BAB 1

33.5K 943 46
                                    

SELESAI memakir motor, aku menggalas beg sandangku

Ops! Esta imagem não segue nossas diretrizes de conteúdo. Para continuar a publicação, tente removê-la ou carregar outra.

SELESAI memakir motor, aku menggalas beg sandangku. Seketika mata tertancap pada motor di sebelah. Ada sesuatu yang menarik perhatianku. Kunci motor masih pada tempatnya! Ni sah tuan empunya motor terlupa nak ambil. Cuai betul. Desis hati kecilku. Kunci itu aku ambil lalu aku menyelongkar beg mencari buku notaku dan sebatang pen. Aku membongkok sedikit menulis sesuatu.

Kunci moto awak ada pada saya. Kalau nak, tunggu saya habis kelas pukul 10 nanti ya!

Nota tersebut aku selitkan dalam raga moto. Berharap tuannya baca nanti. Menyedari yang aku sudah lewat untuk ke kelas, kelam kabut aku atur langkah keluar dari tempat parking.

Mujur Puan Kamalia belum tiba saat aku melangkah ke dalam kelas. Gamat suasana ketika itu. Al maklumlah baru lepas cuti semester. Semua sibuk berkongsi cerita itu dan ini. Kalah makcik pakcik bawang.

Aku bergegas mengambil tempat di bahagian tengah. Sambil memerhatikan keadaan sekeliling, aku mengeluarkan handphone untuk memeriksa whatsapp. Membaca whatsapp dari Abang Fiq buat aku tersenyum. Pagi-pagi lagi dah hantar gambar muka seposennya di group whatsapp family.

"Hoi, senyum sorang-sorang, apahal? Dah sewel ke?" Sergahan dari Sara hampir-hampir menyebabkan handphoneku terlepas dari tangan. Kus..semangat!

"Kau dah kenapa? Tak reti nak bagi salam ke? Duk hoi-hoi. Adab mana adab?" Perliku.

Sara tersengih macam nangka busuk. Menyedari kesilapannya sendiri.

"Maafkan hamba, Cik Hana sayang. Assalamualaikum sahabatku dunia akhirat."

"Haa... kan sedap dengar tu. Waalaikumussalam Cik Sara ku si intan payung."

Kami berdua ketawa serentak. Sebulan lebih tidak bertemu, masing-masing hanya berhubung melalui whatsapp.

Aku dan Sara merupakan kawan baik dari semester satu lagi. Bertemu ketika masing-masing melapor diri pada hari pertama di politeknik ini. Berbeza latar belakang keluarga tidak pernah menjadi penghalang kami menjadi sahabat yang baik.

Sara merupakan anak tunggal pasangan korporat. Berbeza dengan aku yang hanya berasal dari keluarga biasa-biasa. Ibu seorang guru pencen manakala abah pula seorang pesara tentera berpangkat mejar. Aku anak bongsu dan punya dua orang abang. Abang Fiq dan Abang Is.

"Eh Hana, tu kunci siapa pulak?" soal Sara saat terpandangkan segugus kunci yang lain dari kunci motorku. Sara tahu, kunciku mempunyai keychain berbentuk owl berwarna hijau.

Kunci yang berada di atas mejaku itu, aku angkat sedikit.

"Kunci ni? Tadi masa aku park motor, aku nampak kunci ni kat motor sebelah. So, aku ambil dan tinggalkan note pada tuan punya motor. Kalau dia nak kunci dia, kenalah tunggu aku habis kelas dulu." Panjang lebar penjelasan yang aku berikan.

Sara mengangguk tanda faham. Seketika kemudian, muncul Puan Kamalia dan kuliah berjalan seperti biasa.

...

JAM di tangan menunjukkan angka sepuluh pagi ketika kuliah berakhir. Semua pelajar berpusu-pusu meninggalkan kelas menuju ke destinasi masing-masing. Aku bingkas bangun diikuti Sara.

Kami beriringan menuju ke tempat letak motor sambil berbual-bual. Dari jauh kelihatan seorang lelaki sedang duduk membelakangkan aku di atas motor tadi. Aku syak itulah empunya kunci tersebut.

Perlahan-lahan aku hampiri lelaki tersebut. Saat aku berdiri di sebelahnya, lelaki tersebut menoleh.

Hmm... boleh tahan kacak.

"Err... ni motor awak ke?" Aku bertanya.

Lelaki itu hanya diam memandangku. Eh, mamat ni dah kenapa? Bisu ke?

"Hello, saya tanya ni. Ni motor awak ke? Kalau betul, saya nak serahkan kunci. Tapi dengan sedikit tazkirah pendeklah kan. Lain kali, jangan cuai. Mujurlah saya yang jumpa kunci awak. Kalau orang lain entah-entah motor awak ni dah hilang, tahu?"

Sekali lagi dia memandangku dengan muka yang sukar ditafsirkan.

"Dah habis ke tazkirah? Kalau dah habis, bagi sini kunci motor aku."

Oh, boleh bercakap rupanya. Ingatkan bisu tadi.

Dah lah tak reti cakap terima kasih. Berlagak betul! Aku bermonolog dalam hati. Pantas aku hulurkan kunci milik lelaki itu.

Dia menyambutnya lalu terus menghidupkan enjin motor. Sebelum berlalu, lelaki tersebut menoleh ke arahku kembali.

"Ni motor kau ke?" Kepalanya disengetkan sedikit ke tepi. Mengarah ke motorku.

Spontan, aku mengangguk lalu senyuman sinis muncul dari bibir miliknya.

Tiba-tiba dia melambungkan sesuatu kepada aku. Aku yang masih terkejut segera menyambut 'pemberian' itu tanpa berfikir apa-apa.

"Lain kali tengok cermin dulu sebelum nak bagi tazkirah kat orang lain ya, cik kak?" Dengan kata-kata itu, lelaki tersebut memecutkan motornya pergi meninggalkan aku yang terpinga-pinga sendirian.

Lantas aku melihat ke dalam genggaman tangan.

Kunci motor aku?

Aduh, macam mana aku boleh lupa kunci sendiri tadi? Dah tu, aku siap tazkirahkan dia. Padahal aku sendiri yang cuai. Ya Allah, malunya!

Sara yang diam sedari tadi menghamburkan tawanya. Geli hati dia melihat kejadian yang menimpa kawan baiknya sendiri. Akulah tu!

"Tulah kau Hana. Nak ceramahkan orang, sekali kau kena ceramah balik." Sakan si gadis sunti itu ketawakan aku.

Apalah nasib kau Hana oi! Harap-harap janganlah aku jumpa lagi mamat tu.

Malu!

Kindly votes or leave your comments!😘

Ops! Esta imagem não segue nossas diretrizes de conteúdo. Para continuar a publicação, tente removê-la ou carregar outra.

Kindly votes or leave your comments!😘

BUTAKAH CINTA ©️ Onde histórias criam vida. Descubra agora