MEREDAH KEGELAPAN 8

353 26 1
                                    

"aku takutlah...", gina bersuara sambil memeluk luna di sebelahnya. luna memeluk sepupunya sambil cuba menenangkan gadis itu. perlahan lahan zarul memandang keadaan di dalam bilik makmal tersebut. begitu juga dengan kawan kawannya yang lain. kelihatan balang kaca berisi air terletak tidak jauh dari situ. mereka segera menghampiri balang kaca itu. mereka lihat ada jasad makhluk ganjil di dalamnya. mereka berdiri sambil memerhatikan jasad makhluk tersebut. "ini makhluk apa ar?... kenapa ianya di dalam balang kaca ni pula?", soal hezron sambil memandang ke arah jasad yang terapung di dalam air itu. "nak di katakan ini jasad manusia tak juga... ianya macam jasad makhluk asing lorh...", komen tan fai long seraya memerhatikan jasad makhluk yang ada di dalam balang kaca tersebut. zarul diam di saat dia memerhatikan jasad yang pelik itu. ketika mereka sedang leka memerhatikan jasad tersebut tiba tiba, "kawan kawan... check this out...", kedengaran suatu suara memanggil mereka dari belakang. zarul pun pantas mengalihkan pandangan matanya ke arah datangnya suara itu. kelihatan hezron sedang tunduk sambil memegang sebuah camcorder yang baru saja di jumpainya di situ. dia memeriksa camcorder yang berdebu itu sambil di perhatikan oleh semua rakan rakannya. hezron cuba memasang camcorder tersebut. nampak gayanya camcorder itu masih berfungsi walau pun ianya sudah lama tidak di gunakan. hezron segera menekan punat playback pada video 1 yang tersenarai dalam recorded item. kelihatan seorang lelaki berbangsa melayu sedang berdiri di kawasan pantai pulau tersebut. dia kelihatannya seperti seorang profesor pula. dari bajunya saja mereka sudah dapat menekanya. "eh.... profesor melayulah... tak sangka pula ada profesor melayu pernah bertugas di tempat ni...", kata vijay cukup terkejut. "boleh tak kau diam sekejap?", soal hezron sedikit jengkel. vijay pun diam di belakangnya.

"... DAY 1... Okay, i am profesor madya rashidi but just call me prof rashidi... honestly this is the first time i come to this cocoon island. weh... kenapa aku berspeaking pula ar? tadi kata nak rakam private moment saja... okaylah... okaylah... biar aku mulakannya sekali lagi.... namaku profesor madya rashidi tapi panggil saja aku prof rashidi. sejujurnya inilah first time aku datang ke pulau cocoon yang cantik ini. aku di fahamkan bahawa ada kapal angkasa terkandas di pulau ini awal pagi tadi... aku tidak tahu apakah berita ini benar atau pun tidak. tapi atas misi tertentu aku dan rakan seperjuanganku di panggil ke sini untuk memeriksa mayat alien yang baru saja mereka temui di tengah hutan pulau cocoon sebentar tadi. aku merasa sungguh teruja dan gembira sekali sebab inilah pertama kali aku di berikan tugas untuk memeriksa tubuh alien yang sudah mati.... oh... ada orang panggil akulah...er, tekan pause dulu...", rakaman pertama itu terhenti di situ juga. tidak lama kemudian, "er.... sekarang kita pergi ke tapak di mana kapal angkasa itu terkandas. nampak gayanya aku sudah tidak sabar lagi hendak melihat mayat makhluk asing yang di katakan pelik itu....", kelihatan profesor madya rashidi memegang camcordernya sambil berjalan masuk ke dalam hutan tersebut. dia dan beberapa orang ahli tentera dan juga doktor berjalan di sebelah mereka. sekali sekala dia berbual bual dengan seorang profesor berbangsa inggeris yang berjalan di sebelahnya. beberapa minit kemudian mereka pun sampai di tempat yang di tuju. kelihatan sebuah kapal angkasa yang sangat besar terkandas di tengah tengah hutan itu. beberapa ahli tentera sedang sibuk mengangkat mayat makhluk asing yang sudah mati di atas kayu pengusung di tangan. mereka mengusung mayat alien tersebut menuju ke dalam sebuah terowong. "excuse me, sir... you cannot bring the camcorder here... thats not allowed....", kelihatan seorang ahli tentera tampil ke depan. dia seperti hendak merampas camcorder dari tangan professor madya rashidi. "sssssss....." rakaman pertama itu hanya sampai di situ saja.

hezron kembali memainkan video yang kedua. "DAY 2... sekarang aku berada di dalam markas tentera pulau cocoon. tak sangka pula ada markas tentera kat pulau ini... menurut kata sarjan miller markas tu sudah lama di bina di pulau tersebut. Mereka menjalankan latihan ketenteraan ke atas rekrut baru di markas ini... tapi operasi latihan ketenteraan di sini tergendala gara gara kapal angkasa makhluk asing yang terkandas di pulau ini. presiden reynold trup meminta ahli saintis, professor (including me, myself and I) beserta beberapa orang doktor lain untuk datang ke pulau ini bagi menjalankan penyelidikan ke atas mayat alien yang sudah mati itu. setelah kami melakukan penyelidikan ke atas mayat makhluk asing tu, aku dapati ada sesuatu yang tidak kena pada sample darah makhluk asing tu. ianya seperti di jangkiti oleh sejenis organisma kecil yang hampir sama bentuknya dengan virus. prof nelson telah memberikan nama pada virus tersebut. X virus itulah namanya. apa apa pun aku merasa tidak sedap hatilah... macam ada sesuatu yang tak kena dengan X virus ni.... hmmm...", professor madya rashidi diam seketika. tiba tiba datang seorang lelaki di sebelahnya. "sir... you need to see this...", kedengaran lelaki berbangsa inggeris itu bersuara padanya. profesor madya rashidi terus bangkit dari tempat duduknya. dia tidak segera mematikan camcordernya. malah dia membiarkannya terpasang di atas meja kerjanya. mereka sedang berbincang tentang sesuatu. butir perbualan mereka tidak berapa jelas sebab mereka berdiri agak jauh sedikit dari camcorder itu. mereka berbincang sambil meneliti sesuatu di dalam komputer yang ada di situ. ketika mereka sedang leka berbincang di situ, tiba tiba saja mayat makhluk asing yang terbaring di atas katil itu bangun secara mendadak. tanpa di duga makhluk tersebut pantas menggigit leher salah seorang doktor berbangsa inggeris yang kebetulan sedang berdiri tidak jauh dari situ. "aaaaarrrghhhhh!!!!!....", jerit doktor yang malang itu. semua yang ada di situ segera lari bertempiaran meninggalkan ruangan tersebut. hanya professor madya rashidi seorang saja yang terkaku di situ saat dia memerhatikan makhluk asing itu menggigit dan memakan daging doktor tersebut. sebenarnya profesor madya rashidi merasa sungguh terkejut tatkala dia menyaksikan kejadian itu. makhluk asing tersebut bertindak ganas bagaikan seekor singa yang mencarik carikkan daging mangsanya. "run sir!!!!....", kedengaran suatu suara bergema di belakangnya. namun dalam keadaan yang mencemaskan itu dia jadi kaku pula. "run sir.... run!!!!....", kedengaran suatu suara menyuruhnya lari meninggalkan tempat itu tapi dia masih juga kaku berdiri di situ.

baru saja profesor madya rashidi angkat kaki dari situ tiba tiba saja lengan kirinya di raih oleh makhluk asing tersebut. "oh... help... help... help...", jeritnya minta tolong. datang seorang ahli tentera di situ lalu di tembaknya makhluk asing itu dengan senapang di tangannya tapi makhluk asing itu masih juga hidup biar pun ianya sudah di tembak berulang kali. "help me... help!....", jerit professor madya rashidi cukup cemas sekali. baru saja makhluk itu ingin menggigit lengan kirinya tiba tiba datang seorang ahli tentera di situ dengan membawa sebilah pedang yang sangat tajam. dengan sekali hayun saja pedangnya itu terus terbelah bahagian atas otak makhluk asing itu di buatnya. si makhluk asing rebah ke tanah. makhluk tersebut tidak bergerak gerak lagi. "put the dead alien body inside the water incubator...", perintah salah seorang ahli tentera di situ. Mereka pun pantas meletakkan mayat makhluk asing tersebut ke dalam balang berisi air yang terletak tidak jauh dari situ. baru saja professor madya rashidi hendak melangkah menuju ke meja kerjanya tiba tiba dia lihat mayat doktor lelaki yang baru di gigit oleh alien tadi terus bangun secara mendadak. lelaki tersebut mula mengganas dengan menggigit salah seorang ahli tentera yang ada di situ. "oh.... no.... not again...", kedengaran salah seorang daripada ahli tentera di situ bersuara dengan wajah yang pucat lesi. kali ini professor madya rashidi tidak lagi berdiri kaku di situ. dia pantas melarikan diri sambil membawa camcorder kesayangannya.
"aarrggghhhhh...."
"benggg!!!.... benggg!!!!!.... benggg!!!..."
sayup sayup kedengaran suara orang menjerit kesakitan beserta dengan bunyi das tembakan yang bertalu talu. professor madya rashidi terus berlari dan terus berlari. dia segera mematikan camcordernya sebaik saja dia tiba di satu ruang koridor yang sunyi sepi.

MEREDAH KEGELAPAN (PG13)Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon