BAB 24-DI SATUKAN

2K 65 2
                                    

Bismillah...
-
BUM! Bagai batu yang besar menghembap dirinya. Dia? Dan Haiqal? Di satukan? Ya Allah, apa semua ni? Kalau dia terima, macam menyeksa hati Haiqal dan dirinya sendiri. Tapi kalau di tolak, dia dah kecewakan amanat arwah umminya.

"Jadi korang berdua setuju? Kamu tak perlu kahwin buat masa sekarang. Kamu cuma akan di tunangkan dulu. Sudah kamu bersedia nanti, dah dapat kerja ape semua baru kamu di satukan dalam hubungan halal." Jelas Hajah Amira.

"Apa semua ni ibu? Qal tak pernah terfikir pun nak di satukan dengan Syifa!" Bentak Haiqal.

"Jadi Haiqal tak setuju?" Haiqal terdiam.

"Syifa?" Syifa menarik nafas sedalam-dalamnya.

"Syifa...Syifa ikut keputusan Haiqal. Kalau Haiqal setuju, Syifa setuju. Lagipun semua ni melibat Haiqal juga. Tak adil kalau Syifa je yang putuskan." Balasnya tenang.

'Syifa, semua ni melibatkan masa depan kau. Kenapa kau perlu keputusan aku jugak? Aku memang nak sebab aku cintakan kau tapi...kalau kau tak cintakan aku...sia-sia je.' Jerit Haiqal di dalam hati.

"Jadi Haiqal?" Tanya Nazmi sebagai wakil Syifa.

"Baik, Haiqal setuju." Putus Haiqal.

"Alhamdulillah, Syifa sini." Arah aunti Mira.

"Cincin ni, tanda pertunangan kamu dengan Haiqal. Kamu boleh pakai ataupun tak. Yang penting jaga elok-elok." Syifa mengangguk.

"Haiqal, jumpa abang dekat luar kejap. Boleh aunti, uncle?" Tanya Nazmi.

"Boleh. Pergilah." Macam menghalau pulak.

"Kenapa bang?" Tanya Haiqal sesudah mereka tiba di luar.

"Abang nak Haiqal jujur dengan abang. Haiqal sukakan adik abang?" Tanyanya. Aduhai...soalan maut ni.

"Em, suka sebagai kawan dan sahabat."

"Tak lebih? Jujur. Abang tahu Haiqal tipu diri sendiri." Paksa Nazmi.

"Hm, Haiqal...ye. Haiqal sukakan Syifa. Sayangkan dia. Cintakan dia lebih dari seorang kawan." Jujur Haiqal. Nazmi tersenyum.

"Lepas ni, Haiqal dah jadi sebahagian dari keluarga kami. Haiqal tahu kan yang Syifa tak ade sesiapa melainkan adik beradik dia. Dan sekarang Haiqal dah jadi sebahagian dari hidup Syifa. Lindungi dia. Macam Haiqal lindungi ibu, kakak dan adik perempuan Haiqal. Boleh?" Pinta Nazmi.

"In sha Allah boleh, bang." Ucap Haiqal.

"Nah, cincin ni taklah semahal cincin keluarga kamu beri dekat Syifa. Boleh kan?"

"Boleh, takpe."

Mereka berdua masuk ke dalam. Syifa memegang erat cincin itu. Sebenarnya dia terdengar luahan Haiqal sewaktu dia ingin memanggil mereka sembahyang isya berjemaah. Tidak terkecuali kata-kata Nazmi.
-
CINCIN tunangnya di tenung. Sekarang statusnya sudah menjadi tunangan orang. Apa reaksi sahabatnya bila dapat tahu hubungan mereka berdua? Pasti kelakar.

Tiba-tiba, telefonnya berbunyi menandakan teks masuk. Ianya daripada Haiqal.

Haiqal👦

Syifa

Ye?

Kau nak hebohkan tentang hubungan kita ni dekat sekolah nanti?

Hm, aku tak pastilah. Kau nak ke?

Kalau aku, kalau boleh tak payah. Aku takut ada orang kecam nanti

Aku okey je. Tapi, Hot Boy dan Usrah Jamilah macam mana?

Itu...aku tak pasti. Tapi aku rasa kita rahsiakan dulu

Ok

Eh dahlah. Aku ngantuk

Aku tidur dulu. Assalamualaikum

Waalaikumsalam. Sleep tight mrs. Fiance

Aduh..Mrs. Fiance pulak malam-malam ni. Syifa merenung langit. 'Walid...ummi. Syifa dah jadi tunang Haiqal.' Bisik hatinya. Dia terus membaringkan dirinya di atas katil. Perlahan-lahan dia terlelap.
-
HAIQAL tersenyum sendiri. Entah kenapa dia rasa perasaan sayangnya pada Syifa semakin bertambah. Aikk, kejap benci kejap sayang. Pelik bin Ajaib betul.

Persoalan sejak bila dia jatuh cinta dengan Syifa? Entah. Yang dia tahu, perasaan tu muncul bila melihat ketabahan gadis itu menempuhi dugaan yang di beri.

Fizikal dia? Tak dapat di nafikan lagi. Syifa memang cantik. Dengan kulit natural white. Langsung tak di kotori dengan secalit mekap. Kalau mekap pun biasa je.

Tubuhnya tinggi, kurus macam lempeng. Senyuman dia? Tak pernah lepas. Nampak terus lengsung pipit di kedua belah pipinya.

Hati dia? Fuhh tak payah cakap lah. Dia baik, rajin, suka menolong, ikhlas dan jujur. Hati dia membuatkan ramai yang jatuh suka padanya. Dan salah satunya ialah Haiqal. Kadang Syifa ni ganas jugak tau. Macam kucinglah. Kejap comel kejap ganas.

Dia malas memikirkan lagi semua benda itu. Dia membaringkan dirinya di atas katil. Dia dalam keadaan...angau! Angau tentang tunang sendiri.

'Argh Syifa! Racun apa yang kau bagi pada aku sampai aku angaukan kau setiap saat? Aku tak boleh lupakan kau walaupun sekejap. Argh!' Haiqal menjerit di dalam hati. Dia memegang rambutnya dengan kedua belah tangannya lalu perlahan-lahan, dia terlelap.
-
Bersambung...

Sorry guys short update...tapi double update. Takpe kan?

Thanks sebab baca dan vote...minta maaf sebab ada typo.

So mungkin ini last update untuk masa terdekat ni. Lagi 2 minggu lebih nak exam. Doakan Ly🤗Goodluck untuk para readers jugak😊

Gadis BiasaWhere stories live. Discover now