Senyum

1.4K 76 84
                                    

Kaizo membuka pintu pagar halaman rumah dia. Lalu dia masuk ke dalam dan dia terserempak dengan sebuah istana kotak yang dibuat oleh Rizu dan Idoli semalam. Dia tidak tahu kenapa istana kotak itu berada di luar rumah. Dia tidak terfikir langsung tentang kedua budak kecil itu sedang menyorok di dalam istana kotak itu secara senyap. Mereka berdua menunggu kepulangan Kaizo dari kapal angkasa dan sudah bersiap sedia untuk serang Kaizo dengan pistol air mereka. Rizu melihat sedikit di lubang pada kotak itu dan sasaran mereka sedang bergerak ke pintu rumah. Dia dan Idoli ketawa kecil di dalam kotak itu

"Syhhh.. hehee" Rizu bangun dan lalu tembak pistol air dia ke arah Kaizo "SERANG ABANG PAIZO!" Rizu dan Idoli berlari keluar untuk menyerang Kaizo dengan pistol air lagi

"SERANG!" Idoli menembak pistol air dia. Mereka berdua tergelak melihat baju Kaizo sudah basah kuyup akibat serangan tadi. Rambut Kaizo masih terselamat lagi daripada terkena pancutan air tadi "Hehehee... kita berjaya!"

"PANGGGGGGGGGG!"

Jauh dari situ, Fang terbersin semasa dia membuat kerja latihan sejarah. Dia mengosok-gosok hidungnya dan tidak mensyaki apa-apa. Dia sambung sahaja buat kerja latihan di dalam kelasnya

Kembali di halaman rumah Fang dan Kaizo, dua budak kecil itu masih tergelak lagi tapi mereka rasa pelik, kenapa Kaizo menjerit nama Fang bukan mereka?

"Abang Paizo.. mana ada abang Fang dekat sini. Abang Fang kan dekat sekolah" Rizu garu-garu kepala dia

"Maaf, abang sudah terbiasa menjerit nama dia.. tapi.. KENAPA KAMU BERDUA SERANG ABANG DENGAN PISTOL AIR?"

"Heheheee... kita orang nak main-main dengan abang Paizo" kata Rizu sambil tersenyum nakal "Abang Paizo selalu buat muka serius. Kalau gelak ketawa dengan kita orang pun kadang-kadang aje. Abang Paizo marah kita orang ke?"

"Abang Kaizo janganlah marah.. nanti abang Kaizo cepat tua" Berkerut-kerut dahi Kaizo apabila dia dengar kata-kata Idoli tadi "Abang Kaizo kenalah sentiasa ceria supaya abang Kaizo nampak muda. Mesti kak Lynna akan terpikat dengan wajah abang Kaizo yang sentiasa muda"

"Apa yang kau sedang merepek ni?" Idoli tidak begitu takut dengan suara marah Kaizo. Dia hanya tersenyum sahaja "Kau memang tidak takut dengan kegarangan aku. Bagus Idoli bagus.. beginilah peminat kecil aku yang tidak begitu takut dengan sikap aku yang begitu kejam sekali"

"Tapi abang Paizo.. ada dua orang lagi yang tak takut dengan abang Paizo"

"Siapakah mereka itu, Rizu?" tanya Kaizo sambil angkat kening sebelah

"Kakak Lynna! Dia mana takut dengan abang Paizo... dan seorang lagi ialah kakak Lily! Dia suka sangat tengok abang Paizo mengamuk tak tentu pasal. Dia cakap muka abang Paizo sentiasa serius, nak senyum pun kadang-kadang aje. Itu pun kalau semasa abang Paizo sedang beramah mesra, bermanja-manja dengan abang Fang atau kak Lynna ada dekat sini. Tak pun semasa Pizu bermain dengan Idoli"

"Abang Kaizo senyumlah... mesti semua akan terpikat dengan senyuman manis abang Kaizo" pujuk Idoli sambil tarik-tarik tangan kanan Kaizo "Kalau abang Kaizo senyum, mesti ramai gadis akan pengsan"

"Kalau kakak Lily ada, mesti dia akan gelakan abang Paizo sebab tak reti nak senyum" Rizu tergelak di situ sambil bayangkan Lily ketawa berguling-guling di atas tanah dan Kaizo pula, masih lagi dengan muka serius "Kenapa kakak Lily tak dapat datang hari ni yea?"

"Sebab abang halau dia. Asyik nak menyusahkan kehidupan aku sahaja" Kaizo terus pergi membuka pintu rumah dia "Tapi sudah beberapa kali aku halau dia, si pelik tu masih lagi nak datang ke sini. Entah apa masalah si pelik tu"

"Apa yang kau sedang katakan tu, Kaizo?" Kaizo ternampak Lynna yang ada di muka pintu dapur. Muka Lynna penuh dengan kesan-kesan tepung, lalu dia tergelak sedikit. Rizu dan Idoli ada di belakang dia, mereka tersenyum kerana terdengar gelakan kecil dari Kaizo "Ke-kenapa kau gelak? Ada apa-apa dekat muka aku ke?" Lynna lap muka dia dengan tangan dia yang ada kesan kotor sedikit. Makin banyaklah kesan kotor di muka Lynna

Aku Abang, Kau Adik (Season 3)Where stories live. Discover now