BAB 21-TIDAK DI SANGKA

1.7K 67 6
                                    

Bismillah...harap semua suka😊
-
TIDAK langsung di sangka Syifa. Orang yang dia sayangi, orang yang telah melahirkannya, yang telah membesarkannya selama 16 tahun lebih pergi meninggalkan dunia yang fana ini.

Ye. Hajah Faezah di sahkan meninggal dunia beberapa jam yang lalu. Tiba-tiba sahaja nafasnya turun naik dan rupanya, di situlah titik akhir nafasnya. Ya Allah, besarnya dugaan Mu ini.

Penuh ruang tamu pagi Jumaat itu. Hari yang sepatutnya indah dengan cuaca yang baik berubah menjadi suasana kesedihan.

Syifa masih berada dalam bilik. Jubah hitam bersama tudung coklet di pakai. Stokin hitam tidak lupa di sarungkan. Sedari pagi dia tidak keluar bilik. Kerana apa?

Dia menyembunyikan kesedihan yang melanda dirinya. Dia tidak mahu orang tahu dia menangis. Tidak mahu orang liat dia lemah. Baginya, air mata itu amat mahal.

Pinti di buka perlahan. Kakinya berjalan menuju ke arah ruang tamu di mana semua ahli keluarga terdekatnya berada di situ. Para tetamu sudah pulang setelah pulang dari kubur tadi.

"Hah Syifa, turun pun kamu. Jom duduk sini." Ajak tokma. Syifa akur.

"Syifa okey?" Syifa angguk. Tiada suara yang dapat keluar ketika ini.

"Mana yang lain?" Syifa pula bertanya.

"Nazmi, Fauzi dan Shahrul pergi uruskan sesuatu. Hakimi, Rayqal dan Rafiq pergi uni untuk hantar surat. Nazim dan Firhad ada dekat atas." Terang tokma.

"Err, Syifa nak ambil angin kejap boleh?" Pinta Syifa. Setelah di beri kebenaran, dia keluar dari rumah. Tidak lupa dia menyarungkan kasut sukannya.

Maksunya, Faizah memandang sepi kearah Syifa, anak buah perempuan kesayangannga. Gadis itu telah banyak kali di uji. Di fitnah sewaktu sekolah. Walid dan umminya dia dah takde.

Macam mana dia tahu tentang kisah fitnah tu? Anak kepada abang suaminya bersekolah di situ. Dia sebaya dengan Syifa malah satu kelas dengan Syifa. Cuma Syifa saja tidak tahu bahawa 'dia' adalah sepupunya sendiri.
-
ANGIN segar di hirup. Pantai menjadi destinasinya. Setiap kali sedih. Setiap kali hendak melepaskan sesuatu. Dia akan pergi ke pantai. Tenang dan aman rasanya.

"Patutlah dari jauh nampak macam kau." Sapa seseorang. Syifa menoleh. Kelihatan Haiqal bersama hoodie bewarna hitam di kenakan lagi dengan seluar sukan panjang.

"Seorang ke?"

"Kau ade nampak orang lain ke dengan aku kat sini?" Haiqal tersenyum kelat.

"Kau suka pantai?"

"Pantailah satu-satunya tempat untuk aku lepaskan segalanya. Maksud aku, taklah pantai je aku pergi kalau aku sedih. Aku masih ada keluarga aku. Kawan. Sahabat. Lebih-lebih lagi Allah yang akan setia mendengar luahan aku." Kata Syifa panjang lebar.

"Cuma aku rasa tenang bila dekat pantai ni." Sambungnya lagi. Mereka berdua berdiam diri.

"Luaskan pantai ni." Haiqal bersuara.

"A'ah." Balas Syifa.

"Seluas tu juga cinta aku pada kau Syifa." Haiqal bersuara perlahan.

"Apa?" Syifa seperti terdengar sesuatu. Seluas tu juga cinta aku pada kau Syifa.

Itu yang dia dengar. Tapi mungkin salah dengar kut. Yelah. Haiqal kan bagai teman tapi musuh pada Syifa. Asal jumpa je gaduh.

Tapi sejak arwah walid Syifa meninggal, jaranglah jugak Haiqal usik atau cari gaduh dengan Syifa. Namun, siapa yang tahu isi hati mereka selain Allah dan diri dia sendiri.

"Takde pape." Cepat-cepat Haiqal menjawab sebelum berlalu pergi meninggal Syifa keseorangan. Syifa mengeluh sebelum berkata...

"Pantai ni memang luas. Seperti luasnya cinta yang aku berikan pada Haiqal." Katanya lembut.

Siapa sangka? Dua insan, yang sering bergaduh akhirnya jatuh cinta satu sama lain. Sejak bila? Tiada siapa yang tahu. Namun, adakah kisah bahagia di antara mereka? Ataupun hanya kisah duka?

Bersambung...

Guys...sorry short update...and sorry jugak sebab lambat update

Promote jap...

1. Fake Love
By:Officiallyqahts

2. Dia Kembar Aku?!
By:Qayrienaa

3. Mr. Garang Itu Suami Aku
By:jnnh_yhya

4. 4 Bestfriend
By:Kie_Kunci

5. Hot Stuff Enemy
By:terchenta_

6. Suamiku 189 cm?!
By:MejiMoon

7. Medina Melissa:My Hero
By:jieeraaa

8. Dia Vampire
By:Nxraz_wn

9. My Girl
By:Shieyruna

10. Jaga Cinta Kita
By:Finnjw

Okay, itu saja🤗

Gadis BiasaWhere stories live. Discover now