa?"

"Sebab.. sebab.. sebab... saya balik rumah dulu!" terus Gopal lari dari kedai Tok Aba bersama dengan kuih bahulu. Seterusnya giliran Ying dengan sup sayur dia. Tanpa di suruh, Kaizo terus merasa sup tersebut dan seperti biasa

"Bolehlah" jawab Kaizo dengan nada bosan dia

"Kan aku dah cakap, jawapan abang aku mesti sama aje" bisik Fang kepada Boboiboy dan Ying. Kini tiba giliran Yaya dengan biskut dia. Boboiboy, Fang dan Ying rasa takut pula kalau Kaizo makan biskut itu. Boleh menyebabkan Pulau Rintis meletup akibat keamukan Kapten Kaizo

"Kapten Kaizo rasalah biskut yang saya buat ni" pelawa Yaya dengan muka ayu dia. Fang gelengkan kepala apabila nampak tangan abang dia sedikit lagi nak ambil biskut itu. Dia berpeluh-peluh dan rasa takut pula. Hati dia berdebar-debar begitu cepat sekali. Tangan dia pegang lengan Boboiboy begitu kuat sekali. Boboiboy dan Ying dapat rasakan Kapten Kaizo akan mengamuk tak tentu pasal sebentar nanti tetapi..

"Kenapa kau makan biskut itu?" Tiba-tiba sahaja muncul Lahap sambil makan kesemua biskut Yaya

"Kan Kapten tak suka makan biskut. Jadi saya makanlah untuk Kapten. Lagipun saya ada dekat sini sebab nak ambil biskut yang saya tempah dari cik adik ni" Yaya terus berikan 3 bakul yang penuh dengan biskut tak sedap dia "Terima kasih yea tapi.. hehehehe... Kapten tolong bayarkan untuk saya dulu boleh? Gaji saya belum masuk lagi"

"Aik, bila masa abang aku bagi kau gaji?" tanya Fang dengan rasa hairan dia

"Heehehee.. sebenarnya saya tiada duit nak bayar biskut-biskut ni semua"

"Takpelah Lahap. Yaya bagi semua biskut ini secara percuma" Lahap rasa terharu pula. Lalu dia peluk sambil mengangkat Yaya "Suka pula kamu"

"Terima kasih cik adik manis. Terima kasih, jasa mu sentiasa dikenang. Bolehlah aku makan biskut ni puas-puas dekat dalam kapal angkasa" Lahap terus beredar dari situ dengan perasaan gembira dia. Boboiboy, Fang dan Ying rasa lega kerana biskut tadi tidak dimakan oleh Kaizo. Seterusnya giliran Faye pula. Dia letakkan semangkuk bubur kacang merah di hadapan Kaizo

Aku Abang, Kau Adik (Season 3)Where stories live. Discover now