IKS - BAB 30

12.4K 280 5
                                    

Azrell hentikan keretanya betul-betul dihadapan rumah teres Mardiah. Mardiah keluar dari perut kereta kemudian berpaling semula ke arah Qaysara yang berada di dalam baby car seatnya. Mardiah tersenyum melihat bayi kecil itu yang nyenyak tidur. Diciumnya pipi mulus bayi kecil itu sekali dan mengelusnya perlahan.

"Bye sayang. Akak balik dulu. Goodnight!" Omel Mardiah tersenyum manis.


Azrell yang berada di bahagian pemandu hanya melihat adegan itu dan tersenyum mesra. Terbukti kasih sayang Mardiah kepada anaknya. 'Lepas ni tak panggil kak dah. Panggil mummy pulak.' Fikir Azrell.

"Goodnight,Mar! Sweet dream. " ucap Azrell menghadiahkan senyumannya. Aih cair wey.

"Goodnight too. See you tomorrow. Bye. Assalamualaikum." Balas Mardiah beriak biasa.

"Waalaikumussalam." Salam dijawab.

Kereta Azrell mula meluncur meninggalkan kawasan perumahan itu. Jam tangan dilihat sekilas. Dah pukul 10 malam. Haih,kesian Sara,penat melayan kerenah bapaknya.

Pintu utama rumah sewa Mardiah dikuak. Kelihatan kelibat Hayfa sedang menonton televisyen sambil makan kerepek. Dari Mardiah pergi sampai dah pulang,tak berenjak punggung budak tu. Situ je dia duduk. Tak bosan ke?

Mardiah melabuhkan punggungnya di sisi Hayfa lantas melentokkan kepalanya di bahu budak sengal tu. Terhenti kunyahannya lalu mengerling tepat ke anak mata Mardiah.

"Dah keluar pun sedih lagi ke?" Soal Hayfa lembab.

"Bukan sedihlah. Penat je!" Jawab Mardiah memejamkan matanya untuk seketika. Hayfa menjuihkan bibirnya tanda meluat dengan jawapan Mardiah. Meluatlah kena tinggal lepas itu makan kerepek jer. Faktornya malas nak masak walaupun maggi."Bos akak ajak akak keluar gi mana? Siap dukung budak lagi!" Tanya Hayfa menyibuk.

"Saja keluar makan bawa anak asuhan akak tu jalan-jalan." Balas Mardiah sambil mata tertancap ke arah drama yang bermain di skrin tv.

"Bos akak tu ayah budak yang akak ngasuh tu ke?" Haih banyak pulak soalan minah sengal ni. Mardiah hanya membalas dengan anggukan. Hayfa memuncungkan mulutnya.

"Comel tak baby tu akak? Nak tengok depan-depan boleh? Tadi tengok pun kejap je,tu pun jenguk je tau!" Omel Hayfa teruja. Apa punya soalan lah budak ni. Patutkah tanya comel ke tak?

"Baby mana yang tak comel.. Semuanya comel tau." Bebel Mardiah. Hayfa lantas menjulingkan matanya. Tahulah cuma nak tengok muka bayi tu.

"Nanti akak bawa dia datang sini dengan makcik dia! Kalau bapak dia bagilah." Ujar Mardiah tanpa melihat Hayfa. Mata masih setia menonton drama melayu. Hayfa hanya mengangguk faham.

Terasa badannya agak penat dan melekit sejak balik dari makan tadi,lantas Mardiah mengatur langkah naik ke bilik untuk bersihkan diri. Membiarkan Hayfa seorang diri di ruang tamu.

   *  *  *

"Assalamualaikum.." Ucap Azrell sebaik saja memasuki rumah sambil mendukung Qaysara yang nyenyak tidur. Beg barangan Qaysara digalasnya. Penuh depan belakang. Dah macam nak berperang. Azrell menapak naik ke tingkat atas. Sampai saja di tingkat dua,terlihat kelibat Puan Zalia keluar dari biliknya dengan baju kelawarnya yang mengerbang tu. Haih.. Anjat titew. Macam langsuir dah baju tu nasib muka segak.

"Hahh.. Dah balik? Az pergi mana?" Soal Puan Zalia.

Langkahan Azrell terhenti. Tubuh Qaysara diambil oleh Puan Zalia untuk mengambil alih mendukung bayi itu. Kasihan melihat wajah kepenatan Azrell yang mendukung Qaysara dengan galas beg yang agak berat juga tu sambil memanjat tangga. Penat wei!

Istimewa Kasih Sayangmu [Complete]Where stories live. Discover now