Bunga

1.3K 69 89
                                    

Langit biru, awan dalam pelbagai bentuk bergerak begitu perlahan tapi apa yang di pandang oleh Fang adalah jauh daripada itu. Dia menunggu abang dia pulang ke bumi bersama Lynna. Adakah Lynna masih dirawat lagi atau dia masih belum sedar lagi? Fang hanya mampu menunggu dan berdoa sahaja. Sudah seminggu rumah dia menjadi sunyi kerana ketiadaan suara abang dia yang garang itu. Fang duduk termenung di dalam kelasnya sambil fikirkan tentang abangnya dan juga Lynna

"Termenung ke Fang?" Fang menoleh sedikit. Boboiboy, kawan baik dia sedang menegur dia "Abang kau takde menghubungi kau?"

"Takde, Boboiboy" Fang terus pandang ke langit balik

"Kau tak nak rehat ke dengan kita orang? Ying ada bawa bekalan makanan untuk kita semua"

"Takpelah Boboiboy, aku tak lapar" kata Fang dengan nada yang perlahan

"Ok.. kalau kau nak apa-apa, hubungi aku nanti" Fang tidak jawab, dia teruskan sahaja termenung di luar tingkap "Jom Gopal, kita pergi turun rehat"

"Fang, nanti kalau abang kau balik.. beritahu aku ok" Fang terus pusingkan kepala dia ke arah Gopal dengan perasaan ragu-ragu

"Apasal kau tiba-tiba nak tahu ni, Gopal?" tanya Fang sambil mengangkat kening sebelah "Ada alien rasuk kau ke?"

"Mana ada.. aku nak tahu sebab aku nak minta abang kau tolong singgah dekat kedai yang kita beli burger hari tu. Sedap pula burger galaxy hari tu. Sampai terbawa ke dalam mimpi aku.. hehehehe" Gopal mula undurkan diri apabila aura-aura kegelapan Fang mula timbul dari tubuh badan dia "Errr... aku pergi dulu!"

"Ada juga nak kena dengan aku ni. Sempat lagi si Gopal tu minta belikan burger"

"Sabar Fang, dia bergurau aje tu"

"Bergurau apa kebendannya. Buat aku naik angin adalah" Fang terus sambung balik termenung di luar tingkap "Kau pergilah berehat, aku nak duduk dekat sini aje" Boboiboy tidak berkata apa lagi. Dia terus beredar dari situ, meninggalkan Fang seorang sahaja di dalam kelas

Fang cuba menghubungi abangnya tetapi panggilnya tidak dijawab. Dia cuba menghubungi Lahap tetapi jawapannya sama juga. Dua-dua tidak menjawab panggilan dia. Adakah mereka telah larikan diri dan tinggalkan dia keseorangan di sini?

"Jangan fikir yang bukan-bukanlah. Kak Lynna mesti belum sembuh lagi tu.. dan abang aku..." Fang terdiam sebentar "Mesti sibuk jaga kak Lynna sampai lupakan aku"

"Taklah, abang kau tak lupakan kau pun" Fang menoleh sedikit. Sepupu dia pula kali ini menegur dia "Mummy and daddy aku ada hubungi aku semalam. Dia cakap abang kau setiap hari ada dekat hospital sebab nak temankan kak Lynna. Kemungkinan mereka akan balik esok sebab kak Lynna dah keluar dari hospital tapi nenek kita tu macam biasalah, akan suruh kak Lynna berehat dulu dekat rumah sebelum pulang ke sini"

"Baguslah ibu bapa kau beritahu kau tapi kenapa abang aku tak hubungi aku"

"Sebenarnya abang kau ada berikan pesanan kepada mummy dan daddy aku. Dia cakap.." Faye betulkan suara dia buat ala-ala nada Kaizo "Pang, jangan risaukan tentang diri abang. Abang sihat di sini dan kak Lynna sudah sembuh tetapi badan dia masih lemah.. itu ajelah pesanan dia. And..."

"And apa lagi?"

"Hehehe.. kasihan kak Lynna dan abang Kaizo, dia orang kena terjah dengan atuk dan nenek kita.. hehehee.." Faye tergelak kecil di situ "Tak tahulah apa yang dia orang akan jawab nanti"

"Ala, abang aku akan cakap.. dia orang tu kawan sahaja.. entah betul ke tak. Rasa nak aje aku hempuk kepala abang aku dengan periuk. Kak Lynna pun sama juga"

"Tapi..." Faye terus berdiri di depan Fang "Macam mana kalau betullah mereka memang hanyalah kawan sahaja dan tidak lebih daripada itu. Kalau betul macam mana? kalau dia orang ada hubungan pun, kenapa perlu rahsiakan daripada kita semua? Mesti ada sebabnya kan"

Aku Abang, Kau Adik (Season 3)Where stories live. Discover now