Style Rambut

1.4K 88 3
                                    

"Tersebutlah kisah sebuah cerita sang landak yang bernama Landak. Dia adalah panglima landak dari negeri landak, berketurunan landak dan mempunyai cucu cicit landak?! SIAPA YANG TULIS CERITA TENTANG LANDAK NI!" Mengamuk Fang di dalam rumah yang sunyi itu. Faye sudah pergi ke rumah Bella dan Kaizo sudah lari ke kapal angkasanya sebab latihan tempur dia seperti biasa. Tinggal lah Fang keseorang diri di rumah. Dia koyak-koyak buku tersebut kerana terlalu geram sangat

"INI MESTI KERJA SI KEREPEK PISANG BIN PELIK KEPELIKAN TU! Nahas dia nanti" Fang genggam tangannya sambil fikirkan sesuatu untuk membalas dendam dekat Lily "Hehehee.. tunggulah kau datang ke sini, aku akan salai kau jadi pisang salai! HAHAHAHAHAAAAAAAAA!"

"Wei, yang kau tergelak-gelak seorang diri ni apasal?" muncul Boboiboy di sebelah Fang

"Aik, dari mana kau datang?"

"Lupalah tu.. bukan ke hari ni kau nak tolong aku siapkan kerja sekolah aku. Jadi aku datanglah ke sini. Lagipun pintu rumah kau tak berkunci, aku masuk ajelah. Rumah kau memang sentiasa tak berkunci ke?" tanya Boboiboy

"Berkunci apa tapi aku lupa nak kunci kan pintu tadi" Fang pelawa Boboiboy duduk di ruang tamu "Kau duduklah dulu, aku pergi buatkan air"

"Terima kasih" Fang terus ke dapur, sementara Boboiboy duduk bersila di atas lantai. Dia ternampak buku yang sudah dikoyakkan oleh Fang tadi, lalu dia membacanya "Akibat peperangan diantara landak dan itik, akhirnya raja landak mati di kepak itik tetapi putera landak yang bernama Landak berdendam dengan itik itu. Dia amat marah sekali kerana membunuh raja landak tersebut iaitu ayah kepada putera landak.. berapa banyak landak ada dalam cerita ni. Ini buku siapa?" Boboiboy membelek-belek buku yang sudah dikoyak itu. Dia ternampak nama Rizu di situ "Ingatkan Lily punya. Ini mesti Lily yang ajar si Rizu"

"Kau baca buku tu!"

"Hehehee.. maaf landak.. eh! maksud aku, Fang!" Boboiboy tersengih melihat Fang sedang berkerut-kerut dahi itu "Kasihan kau yea, dari dulu sampai sekarang asyik di panggil landak aje"

"Hmmm.. apa boleh buat, orang panggil aku landak sebab style rambut aku macam landak"

"Cuba kau buat style lain pulak.. mesti orang tak kan panggil kau landak"

Fang cuba fikirkan style baru yang boleh naikkan kepopularitynya, lalu dia terfikirkan sesuatu. Muka Fang berubah menjadi muka nakal, dia tergelak sedikit. Boboiboy biarkan sahaja Fang tergelak seorang diri kerana dia sudah tahu, kawan baik dia mempunyai idea yang tak betul "Nanti korang akan terkejut dengan perubahan style rambut aku! HAHAHAHAAA!"

"Style apa yang kau nak buat?"

"Kau tengok ajelah nanti. Mesti semua akan terkejut nanti"

"Entah-entah, kau nak ikut style rambut abang kau tu" Boboiboy membuka buku latihan matematiknya "Lagipun, rambut abang kau memang bergaya"

"Ala, buat apa aku nak ikut rambut itik tu, baik aku buat rambut aku yang tersendiri! Mesti paling bergaya dan paling kacak sekali di sekolah" Fang sudah terbayangkan diri dia dengan style rambut dia, semua menjadi teruja dan peminat dia akan menjadi semakin ramai "Hehehehee... aku pastikan aku nombor satu di sekolah! dan aku dapat kalahkan Boboiboy!"

"Apa-apa ajelah kau" Boboiboy cuba buat jalan kerja matematik sambil mendengar Fang bercakap seorang diri tentang style rambut baru dan juga tentang popular "Bilalah kawan aku ni nak insaf daripada popular dia tu. Hmmm.. aku sendiri pun tak ingin nak jadi popular. Kegilaan popularity betul" bisik Boboiboy sambil membuat kerja. Mata dia melirik sedikit untuk melihat Fang

"Mesti ramai akan menjadi cemburu dengan aku" Fang terus mengelamun seorang diri. Boboiboy biarkan sahaja Fang berangan, kalau ada soalan dia tidak tahu, dia akan ketuk kepala Fang untuk mengajar dia

Aku Abang, Kau Adik (Season 3)Where stories live. Discover now