BAB 38-PELINDUNG

1.4K 60 0
                                    

Bismillah...harap semua suka💫
-
NASI disuap buat kali ke sepuluh. Baru satu per empat mangkuk bubur habis di telan tapi tuan empunya badan sudah kenyang. Perut tidak mahu proses lagi. Muka yang nampak pucat di tenung. Sudah hampir sehari adiknya begini.

"Minum air. Lepasni makan ubat lepastu tidur." Arah Shahrul. Memandang dia tiada kelas hari ini, dia mengambil cuti.

Syifa tidak membantah. Hanya ikut saja apa yang di arahkan. Setelah 3 pil ubat di telan, separuh gelas air kosong di teguk. Lalu tubuh di baringkan. Penat. Ini kali pertama dia berasa liat untuk bangun. Selalunya dia sakit apa pun dia akan desak untuk buat kerja.

Tapi bukan kali ni. Kali ni badan dia terasa berat. Kepala berdenyut. Sukar untuk bernafas secara normal. Muka pucat. Dia tahu asma dia semakin kuat. Di tambah lagi dengan kanser yang dia ada.

"Adik rehat dulu. Kumpul tenaga. Malam ni boleh balik tapi esok masih tak boleh sekolah." Syifa mengangguk. Matanya di tutup. Tidak sampai seminit, dia sudah terlelap.

Shahrul mengeluh. Kontena nasi di jamah. Entah kenapa dia tak rasa lapar. Setelah setengah hidangan itu habis, dia menyimpan kontena itu di dalam plastik.

Seleranya sudah hilang. Melihat adiknya sakit. Tidak seceria sebelum ni. Ini baru Syifa sakit. Macam mana pula kalau nyawa Syifa di tarik nanti?

Tanpa di pinta, air matanya laju menuruni pipinya. Bolehkah dia menjaga adiknya nanti? Nazim dan Fauzi akan bernikah lagi 4 hari dan kahwin lagi 6 hari. Dia akan menjadi ketua keluarga itu.

Bolehkah? Macam mana kalau dia sendiri di paut dalam perkahwinan? Siapa akan jadi perlindung Syifa selepas itu?

Tiba-tiba pinti di kuak. Cepat-cepat Shahrul mengesat air matanya bila melihat tubuh Nazim masuk. Dia menepuk bahu Shahrul menyalurkan kekuatan. Dia faham perasaan Shahrul. Naluri seorang kembar mungkin.

"Kau dah makan?" Shahrul angguk perlahan.

"Banyak ke sikit?" Soalan yang membuat Shahrul kelu untuk menjawab.

Nazim mengambil plastik kontena makanan tengahari Shahrul. Setengah sudah habis namun setengah masih tersisa. Tahulah dia Shahrul hanya makan sedikit.

"Shah, boleh aku nak buat permintaan?" Pinta Nazim. Shahrul menoleh sebelum mengangguk perlahan.

"Kau tahu aku dan Fauzi akan nikah Jumaat ni?" Shahrul angguk.

"Dan kau akan jadi ketua keluarga." Angguk lagi.

"Boleh tolong ganti aku, Nazmi dan Fauzi sebagai pelindung Syifa?" Kali ini dia tidak mengangguk. Tidak juga menggeleng.

"Macam mana kalau aku tak boleh jaga dia? Aku tak prihatin macam Nazmi. Aku tak penyayang macam kau. Aku tak selembut Fauzi pada Syifa. Syifa tak selamat dengan aku. Aku..."

"Macam mana pun diri kau, kau tetap abang dan pelindung pada Syifa. Tiada sebab untuk Syifa tak selamat dengan kau. Janji dengan aku. Kau akan jaga Syifa macam mana kau jaga diri kau. Sayang Syifa macam mana dia sayang kau." Nazim pantas memotong.

"Aku janji Zim. Aku akan cuba jaga adik dengan baik." Janji Shahrul.

"Jangan cuba. Buat. Aku akan pegang kata-kata kau."

"Dah jom solat Zuhur. Jangan sebab hati kita terlampau sedih kita lupa yang kita ada Allah." Nasihat Nazim. Mereka berlalu ke surau lelaki.

Dan tanpa sedar, Syifa terdengar perbualan mereka sebentar tadi. Tak semena-mena dia mengalirkan air mata.

Sungguh dia tidak suka orang risau tentang dirinya walaupun benda itu tak salah. Dia tak nak menjadi punca abang-abangnya sedih hanya kerana dirinya.
-
KAKI melangkah ke dalam ruang tamu. Firhad yang memapah Syifa. Dia sudah berhasrat untuk menebus segala kedinginannya pada Syifa sebelum ni.

Gadis BiasaNơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ