IKS - BAB 85

14.2K 351 31
                                    

Tiga tahun kemudian...

"Hello Assalamualaikum." Laung kanak-kanak perempuan berusia 5 tahun itu setelah pintu utama terbuka luas.

Kasut yang tersarung di kakinya ditanggalkan lalu berlari anak masuk ke dalam rumah.

"Mummy oo mummy. Where are you?" Laung kanak-kanak itu lagi. Kali ini makin kuat suaranya menjerit memenuhi isi rumah itu.

Melihat tiada sambutan darinya, lantas kanak-kanak itu mengeluh kecil. Beg comel yang digalasnya diletakkan di atas sofa.

"Mummy ada kat atas la tu." Sampuk Azrell yang baru saja masuk ke dalam rumah. Qaysara yang sudah masam mencuka wajahnya dihampiri. Sengihan terukir.

"Kenapa Sara cari mummy?" Soal Azrell ingin tahu.

"Sara miss mummy so much la daddy. Tiga hari Sara tak jumpa mummy tau. Sara nak peluk mummy." Jawab Qaysara dengan polos. Simbol tiga jari ditayang dihadapan Azrell.

Azrell ketawa lalu terus mencubit manja pipi anaknya. "Rindu mummy je? Daddy tak rindu?" Soal Azrell pula memandangkan Qaysara hanya tercari-cari Mardiah saja. Langsung tidak mencarinya.

"Tadi dan rindu kan. Sekarang mummy la pulak."

Makin kuat tawa Azrell mendengar jawapan Qaysara. Amboi! Lepas rindu sekejap saja.

Tiga hari lepas, Qaysara tiada di rumah. Kedua atok dan opahnya dengan besar hati mengajak Qaysara pergi ke Muar, Johor untuk menghadiri kenduri. Alang-alang Qaysara sedang cuti sekolah, bolehlah dia ikut. Lagipun, sudah lama Qaysara tidak keluar bersama atok dan opahnya itu.

Azrell hanya membenarkan. Malahan Qaysara makin seronok dapat pergi jalan-jalan. Langsung tidak menangis sepanjang berada jauh nun di sana.

"Kakak Sara dah balik?"

Terdengar saja suara itu. Pantas Qaysara turun dari sofa empuk itu lalu berlari mendapatkan Mardiah yang baru menuruni tangga.

"Mummyyyy.." Jerit Qaysara lantas memeluk erat tubuh Mardiah yang sudah duduk mencangkung menanti pelukan kanak-kanak itu. Mardiah membalas pelukan anak kecil itu dengan depaan tangan yang luas.

"Mummy rindu Sara tak?" Tanya Qaysara usai meleraikan ikatan pelukan.

Mardiah ukir senyum. Rambut Qaysara dielus lembut. "Mestilah mummy rindu kakak Sara." Balas Mardiah turut bersemangat.

Qaysara ketawa tersengih-sengih. Seronok la tu ada orang rindu.

Mardiah pimpin tangan Qaysara menuju ke ruang tamu. Segera mereka duduk di atas sofa empuk itu. Azrell yang sedang ralit dengan telefon pintarnya dipandang Mardiah.

Amboi! Kusyuk betul tatap telefon tu. Hari ini hari minggu. Mardiah tidak ke kafe. Azrell juga turut cuti. Sebab itu dia pergi ambil Qaysara di rumah Encik Ariff.

"Seronok tak Sara ikut atok dengan opah pergi kenduri. Atok bawa pergi jalan-jalan eh?" Soal Mardiah memecah kesunyian.

Qaysara yang sudah berbaring dengan kepalanya beralaskan paha Mardiah terus angkat wajah. "Seronok. Atok dengan opah bawa pergi Legoland. Lepas itu kan ada ramai kawan-kawan dekat kenduri tu." Cerita Qaysara dengan teruja.

Mardiah hanya ketawa. Seronok Qaysara berceloteh. Suka sangat bercerita. Mulut tu tak berhenti berbunyi.

"Lepas ni Sara nak ikut atok dengan opah pergi jalan-jalan lagi ke?" Soal Mardiah lagi.

"Nakk."

Azrell panggung wajah memandang anak daranya itu. Seronok sangat sampai nak pergi lagi. "Lepas ni Sara ikut atok dengan opah jelah. Daddy dengan mummy pergi jalan-jalan dengan Icha je." Usik Azrell buat Qaysara menjerit kecil.

Istimewa Kasih Sayangmu [Complete]Where stories live. Discover now