Kawan Baru

1.2K 95 19
                                    

Sabtu, hari cukup seronok untuk sebahagian pelajar-pelajar sekolah Pulau Rintis kerana tiada kelas pembelajaran tetapi ada aktiviti lain di sekolah. Yaya dan Ying menghadiri club memasak mereka yang sepatutnya Fang sertai sekali tetapi hari ini dia malas pula nak pergi sebab ada sesuatu yang lebih menarik daripada itu. Bella ada sesi latihan bola tampar di dewan sekolah. Rizu dan Emmya ada aktivity gotong royong bersihkan kawasan sekolah dan juga menghias kelas. Mana Boboiboy dan Gopal? Boboiboy dan Ochobot terpaksa temankan Tok Aba pergi ke Kuala Lumpur kerana ada urusan keluarga. Gopal pula, masih lagi tidur di rumah. Fang dan Faye berada di kedai Kokotiam Tok Aba. Walaupun Tok Aba tiada tetapi kedai dia masih lagi dibuka dan di bawah penjagaan Kaizo dan Lynna. Mereka hari ini menjadi pekerja kedai Tok Aba. Faye tidak habis-habis menangkap gambar Kaizo yang sedang bermasam muka itu

"Kaizo, cubalah senyum. Macam mana nak jadi pekerja yang mudah mesra kepada pelanggan-pelanggan yang akan datang ke sini nanti"

"Kau pun tahukan, aku ni jarang nak senyum" jawab Kaizo kepada Lynna. Dia dari tadi tak habis-habis lap kaunter meja kedai "Lagipun, kau yang akan mengambil pesan dan aku buatkan pesanan mereka nanti. Habis cerita"

"Tak payah paksa abang sangat, kak Lynna. Abang tu tak reti nak senyum, asyik nak buat muka serius aje"

"Tapi Fang, kalau abang kamu senyum. Mesti nampak comelkan. Mesti lagi ramai gadis akan terpikat dekat abang kamu" Kaizo berikan renungan tajam kepada Lynna "Hehehe... aku bergurau aje, Kaizo tapi tak salahkan kalau kau senyum untuk hari ini sahaja"

"Hmm.. yelah, aku akan cuba tapi untuk hari ini sahaja"

"Hah! Bagus tu! Bolehlah Faye akan mengambil semua gambar senyuman abang Kaizo sebagai kenangan" Faye menghalakan kamera ungunya kearah Kaizo dan Lynna "1, 2, 3! SENYUM!" Kaizo masih lagi dengan muka serius dan Lynna berdiri di sebelah Kaizo sambil tunjuk peace di depan depan kamera. Faye melihat gambar tadi di digital kameranya "Nampak sweetlah pulak"

"Mana mana.. aku nak tengok" Faye tunjuk gambar Kaizo dan Lynna kepada Fang "Hehehee.. muka abang serius aje, muka kak Lynna sentiasa ceria aje"

"HAHAHAAA! MUKA PENYET! Muka kucing grumpy cat! Hahahaaaa!" Berkerut-kerut dahi Kaizo apabila dia terdengar gelakan dari seseorang yang baru sahaja sampai untuk memberikan huru-hara di kedai Tok Aba "Abang Kaizo memang pakar dalam bab-bab buat muka penyet ni" Lily tiru muka serius Kaizo. Lynna tergelak melihat muka Lily yang serius tak berapa nak serius itu

"Pandai Lily buat lawak" kata Lynna

"Hehehee... Lily memang pandai buat lawak pun tapi abang Kaizo aje yang tak reti nak gelak"

"Aku pandai gelaklah" marah Kaizo "Kau nak tengok aku ketawa?" Fang, Faye, Lily dan Lynna angguk-angguk kepala mereka kepada Kaizo "HAHAHAHAAHAAAAAAAA!" Lily terus sorok di belakang Faye sebab gelakan Kaizo amat menakutkan

"Abang memang tak reti nak gelak" Kaizo jentik hidung adiknya. Fang mengosok-gosok hidungnya "Betullahkan, abang memang tak reti nak gelak, nak senyum, nak buat lawak pun tak reti" Kaizo terus dekatkan muka dia kepada muka adiknya "Ke-kenapa abang?"

"Kau mengata abang yea. Sekarang kau kena kerja sekali dengan aku untuk menjaga kedai Tok Aba. Jangan nak lari, kalau tidak, lagi teruk hukuman kau" Fang menelan ludah. Terus dia pergi kebelakang untuk masuk ke dalam kedai tersebut. Lynna hanya gelengkan kepala. Kaizo pandang kearah Lily dengan muka menakutkan dia "Kau pulak, kau buat apa dekat sini?"

"Mestilah Lily cari Boboiboy"

"Tapi Boboiboy takde dekat sini" kata Fang sambil mengikat apron di leher dia "Dia pergi ke KL dengan Tok Aba dan Ochobot. Jadi, kalau kau nak balik, baliklah yea" Fang tersenyum lebar seperti berharapkan Lily pulang ke rumah dia yang entah dimana, Fang pun tak tahu

Aku Abang, Kau Adik (Season 3)Where stories live. Discover now