Rasuk

1.4K 82 26
                                    

Teh hijau sudah tersedia di atas meja dapur. Di samping itu, ada sebungkus nasi lemak yang telah dibeli oleh Faye sendiri. Dia tidak buat sarapan pagi pada hari itu kerana dia perlu siapkan projek sekolahnya pada hari itu juga. Fang pula, dia sibuk bermain game di tablet. Kaizo perhatikan adiknya lama-lama yang kini sedang baring di atas kerusi sofa ruang tamu. Dahi dia sudah berkerut-kerut, mulut dia sudah tertutup rapat dan mata dia merah menyala sambil berikan renungan maut kepada adiknya

"PANG!"

"Abang nak apa?" Fang tidak alihkan perhatian dia. Mata dia masih lagi melihat game itu di tablet "Abang janganlah kacau adik. Adik nak kalahkan musuh adik ni dan adik nak pastikan, adik menang! HAHAHAAAA!"

"Menang aje kerja kau ni" bisik Kaizo "PANG!"

"ABANG NAK APA?" Fang masih lagi tidak alihkan pandangan dia dari game itu "Adik sikit lagi nak menang ni"

"Kau ni... BILA MASA KAU KAKI MAIN GAME PULAK NI? Nak kena adik aku ni" Kaizo menggenggamkan kedua belah tapak tangannya "Pang! Berapa lama kau nak menghadap video game tu?"

"Lagi adik tak menang, selagi tulah adik akan teruskan bermain!" Fang sedikit lagi untuk menentang pemain game itu tetapi akhirnya dia dikalahkan oleh game tersebut "TIDAKKKKKK!"

Kaizo terus merampas tablet itu dari tangan adiknya. Selepas itu dia tepuk kepala adiknya. Lalu dia melihat game apa yang adiknya main sehingga lupa hendak buatkan sarapan bagi untuk diri dia. Ianya sebuah game yang bertajuk Plants vs Zombies Heroes

"Apasal kau ni tiba-tiba minat main game? Hantu game sudah merasuk diri kau ke?" Fang bangun dari sofanya itu dan lalu dia membalas balik kepada abangnya

"Sebab semalam adik tengah bosan. Semua latihan adik sudah habis buat. Jadi adik pergilah main game tapi adik tak sangka pula game tu best.. hehehee... abang jangan marah yea" Fang tersengih di situ "Nanti adik buatkan makanan tengahari untuk abang"

"Bagus. Pergi buat sekarang!"

Fang terus lari masuk ke dalam dapur. Kaizo pergi menjenguk apa yang Idoli sedang lakukan di dalam bilik. Idoli masih lagi tidur di atas katil. Bilik itu bersepah dengan permainan Idoli. Dari lantai sehinggalah ke atas katil. Idoli tidur dengan permainan-permainan dia. Dahi Kaizo berkerut-kerut kerana dia baru sahaja hantar sebahagian permainan Idoli ke planet asal dia iaitu planet Mau tetapi bilik itu sudah kembali penuh dengan permainan baru dia. Kaizo tidak tahu dari mana Idoli dapat duit untuk membeli permainan-permainan itu

"Lynna ke yang belikan dia mainan atau adik aku yang bagi dia duit.. atau Rizu punya kerja? Kalau aku marah, nanti ada juga yang merajuk. Lebih-lebih lagi aku bertanggungjawab menjaga si Idoli ni. Aku tidak mahu dia pergi mengadu dekat ayah dia tu.. hmm..."

"Kalau abang nak tahu, si Faye yang suka belikan mainan dia banyak-banyak. Sebab tu makin lama makin beranak mainan dia tu" muncul Fang di sebelah abang dia. Tangan dia sedang pegang sebilah pisau tajam "Jadi abang nak marah si Faye ke? hehehee.."

"Kau ni, suka betul kalau tengok abang marah. Kalau abang mengamuk, kau terlebih suka macam si pelik tu. Macam-macam betul budak-budak sekarang ni"

"Hehehee.. kalau abang nak tahu, abang nampak comel sangat bila mengamuk"

"Comel?" Kaizo berikan renungan maut dia kepada adiknya "Kau ingat aku ni comel sangat ke kalau aku mengamuk! Korang ni, memang suka sangat naikkan darah aku. SUDAH! PERGI SAMBUNG BUAT KERJA MEMASAK KAU!"

"Baik abang ku!" Fang terus kembali ke dalam dapur "Abang ku sayang! Adik buatkan makanan yang tersedap untuk abang!"

"Bagus" Kaizo tutup pintu bilik Idoli sedikit. Lalu dia pergi masuk ke dalam dapur untuk menikmati teh hijaunya. Tablet tadi masih lagi ada bersama dia "Kau memang seorang adik yang baik tapi kadang-kadang suka sangat buat abang marah. Mainan Idoli tu semua, abang rasa.. abang nak dermakan sahaja dekat rumah anak-anak yatim ataupun dekat hospital ataupun dekat tadika"

Aku Abang, Kau Adik (Season 3)Where stories live. Discover now