Hari Raya

1K 73 18
                                    

Halaman rumah Fang dan Kaizo kelihatan bersih dan tiada daun-daun kering atau ranting-ranting pokok. Semuanya telah dibersihkan oleh Fang sendiri. Rumah dia dihiasi dengan lampu-lampu berwarna warni. Di sekeliling rumah dia tercacaknya beberapa buah pelita. Fang rasa sangat berpuas hati dengan keadaan rumah dia yang begitu indah sekali. Dia tidak sabar untuk memasang lampu warna warni itu dan juga api-api di pelita itu. Dia tersenyum sendiri di situ

"Wah, meriah betul rumah kau" Fang menoleh kebelakang. Kawan baik dia iaitu Boboiboy sedang berdiri di luar pintu pagar rumah

"Mestilah! Inikan pertama kalinya aku menyambut hari raya bersama abang aku! Hehehe.. dan juga tidak lupa sepupu aku dan si anak kucing tu. Aku mestilah nak meriahkan rumah ni daripada nampak macam biasa aje"

"Baguslah tu Fang. Nanti jangan lupa datang beraya rumah aku" Fang terus membuka pintu pagar halaman rumahnya untuk membenarkan kawan baik dia masuk ke dalam. Dia perasan Boboiboy membawa dua batang buluh yang telah dibalut dengan beberapa helaian surat khabar

"Apa yang kau bawa tu?"

"Oh ini.." Boboiboy berikannya kepada Fang "Tok Aba ada buat lemang, jadi dia suruh aku berikan lemang ni dekat kau. Bolehlah kau nanti makan dengan abang kau, si Idoli dan juga Faye. Ini pertama kalikan kau dapat beraya bersama keluarga kau"

"Terima kasih" Fang terima dua batang buluh lemang itu dengan penuh ikhlas "Aku tak sangka pula aku dapat menyambut Hari Raya bersama abang dan juga sepupu aku. Kita orang bukannya asal dari planet ni tapi dapatlah kita orang merasai perayaan yang ada di planet ini"

"Baguslah tu. Kau sudah mula memahami setiap perayaan yang ada di bumi. Kau tak nak buat rendang ke? Esokkan nak raya dah" tanya Boboiboy sambil berjalan bersama Fang untuk pergi ke pintu rumah yang sudah terbuka luas

"Nak aje aku buat tapi aku kena beli bahan-bahan dia dulu" kata Fang "Baju raya pun.. abang aku suruh si Stylobot tukarkan pakaian kita orang jadi baju raya. Dia cakap lagi jimat"

"Hehehee.. abang kau memang kedekut bebenar yea"

"Memang pun" Fang terus masuk ke dalam rumah dia. Boboiboy menjejak masuk ke dalam rumah itu dan dia terkejut melihat rumah Fang yang begitu bersih dan kemas. Semuanya bersinar-sinar bagaikan batu permata yang sudah digilapkan. Boboiboy tercengang di pintu rumah

"Rajin betul kau ni. Bersungguh-sungguh kau bersihkan rumah ni. Jangan ada sesiapa bersepahkan balik lepas ni sudah" Boboiboy terus ke ruang tamu. Dia tidak menyentuh satu apa pun kerana tidak mahu Fang mengamuk. Lalu dia duduk di atas kerusi sofa "Abang kau mana? Si Idoli dan Faye mana?"

"Abang aku dekat kapal angkasa dia. Faye bawa Idoli pergi berjalan-jalan dekat bandar. Dia, Lily dan Bella nak pergi shopping katanya"

"Shopping untuk diri dia orang ke atau untuk si Idoli?" tanya Boboiboy

"Untuk dua-dua sekali" kata Fang sambil masuk ke dalam dapur

"Wei Fang, kau tak pergi shopping raya ke. Beli barang baru untuk rumah terbiar yang sudah menjadi rumah kau dan abang kau"

"Hmmm.." Fang keluar dari dapur selepas sahaja dia sudah simpan lemang tadi "Entahlah, aku pun tak tahu nak beli apa. Aku rasa rumah aku dah ok kot. Bagi aku, kebersihan dan kekemasan adalah paling penting sekali!"

"Baguslah tu, jimat duit abang kau. Oklah, aku kena balik dulu.. nak kena tolong Tok Aba" Boboiboy bangun dari tempat duduk dia. Fang ikut Boboiboy dari belakang dan lalu kawan baik dia sendiri yang buka pintu rumah tersebut "Jumpa esok! Nanti kita raya bersama ok"

"Ok" kata Fang sambil melihat kawan baik dia keluar dari rumah itu. Lalu dia tutup pintu tersebut "Akhirnya, tinggal aku seorang sahaja. Apa patut aku lakukan sekarang ini?" tanya Fang sambil garu-garu kepala dia. Dia lihat sekeliling rumahnya dan tiada apa yang patut dia lakukan kerana semuanya sudah bersih "Baik aku pergi ke pasaraya! Masa untuk memasak walaupun rendang aku mesti tidak akan menjadi punya! Tapi aku adalah FANG! AKU TIDAK AKAN MENGALAH DAN AKU MESTI DAPATKAN NOMBOR 1! HAHAHAAA!"

Aku Abang, Kau Adik (Season 3)Where stories live. Discover now